توسعه گازرسانی در ۸ سال گذشته

توسعه گازرسانی در دولت تدبیر و امید با سرمایه‌گذاری ۴۰ هزار میلیارد تومانی، اتصال بیش از ۹۵ درصد جمعیت کشور به شبکه گاز را به دنبال داشته است.

 به گزارش بانکداری الکترونیک،  توسعه گازرسانی با استفاده از منابع ایجاد شده از محل صرفه‌جویی در سوخت مایع و همچنین افزایش ظرفیت تولید گاز کشور در ۸ سال گذشته با شتاب زیادی انجام شده است.

اگرچه این گازرسانی در مناطق شهری نیز اتفاق افتاده و در این مدت ۱۹۴ شهر به شبکه گاز متصل شدند اما اتفاق اصلی در این زمینه در توسعه شبکه گازرسانی به روستاهای کشور رخ داد تا آنجا که در دولت تدبیر و امید، در مجموع بیش از ۲۰ هزار روستا گازدار شده‌اند.

همچنین درصد بهره‌مندی جمعیت شهری کشور از گاز طبیعی تا پایان دولت دوازدهم به ۹۸.۴ درصد و درصد بهره‌مندی جمعیت روستایی کشور از گاز طبیعی تا پایان این دولت به ۸۵ درصد خواهد رسید.

نکته مهم آن است که بدون استفاده از منابع دولتی، مجموع اعتبارات سرمایه‌گذاری شده در دولت‌های یازدهم و دوازدهم برای گازرسانی، ۴۰هزار و ۷۴۱ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

این اقدام علاوه بر آنکه سوخت آسان و پاک را در اختیار روستاییان قرار داد، از تخریب محیط زیست و استفاده از چوب به ویژه در روستاهای استان‌های غربی کشور جلوگیری کرد.

در این مدت همچنین ۲ میلیون و ۴۱۷ هزار و ۵۹۶ خانوار نیز به جمع مشترکان گاز اضافه شدند. افزایش گازرسانی سبب شد تا بیش از ۹۵ درصد جمعیت کشور تحت پوشش شبکه‌های گازرسانی قرار دارند و مصرف سوخت مایع کاهش و صادرات فرآورده‌های نفتی افزایش یابد.  

از سوی دیگر، افزایش تولید گاز به هزار میلیون مترمکعب یکی از اهداف وزارت نفت در این سال‌ها بوده که سال ۱۳۹۹ توانست به آن دست یابد، تولیدی که معادل روزانه حدود ۶ میلیون بشکه نفت است.

با این افزایش تولید گاز، ایران در جمع سه تولیدکننده بزرگ گاز جهان قرار گرفت. ایران هم‌اکنون و با سهم ۶.۱ درصدی پس از آمریکا و روسیه در جمع بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده گاز قرار گرفته است.

با توسعه تولید و مصرف گاز در کشور نیاز بود تا زیرساخت‌های لازم برای رساندن گاز به مصرف‌کنندگان ایجاد شود. در این میان شبکه انتقال گاز در ایران طی ۸ سال گذشته حدود ۳۴ درصد رشد را به خود اختصاص داد.

در حالی که ظرفیت انتقال گاز در ایران در سال ۹۲، حدود ۲۱ میلیارد و ۲۹۱ میلیون متر مکعب بود که این ظرفیت در سال ۹۹ به ۲۸ میلیارد و ۶۴۲ میلیون متر مکعب رسید.

از آنجا که حدود ۷۵ درصد از گاز مصرفی کشور از پارس جنوبی تامین می‌شود، توسعه ظرفیت انتقال گاز مانع از حبس گاز در این میدان مشترک شد و ایران توانست گاز بیشتری نسبت به قطر برداشت کند. همچنین این ظرفیت تولید پایدار از این میدان مشترک را فراهم کرد.

افزایش گازرسانی به نیروگاه‌ها را هم باید بعنوان یکی از مهمترین اقدام‌های وزارت نفت دولت تدبیر و امید قلمداد کرد؛ اقدامی که افزون برای ایجاد اشتغال، به حفظ محیط زیست هم کمکی شایانی کرده است.

سهم سوخت مایع در سبد سوخت مصرفی نیروگاه‎ ها که در سال ۱۳۹۲ برابر با ۴۳ درصد یعنی ۲۷ میلیارد لیتر بود اکنون با افزایش تولید گاز به ۱۰ درصد رسیده است. ارزش روز ۲۷ میلیارد لیتر سوخت ۱۸ میلیارد دلار بوده است.

نکته قابل توجه این است که «گازرسانی» کمک بزرگی به توسعه زیرساخت‌ها و ایجاد صنایع تکمیلی در روستاها کرده است و این اقدام چه در بُعد احداث خطوط اصلی انتقال گاز و به‌طور ویژه در مرحله ایجاد شبکه توزیع با پشتوانه سازندگان داخلی و با به‌کارگیری متخصصان و نیروی کار ۱۰۰ درصد ایرانی انجام می‌شود.

عمق ساخت داخل در بخش توزیع نیز ۱۰۰ درصد است و گازرسانی سبب زنجیره‌ای از اشتغال مستقیم و غیرمستقیم و ایجاد تقاضا برای کالاهای ایرانی در کشور شده است.

ارزش افزوده ایجاد شده به‌دلیل جایگزینی مصرف گاز به جای سوخت مایع، دستاورد ارزشمند دیگری به واسطه تولید گاز در پارس جنوبی است. تا چند سال پیش به دلیل کمبود گاز مصرف سوخت مایع بالا بود. به گفته وزیر نفت در سال ۹۲ نیروگاه‌ها ۲۷ میلیارد لیتر سوخت مایع مصرف کردند، اما این عدد در سال‌های اخیر به یک سوم تقلیل یافت و به ۹ میلیارد لیتر رسید که این مقدار باز هم کمتر می‌شود.

تولید گاز در پارس جنوبی یک برنده دیگر نیز دارد که آن محیط زیست است، دیگر کمتر کسی هیزم و چوب برای گرم کردن خانه خود و پخت و پز مصرف می‌کند، از طرفی گاز یک انرژی پاک است که بی‌شک آثار زیست محیطی توسعه گازرسانی در چند سال آینده بیشتر خود را نشان می‌دهد.
منبع: ایرنا 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  ×    =  14