ایجاد ۲ میلیون شغل در ۴ سال اخیر

براساس آخرین داده‌های آماری در دولت دوازدهم (از ابتدای سال ۹۵ تا پایان ۹۹) با اجرای برنامه‌های اشتغال‌زایی در مجموع ۲ میلیون و ۱۰۸ هزار و ۵۸ فرصت شغلی در کشور ایجاد شده است.

به گزارش بانکداری الکترونیک، دولت تدبیر و امید در چند سال گذشته برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و حفظ اشتغال موجود به منظور توسعه اشتغال برنامه‌ها و طرح‌های متعددی را در دستور کار خود قرار داد.

سیاست‌های فعال بازار کار، برنامه‌های حمایتی و توسعه کسب و کار از جمله برنامه‌های دولت تدبیر و امید در بحث توسعه اشتغال بود که خود به موارد و برنامه‌های جزئی‌تری همچون کارورزی، مهارت آموزی در محیط کار واقعی، یارانه دستمزد، حمایت از مشاغل خانگی، حمایت از رسته‌های اشتغال‌زا، تامین مالی خُرد، تکاپو و موارد دیگر تقسیم می‌شوند.

طبق آخرین داده‌های آماری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در سیاست‌های فعال بازار کار طی چهار سال گذشته در مجموع ۲۷۹ هزار و ۸۸۲ فرصت شغلی ایجاد شده است که نتیجه اجرای برنامه مهارت آموزی در محیط کار واقعی و کارورزی بهترین نتیجه را داشته است.

سیاست حمایتی دولت از دیگر برنامه‌های اجرایی وزارت تعاون در دولت دوازدهم بود که در نتیجه اجرای آن یک میلیون و ۴۰ هزار و ۶۸۱ فرصت شغلی ایجاد شد. از جمله برنامه‌های این بخش می‌توان به تامین مالی خُرد، قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، اشتغال حمایتی سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) اشاره کرد.

وزارت تعاون در بخش توسعه کسب و کارها نیز برنامه‌ریزی‌های لازم را پیش‌بینی کرده بود و قانون اشتغال روستایی و عشایری، تکاپو، حمایت از رسته‌های اشتغال‌زا و طرح ملی توسعه مشاغل خانگی را از سال ۱۳۹۷ اجرا کرد. با عملیاتی شدن این برنامه‌ها در طی سه سال ۷۱۳ هزار و ۴۸۶ فرصت شغلی ایجاد شد.

در این سال‌ها همواره بحث اشتغال اتباع خارجی با وجود بیکاری جوانان داغ بود و همواره این انتقاد مطرح می‌شد که این افراد بسیاری از کسب و کارها را با درآمدهای پایین اشغال کردند. وزارت تعاون در این زمینه نیز وارد عمل شده بود و در سال ۹۶، رقمی برابر ۲۵ هزار و ۱۷۵ نفر، در سال ۹۷ نیز ۲۶ هزار و ۳۶۶ نفر و در سال ۹۸ هم ۲۲ هزار و ۴۶۸ نفر از افراد جویای کار را جایگزین اتباع خارجی کرده بود.


 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

65  −  59  =