منفعت اپلیکیشن ها از فروش داده های کاربران به شرکت های تبلیغاتی

نتایج بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های سفارش غذا، بیش از دیگر اپلیکیشن‌ها، اطلاعات شخصی کاربران خود را گردآوری می‌کنند و به شرکت‌های فعال در حوزه تبلیغات می‌فروشند. درواقع اپلیکیشن‌های خدماتی که بابت هر خرید مبلغی هم دریافت می‌کنند، به این بسنده نمی‌کنند و از فروش داده‌های کاربران به شرکت‌های تبلیغاتی هم منفعت خوبی می‌برند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بسیاری از کاربران هنگام نصب اپلیکیشن توجهی به میزان دسترسی داده‌شده به اپلیکیشن‌ها نمی‌کنند؛ چیزی که تولیدکنندگان اپلیکیشن از آن سود کلانی کسب می‌کنند. اپلیکیشن‌هایی که نصب آنها رایگان است، درواقع رایگان نیستند، بلکه با فروش اطلاعات کاربران و استفاده از کلان‌داده‌های آنها منبع درآمد خوبی برای صاحبان این برنامه‌ها هستند. ارائه چنین داده‌هایی به کاربران نمی‌تواند آنها را از استفاده از این اپلیکیشن‌ها منصرف کند، اما آگاه‌سازی آنها می‌تواند نوع استفاده از این برنامه‌ها را تا اندازه‌ای تحت‌تاثیر قرار دهد.

نتایج بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های سفارش غذا، بیش از دیگر اپلیکیشن‌ها، اطلاعات شخصی کاربران خود را گردآوری می‌کنند و به شرکت‌های فعال در حوزه تبلیغات می‌فروشند. درواقع اپلیکیشن‌های خدماتی که بابت هر خرید مبلغی هم دریافت می‌کنند، به این بسنده نمی‌کنند و از فروش داده‌های کاربران به شرکت‌های تبلیغاتی هم منفعت خوبی می‌برند.

با این حال، کاربران حتی با وجود اینکه از این شبکه‌ها و سرویس‌ها استفاده می‌کنند و این خرید و فروش اطلاعات عمدتا بدون اطلاع آنها صورت می‌گیرد، به این موضوع رضایت ندارند.

براساس این گزارش، از هر پنج نفر، چهار نفر اعلام کردند که به گردآوری اطلاعات‌شان توسط این اپلیکیشن‌ها و اشتراک بدون اجازه این اطلاعات با دیگر شرکت‌ها هیچ تمایلی ندارند. وب‌سایت Surfshark تحقیقی در این زمینه انجام داده است تا بتواند فهرستی از اپلیکیشن‌هایی که بیشترین اطلاعات را از کاربران جمع‌آوری می‌کنند، تهیه کند.

در این تحقیق 200اپلیکیشن موجود در 18دسته‌بندی اپ‌استور اپل مورد بررسی قرار گرفتند. در ابتدا، دسته‌بندی‌هایی از انواع اطلاعات از قبیل اطلاعات تماس، اطلاعات سوابق وب‌گردی، اطلاعات سلامتی، اطلاعات لوکیشن، اطلاعات خرید، اطلاعات مالی و… ایجاد شد و عملکرد اپلیکیشن‌ها در گردآوری داده‌های کاربران زیر ذره‌بین قرار گرفت.

نتایج نشان داد که اپلیکیشن‌های فیس‌بوک، اینستاگرام و مسنجر که هر سه تحت‌نظر شرکت مادر فیس‌بوک فعالیت دارند، بیشترین اطلاعات را از کاربران جمع‌آوری می‌کنند. در این بین، کلاب‌هاوس نسبت به دیگر اپلیکیشن‌ها، کمترین اطلاعات را از کاربران خود دریافت می‌کند.

اما برای آنهایی که به‌دنبال اپلیکیشن‌های جایگزین هستند، باید گفت که Cisco Webex Meetings و Dust از جمله بهترین گزینه‌ها برای استفاده هستند که در بررسی‌ها مشخص شد، هیچ اطلاعاتی را از کاربران خود جمع‌آوری نمی‌کنند.

اگر به‌دنبال حفاظت از حریم شخصی خود در حین وب‌گردی، خواندن ایمیل یا پخش زنده ویدئوها هستید، بهتر است دور محصولات گوگل را خط بکشید. کروم، جی‌میل و یوتیوب اطلاعات زیادی را از کاربران خود گردآوری می‌کنند. از جمله اپلیکیشن‌های جایگزین می‌توان به Brave و Firefox Focus برای مرور صفحات وب، سرویس Spike برای ایمیل و Popcornflix و Kanopy برای استریم ویدئو اشاره کرد.

در حوزه اپلیکیشن‌های مالی نیز PayPal بیش از دیگر اپلیکیشن‌ها اقدام به گردآوری اطلاعات از کاربران خود اقدام می‌کند. اپلیکیشن Mint نیز دست کمی ‌از PayPal ندارد، اما به‌عنوان گزینه‌ جایگزین، می‌توان از اپلیکیشن Mvelopes استفاده کرد که هیچ رویه‌ای برای جمع‌آوری اطلاعات شخصی کاربران خود ندارد.

به ماینرهای رمزارز نیز توصیه می‌شود که اگر نگران اطلاعات خصوصی خود هستند، قید اپلیکیشن‌هایی چون Coinbase را بزنند و در عوض از اپلیکیشن Crypto Pro که به کاربران خود بسیار وفادار است، استفاده کنند.

اپلیکیشن‌های سفارش غذا نیز نقش زیادی در جمع‌آوری و اشتراک اطلاعات کاربران با شرکت‌های خریدار این داده‌ها دارند. در میان این اپلیکیشن‌ها، DoorDash و Caviar بیشترین حجم اطلاعاتی را از کاربران خود دریافت می‌کنند که در نقطه مقابل، اپلیکیشن‌های Postmates و ChowNow اطلاعات کمتری را جمع‌آوری می‌کنند. همچنین توصیه می‌شود به‌جای آمازون، کاربران از اپلیکیشن‌هایی همانند Etsy و Poshmark استفاده کنند.

 

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

16  −    =  14