سرانه هشتاد هزار تراکنش به ازای هر خودپرداز طی ده سال گذشته

بررسی عملکرد ATMها در بانک های کوچک نشان می دهد؛

آخرین گزارش از عملکرد خودپردازها در مورد بانک‌های کوچک از نظر تعداد تراکنش‌های خودپردازی نشان می‌دهد که این بانک ها نیز تقریباً هم رده بانک‌های متوسط بوده و سرانه تراکنشی در محدوده 30 تا ۸۰ هزار تراکنش به ازای هر خودپرداز از خود نشان دادند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نظر می‌رسد بانک‌های این گروه بر خلاف بانک‌های متوسط، استراتژی مناسب‌تری در مقابل روند استفاده مردم از خودپردازها در پیش گرفتند، به گونه‌ای که عمده بانک‌های این گروه رشد تعداد خودپردازهای خود را از سال‌های ۹۶ و ۹۷ بعد متوقف کرده، کاهش داده یا حتی  تعدادی از خودپرداز‌های خود را از سیستم خارج کردند.

در بین بانک‌های این گروه، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، گردشگری کارآفرین، مؤسسه اعتباری توسعه و بانک خاورمیانه توانسته‌اند به طور مداوم آمارهای خود را به بانک مرکزی ارائه کنند. با این حال برخی از بانک‌های این گروه همچون بانک سرمایه از سال ۱۳۹۵ آمار عملکرد را در اختیار بانک مرکزی قرار نداده‌اند. آمارهای ارائه‌شده توسط بانک‌ها نشان می‌دهد که بر اساس گروه‌بندی ما 10 بانک کوچک از نظر تعداد تراکنش‌های خودپرداز، تقریباً روندی مشابه بانک‌های متوسط را در تعداد و سرانه تراکنش را از خود نشان دادند.

تعداد خودپردازها

آمارهای ارائه‌شده در مورد تعداد خودپرداز‌های فعال در این گزارش نشان می‌دهد که در برخی از بانک‌های این گروه تعداد خودپردازها به طور قابل توجهی افزایش داشته و رشدی ۱۰ تا ۱۵ برابری را تجربه کرده است. در این بین دو بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و بانک پارسیان به طور قابل توجهی تعداد خودپردازهای خود را افزایش داده‌اند به گونه‌ای که تعداد خودپردازهای بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از حدود ۷۰  دستگاه در سال ۱۳۹۰ به هزار دستگاه در سال ۱۳۹۷ رسیده است. بانک پارسیان نیز تعداد خودپردازهای فعال را از 400 دستگاه در سال ۱۳۹۰ به هزار دستگاه در سال ۱۳۹۶ افزایش داده است که حاکی از رشد 1/5 برابری خودپرداز‌های این بانک است.

این در حالی است که برخی از بانک‌ها به ویژه بانک کارآفرین توانسته‌اند طی سال‌های گذشته تعداد خودپردازهای خود را به طور مناسبی مدیریت کنند و در سال‌های  ۹۶ تا ۹۹ تعداد خودپردازها را کاهش دهند یا تغییرات کمی در آنها ایجاد کنند.

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران

آمارهای ارائه‌شده توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران حاکی از آن است که این بانک طی سال‌های ۹۰ تا ۹۷ خودپردازهای خود را به طور چشمگیری افزایش داده است؛ اما در سال ۹۸ و ۹۹ از افزایش بیشتر آنها خودداری کرده است. این عمل منجر شده است تا تعداد تراکنش‌های خودپرداز این بانک از حدود ۴ میلیون تراکنش در سال ۱۳۹۰ به ۴۰ میلیون تراکنش در سال ۱۳۹۶ افزایش یابد، اما پس از آن افزایش قابل توجهی در این مقدار مشاهده نشده و تا سال ۹۹ این بانک تنها سالانه ۴۰ میلیون تراکنش توسط خودپرداز‌های خود ارائه کرده است. در عین حال، از سال ۱۳۹۴ سرانه تراکنش‌های این بانک از حدود 56 هزار تراکنش به کمتر از ۴۰ هزار تراکنش در سال ۱۹۹۹ رسیده است. پیش از این، در سال‌های ۱۳۹۱ تا ۹۴ با وجود رشد قابل توجه به تعداد خودپردازهای بانک، سرانه تراکنش خودپردازها به طور چشمگیری افزایش داشته است.

