بنگاه های بورسی به طور متوسط ۵۵درصد سود سهام تقسیم کردند

با اتمام فصل مجامع؛

نگاهی به سامانه کدال نشان می‌دهد سهامداران بیش از ۴۰۰ شرکت سهامی به صورت حضوری یا مجازی برای بررسی صورت‌های مالی سال ۹۹ دور هم گرد آمدند. در این میان بنگاه‌های بورسی و فرابورسی به طور متوسط اقدام به تقسیم سود ۵۵ درصدی میان سهامداران خود کردند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، برگزاری مجامع عادی سالانه شرکت‌های سهامی که در ماه‌های ابتدایی سال‌جاری آغاز شد، در پایان تیرماه به اوج خود رسید و در مجموع گزارش‌های ارسالی روی سامانه کدال تا ساعت 16 روز یکشنبه 3 مردادماه، فعالان بازار سهام شاهد برگزاری بیش از 400 مجمع عادی سالانه بودند. به این ترتیب از 413 هزار و 892 میلیارد تومان سود ساخته‌شده در سال مالی 99، بنگاه‌های بورسی و فرابورسی اقدام به تقسیم سود 228 هزار و 975میلیارد تومان (معادل 55 درصد) میان سهامداران کردند.

بیشترین درصد تقسیم سود در مجامع مربوط به سال 99، با تقسیم 144 درصدی از آن سهامداران شرکت تولید نیروی برق آبادان شد. این شرکت که سال 99 را با شناسایی سود 8/ 38تومانی به ازای هر سهم به پایان رسانده بود، در مجمع عمومی عادی سالانه خود 56 تومان سود تقسیم کرد. در مجموع 11 شرکت سهامداران خود را با تقسیم سود بیش از 100درصدی رهسپار منزل کردند.

در آن‌سو اما 34 بنگاه بورسی و فرابورسی سودی میان سهامداران خود تقسیم نکردند که از میان آنها 13 شرکت زیان‌ده بودند و سودی برای تقسیم در اختیار نداشتند. کمترین تقسیم سود مجامع امسال اما به بانک تجارت اختصاص داشت. این شرکت که سال گذشته 5/ 64 تومان سود شناسایی کرده بود، تنها 3 ریال آن را میان سهامداران تقسیم کرد. پس از آن نیز بانک صادرات با تقسیم سود 11 ریالی از 67 تومان سود ساخته شده بود. در مجموع در مجامع مربوط به دوره مالی سال 99، 178 شرکت کمتر از نیمی از سود ساخته‌شده را تقسیم کردند که در این میان 42 بنگاه بورسی و فرابورسی تقسیم سود کمتر از 10 درصدی داشتند.

تقسیم سود قطره‌چکانی بانک‌ها

8 بانک امسال به مجمع رفتند که همگی روزهای پایانی تیرماه را به این کار اختصاص دادند. در این میان سهامداران بانکی به‌طور متوسط شاهد تقسیم سود حدود 5 درصدی این شرکت‌ها بودند. در این گروه بانک سینا که 1/ 19 تومان سود در سال 99 شناسایی کرده بود، در مجمع خود 7 تومان به ازای هر سهم میان سهامداران تقسیم کرد تا با تقسیم سود 37 درصدی در صدر دیگر نمادهای بانکی قرار گیرد. دو بانک خاورمیانه و ملت نیز در مجامع امسال خود تقسیم سود بیش از 10 درصدی داشتند و دیگر بانک‌ها یا سودی تقسیم نکردند («ونوین»، «وپست»، «وپارس») یا کمتر از 2درصد تقسیم سود داشتند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

80  ⁄  16  =