ریزش قیمت نفت موقتی از آب درآمد

قیمت نفت در معاملات روز جمعه به سطح بالاتری صعود کرد و با پشت سر گذاشتن هفته پرتلاطمی که از ریزش قیمتها در روز دوشنبه آغاز شده بود، رشد هفتگی به ثبت رساند.

به گزارش بانکداری الکترونیک، بهای معاملات نفت برنت با ۳۱ سنت معادل ۰.۴ درصد افزایش، در ۷۴ دلار و ۱۰ سنت در هر بشکه بسته شد. نفت برنت روز پنج شنبه ۲.۲ درصد صعود قیمت داشت.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۶ سنت معادل ۰.۲ درصد افزایش، در ۷۲ دلار و هفت سنت در هر بشکه بسته شد. شاخص نفت آمریکا روز پنج شنبه ۲.۳ درصد صعود کرده بود.

برای کل هفته نفت برنت ۰.۷ درصد افزایش ثبت کرد و به سه هفته کاهش متوالی پایان داد. وست تگزاس اینترمدیت هم پس از دو هفته کاهش متوالی، هفته گذشته ۰.۴ درصد رشد هفتگی داشت.

قیمتهای نفت و سایر کالاهای پرریسک در آغاز هفته گذشته تحت تاثیر نگرانیها نسبت به تاثیر اقتصادی شیوع کرونای دلتا در آمریکا، انگلیس، ژاپن و کشورهای دیگر و متاثر شدن روند بهبود تقاضا برای نفت، نوسان شدیدی را تجربه کردند. هر دو شاخص قیمت بازار جهانی روز دوشنبه حدود هفت درصد سقوط کرده بودند اما با پیش بینی قوی ماندن تقاضا با توجه به ادامه روند کاهش ذخایر نفت و پیشرفت نرخ واکسیناسیون، تقریبا همه ریزشی که داشتند را جبران کردند.

تحلیلگران بانک کامن ولث در یادداشتی اعلام کردند نگرانیهای تقاضا معلوم شد بیش از حد بوده و به همین دلیل قیمتهای نفت بهبود پیدا کرده است. با وجود افزایش عرضه نفت، بازار تا پایان امسال دچار کمبود عرضه است.

به رغم توافق روز یکشنبه تولیدکنندگان اوپک پلاس برای افزایش تولید ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز در فاصله اوت تا دسامبر سال ۲۰۲۱، انتظار می رود رشد تقاضا از عرضه پیشی بگیرد. تحلیلگران گروه ANZ Research در یادداشتی نوشتند: با قوی ماندن تقاضا، بازار حس می کند افزایش تولید اوپک پلاس برای متوازن نگه داشتن عرضه و تقاضا کافی نخواهد بود. روند کاهش ذخایر نفت در آمریکا و کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی ادامه دارد.

ذخایر نفت آمریکا هفته گذشته ۲.۱ میلیون بشکه رشد کرد اما سطح ذخایر در کاشینگ اوکلاهاما که هاب تحویل معاملات وست تگزاس اینترمدیت است، به پایینترین میزان از ژانویه سال ۲۰۲۰ تاکنون رسیده است.

گزارش روز جمعه شرکت خدمات میدان نفتی بیکرهیوز نشان داد شرکتهای انرژی آمریکایی هفته گذشته برای چهارمین هفته متوالی از ماه مه به شمار دکلهای حفاری نفت و گاز طبیعی اضافه کردند. شمار دکلهای حفاری نفت و گاز طبیعی که معیاری برای ارزیابی تولید آینده است، در هفته منتهی به ۲۳ ژوییه، با هفت حلقه افزایش، به ۴۹۱ حلقه رسید که بالاترین میزان از آوریل سال ۲۰۲۰ است. شمار دکلهای حفاری نفت هفت حلقه افزایش پیدا کرد و به ۳۸۷ حلقه رسید اما شمار دکلهای حفاری گاز طبیعی تغییری نداشت و در ۱۰۴ حلقه ثابت ماند.

اگرچه قیمتهای نفت امسال ۴۸ درصد رشد داشته است اما شرکتهای انرژی آمریکایی متعددی اعلام کرده اند برنامه شان برای افزایش هزینه اندک مانده است زیرا اکثر شرکتها همچنان به تقویت جریان نقدینگی، کاهش بدهی و افزایش سوددهی سهامداران متمرکز شده اند.

بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران بانک امریکا در یادداشتی اعلام کردند ما همچنان معتقدیم کاهش قیمت نفت و سوختها تحت تاثیر توافق اوپک پلاس، یک فرصت خرید است و پیش بینی می شود قیمت هر بشکه نفت برنت در سال آینده به ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

49  −  47  =