میزان برگشتی چک‌های جدید یک‌سوم چک‌های قدیمی است

مهران محرمیان:

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در پیامی توییتری از بازگشت اعتبار به چک خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از روابط‌عمومی بانک مرکزی، مهران محرمیان در صفحه توییتری خود نوشت‌: «میزان برگشتی چک‌های جدید بنفش رنگ، یک‌سوم چک‌های قدیمی است.»

بانک مرکزی در سال‌جاری چک‌های جدید بنفش‌رنگ را در اختیار مشتریان شبکه بانکی قرار داده‌است.

براساس ماده ۲۱ مکرر قانون «اصلاح قانون صدور چک»، چک‌های جدید از طریق ثبت در سامانه صیاد اعتبار خواهند داشت و صادرکننده چک مکلف است اطلاعات تاریخ، مبلغ و هویت ذی‌نفع را علاوه‌بر درج در برگه چک، در سامانه صیاد نیز وارد کند. ذی‌نفع چک نیز در زمان تحویل چک جدید، موظف است به سامانه صیاد مراجعه کرده، با کنترل اطلاعات ثبت شده در سامانه با متن برگه چک در اختیار، مراتب تایید دریافت چک را اعلام کند.

چک‌های جدید بدون ثبت در سامانه صیاد قابلیت پردازش در شبکه بانکی را ندارند و بانک‌ها از پرداخت وجه چک جدید ثبت نشده در سامانه یاد‌شده امتناع خواهند کرد.

همچنین صدور چک‌های جدید در وجه‌حامل ممنوع بوده و در سامانه صیاد نیز امکان صدور چک در وجه‌حامل به‌صورت سیستمی وجود ندارد. در زمان انتقال چک، ظهرنویسی (پشت‌نویسی) چک در سامانه صیاد انجام می‌پذیرد و دارنده چک نیز چنانچه متمایل به انتقال چک به شخص ثالث باشد، لازم است هویت گیرنده جدید را در سامانه صیاد درج کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

80  −  76  =