بانک گردشگری

بانک گردشگری طی ۱۰ سال گذشته عملکرد مناسبی در حوزه تراکنش‌های خودپردازی نشان داده است. تعداد تراکنش‌های این بانک تا سال ۹۵ به مرز ۳۰ میلیون تراکنش رسیده است. گرچه این بانک در سال ۹۴ افزایش قابل توجه ۱۱۰ درصدی در تعداد خودپرداز‌های خود ایجاد کرده است، سرانه تراکنش‌های این بانک نیز در سال‌های ۹۳، ۹۴ و ۹۵ رشد قابل توجهی را نشان داد و به ۷۰ هزار تراکنش روی هر خود پرداز رسیده است. از آن پس این بانک رشد کمی را در تعداد خودپرداز‌های خود تجربه کرده و در عین حال توانسته است سرانه تراکنش‌های خودپردازی خود را بیش از ۶۰ هزار تراکنش روی هر دستگاه حفظ کند. این امر نشان می‌دهد که بانک گردشگری توانسته است عملکرد دستگاه‌های خودپرداز خود را همزمان با کاهش استفاده مردم از این دستگاه‌ها به خوبی مدیریت کند.

بانک پارسیان

بانک پارسیان در سال‌های گذشته تعداد دستگاه‌های خودپرداز خود را سالانه به طور متوسط حدود ۱۵ درصد افزایش داده است و این افزایش از سال ۱۳۹۴ ۹۶ کاملاً مشهود است. گرچه در سال‌های ۹۸ و ۹۹ آماری از این بانک در دسترس نیست؛ اما روند تراکنش‌ها طی سال‌های گذشته نشان می‌دهد که این بانک توانسته است تعداد تراکنش‌های خود را به مرز 40 میلیون تراکنش نزدیک کند. با این حال سرانه تراکنش‌های این بانک به شدت کاهش یافته و از حدود ۴۰ هزار تراکنش روی هر دستگاه در سال ۱۳۹۰ به کمتر از ۳۰ هزار تراکنش در سال ۹۶ رسیده است. آمار سال ۹۷ نشان می‌دهد که این بانک به رشد بسیار کمی را در تعداد دستگاه‌ها شاهد بوده است و به نظر می‌رسد در سال ۹۸ و ۹۹ نیز کاهش محسوسی را در دستگاه‌های خودپرداز تجربه کرده باشد.

بانک ایران زمین

آمارهای ارائه شده توسط بانک ایران زمین در سال‌های ۹۳ تا ۹۸ نشان می‌دهد که این بانک به طور متوسط توانسته است سالانه حدود ۲۵ میلیون تراکنش را توسط خودپرداز‌های خود ارائه دهد. این بانک در سال ۹۵ تعداد خودپرداز‌های خود را ۲۰ درصد افزایش داده است؛ اما با وجود این تعداد تراکنش‌های بانک افزایش چشمگیری را شاهد نبوده و در نتیجه سرانه تراکنش‌های بانک کاهش قابل توجه ۱۷ درصدی را تجربه کرده است. سرانه تراکنش‌های این بانک از سال ۹۳ تا ۹۸ تقریباً ثابت بوده و نزدیک به 55 تا 60 هزار تراکنش روی هر دستگاه گزارش شده است.

بانک سرمایه

بانک سرمایه در زمره بانک‌هایی است که از سال ۹۶ تا ۹۹ آمارهای مربوط به عملکرد شبکه خودپرداز خود را به بانک مرکزی ایران ارائه نکرده است. با این حال طی سال‌های 90 تا ۹۵ این بانک توانسته است سالانه ۱۰ تا ۲۰ میلیون تراکنش توسط خودپرداز‌های خود ارائه دهد. این تعداد تراکنش با توجه به خودپرداز‌های فعال این بانک منجر به سرانه تراکنشی بین ۵۰ تا ۷۰ هزار روی هر دستگاه شده است. آخرین آمار این بانک در سال ۹۵ نشان می‌دهد که سرانه تراکنش‌های خودپرداز این بانک در حدود ۵۲ هزار تراکنش بوده و توانسته است ۱۷ میلیون تراکنش را در طول سال توسط خودپردازهای خود ارائه دهد.

 

ادامه دارد…

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  +    =  7