سرانه تراکنش خودپردازهای بانک سینا به کمتر از ۶۰هزار رسید

بررسی عملکرد ATMهای بانک های متوسط طی یک دهه اخیر(بخش دوم)

بانک سینا در زمره بانک‌هایی است که به خوبی آمارهای عملکردی خودپرداز خود را به بانک مرکزی گزارش کرده است. این بانک نیز تنها در سال ۹۲ بیشترین سرانه تراکنش خودپرداز خود را تجربه کرده است که در حدود ۱۰۰ هزار تراکنش روی هر دستگاه است؛ اما روند نزولی منجر شد تا طی ۷ سال سرانه تراکنش‌های این بانک به کمتر از ۶۰ هزار تراکنش کاهش یابد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، آمارهای بانک‌های بزرگ نشان می‌دهد که این بانک‌ها بیشتر به دنبال سرشکن کردن هزینه‌های سیستم خودپردازی خود هستند؛ اما مهم‌ترین اولویت بانک‌های متوسط به نظر می‌رسد توسعه شبکه خودپرداز باشد؛ زیرا گرچه سرانه تعداد تراکنش روی خودپردازهای این بانک‌ها کم و به طور قابل توجهی پایین‌تر از بانک‌های بزرگ است؛ اما هنوز هم تعداد زیادی از بانک‌های این گروه به دنبال توسعه شبکه خودپردازی خود هستند.

در بخش اول این گزارش با عنوان " سرانه 80هزار تراکنش نشان از رفتار متضاد بانک ها دارد" به بررسی عملکرد ATMهای بانک های متوسط طی یک دهه اخیر پرداختیم.

در بخش دوم با ما همراه باشید:

 

بانک انصار

این بانک طی دهه گذشته تنها در سال‌های 93 و 94 آمار عملکردی گزارش کرد که نشان‌دهنده تعداد تراکنش‌هایی در حدود 60 میلیون و سرانه تراکنشی در حدود 60 هزار است؛ اما پس از آن، آمارهای ماهانه و سالانه این بانک تنها تکرار آمارهای ماه‌های گذشته بوده است. بنابراین، تفسیر مناسبی از عملکرد خودپردازهای این بانک امکان‌پذیر نیست.

بانک حکمت ایرانیان

بانک حکمت ایرانیان در بین بانک‌های متوسط عملکرد مناسبی را در حوزه خودپرداز از خود نشان داده است. گرچه تعداد خودپردازهای این بانک در سه سال گذشته افزایش چشمگیری نداشته است، اما تعداد تراکنش‌ها به شدت افزایش یافته و در مجموع از سال ۹۲ تا ۹۹ از ۲۰ میلیون تراکنش به ۶۰ میلیون تراکنش افزایش یافته است. در نتیجه این امر سرانه تراکنش‌های خودپرداز این بانک از حدود ۵۵ هزار تراکنش در سال ۹۲ به بیش از ۷۰ هزار تراکنش در سال ۹۲ رسیده است.

بانک دی

آمارهای بانک دی طی ۱۰ سال گذشته نشان می‌دهد که این بانک طی سال‌های اخیر تغییرات قابل توجهی در تعداد خودپردازهای خود ایجاد نکرده است. با این حال، در سال ۹۷ در حدود ۲۰ درصد به تعداد خودپرداز‌های خود افزوده است و به‌رغم این افزایش تعداد تراکنش‌های این بانک بیش از 10 درصد کاهش یافته و منجر به کاهش سرانه تراکنش‌ها در حدود 22 درصد شد. در مجموع روند تراکنش‌های این بانک نشان می‌دهد که از سال ۱۳۹۳ تا ۹۹ عملاً تراکنش‌های بانکی افزایش نشان داده و در حدود ۵۰ میلیون تراکنش به صورت سالانه بوده است. این امر منجر شده است تا سرانه تراکنش‌های خودپرداز این بانک تنها در سال ۹۶ به نزدیک ۷۰ هزار تراکنش برسد و پس از آن با کاهش مواجه شود.

بانک سینا

بانک سینا در زمره بانک‌هایی است که به خوبی آمارهای عملکردی خودپرداز خود را به بانک مرکزی گزارش کرده است. طبق گزارشات این بانک تعداد تراکنش‌ها گرچه از سال ۹۰ تا ۹۴ افزایش سه برابری را تجربه کرده است؛ اما از آن پس با وجود افزایش چشمگیر در تعداد خودپردازها به ویژه در سال ۹۹ باز هم روند نزولی در تعداد تراکنش‌ها مشهود بوده است. این کاهش به نحوی بوده است که افزایش ۲۶ درصدی تعداد خودپردازها عملاً تاثیری در تعداد تراکنش‌ها داشته و منجر شده است تا سرانه تراکنش‌های خودپرداز این بانک بیش از ۲۰ درصد کاهش یابد. این بانک نیز تنها در سال ۹۲ بیشترین سرانه تراکنش خودپرداز خود را تجربه کرده است که در حدود ۱۰۰ هزار تراکنش روی هر دستگاه است؛ اما روند نزولی منجر شد تا طی ۷ سال سرانه تراکنش‌های این بانک به کمتر از ۶۰ هزار تراکنش کاهش یابد.

بانک توسعه تعاون

آخرین بانک گروه بانک‌های متوسط، بانک توسعه تعاون در سال‌های ۹۶ تا ۹۹ تغییرات چشمگیری را در تراکنش خودپردازهای خود گزارش نکرده است با این حال بر اساس آمارهای گزارش شده توسط این بانک، تعداد تراکنش‌های خودپردازی بانک از سال ۹۰ تا ۹۵ افزایش چشمگیری داشته و بیش از ۴۰ میلیون تراکنش رسیده است این امر منجر شده است تا سرانه تراکنش‌های این بانک به بیش از ۶۰ هزار تراکنش در سال ۹۵ برسد. از سال ۹۶ تا ۹۹ تغییرات قابل توجهی در تعداد و سرانه تراکنش و همچنین تعداد خودپردازها مشاهده نشده است.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  3  =  2