دولت ریسک تغییر قیمت دلار را مدیریت کند/ تسهیل تجارت بین الملل با ورود پول های بلوکه شده

کارشناس بازار ارز مطرح کرد:

یک کارشناس بازار ارز درباره پیش بینی کاهش قیمت دلار در آینده، گفت: من موافق کاهش قیمت دلار نیستم بلکه موافق ثبات دلار هستم و در واقع دولت باید ریسک تغییر قیمت دلار را مدیریت کند تا رشد قیمت نداشته باشیم اما اینکه دلار تا ۱۵ هزار تومان کاهش یابد و بعد دوباره تا ۳۰ هزار تومان افزایش یابد نتیجه‌ای ندارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، قیمت دلار در هفته اول مردادماه در صرافی بانکی ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان بود و در هفته دوم به کانال ۲۵ هزار تومان رسید و در هفته بعد از آن که کرونا در کشور جولان می‌داد وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد.

یورو نیز در این مدت تقریبا رشد آرامی داشت و در روزهای پایانی به بهای ۳۰ هزار تومان در صرافی‌های بانکی معامله می شد.

قیمت دلار در کشور ما همواره تحت تاثیر رویدادهای سیاسی داخلی و بین‌المللی است و چون در این مدت اتفاق خاصی رخ نداده است بنابراین شاهد افت و خیز قابل توجهی در قیمت دلار و یورو نبودیم.

محمود فراهانی، کارشناس ارز درخصوص وضعیت بازار ارز طی هفته گذشته، گفت: در یک ماه گذشته رویداد سیاسی قابل توجهی در عرصه بین‌الملی و کشور رخ نداده است بنابراین برای بررسی نوسان‌های قیمت دلار، باید شاخص‌های دیگر را بررسی کنیم.

وی افزود: البته در این دوره بانک مرکزی میزان استقراض دولت از این بانک و دارایی خارجی بانک مرکزی را اعلام کرد که این‌ها بر قیمت دلار موثر هستند، اما اثرات آنها بلندمدت است.

این کارشناس اظهارداشت: تا زمانی که تکلیف برجام روشن نشود نوسان قیمت یک تا دو هزار تومان دلار را خواهیم داشت ضمن اینکه سفته بازان بازار سعی می‌کنند همواره سودهایی را به دست آورند.

وی ادامه داد: دامنه ۲۲ تا ۲۶ هزار تومانی دلار با معیار مرکزی ۲۴ هزار تومان در شرایط موجود طبیعی و قابل کنترل است و این نوسان اندک در واقع به دلیل چشم‌انداز مثبتی است که نسبت به برجام وجود دارد.

فراهانی با بیان اینکه با ورود پول‌های بلوکه شده و درآمدهای نفتی حاصل، گره‌های اقتصادی کشور باز می‌شود، افزود: اما مهمترین عنصری که در این خصوص به آن اشاره نشده این است که این امر موجب می‌شود امور تجارت بین‌الملل تسهیل ‌شود و شبکه بانکی کشور فعالیت خود را شروع ‌کند و در نتیجه هزینه صادرات و واردات کاهش می‌یابد و در نتیجه لوکوموتیو اقتصاد را به حرکت درمی‌آورد  البته به معنای این نیست که مشکلات اقتصادی در کوتاه مدت قابل حل است.

وی درباره پیش بینی کاهش قیمت دلار در آینده، گفت: من موافق کاهش قیمت دلار نیستم بلکه موافق ثبات دلار هستم و در واقع دولت باید ریسک تغییر قیمت دلار را مدیریت کند تا رشد قیمت نداشته باشیم اما اینکه دلار تا ۱۵ هزار تومان کاهش یابد و بعد دوباره تا ۳۰ هزار تومان افزایش یابد نتیجه‌ای ندارد.  

این کارشناس گفت: معتقدم چنانچه در طولانی مدت قیمت دلار را در محدوده ۲۰ تا ۲۴ هزار تومان ثابت نگه داریم، تکلیف اقتصاد روشن خواهد شد.

وی افزود: البته باید بدانیم اینکه دلار تا قیمت ۲۰ هزار تومان کاهش می‌یابد یا خیر ؟ این موضوع، توسط بازار و آزادسازی پول‌های بلوکه شده تعیین تکلیف می‌شود.

این کارشناس بازار ارز تاکید کرد: رشد و افت قیمت دلار به نفع اقتصاد نیست و اثر منفی دارد.

 

 

منبع: ایرنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

51  ⁄    =  17