رصد هوشمند توزیع مواد پتروشیمی

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پست، در طرح رصد و توزیع هوشمند مواد پتروشیمی، اطلاعاتی از جمله آدرس مبدا و مقصد کالا و مشخصات رهگیری، در اختیار سامانه جامع تجارت الکترونیک قرار می‌گیرد که می‌تواند اطلاعات را برای رصد آنلاین در اختیار دستگاه‌های نظارتی خود قرار دهد.

به گزارش بانکداری الکترونیک، رمضانعلی سبحانی‌فر با بیان اینکه شناسه تجاری کالا در سامانه جامع تجارت الکترونیک وزارت صمت انجام می‌شود، گفت: بحثی که از گذشته دور مطرح بوده این است که کالا چه به صورت واردات و چه به‌صورت تولیدی داخل کشور باشد، خصوصا در بحث کالاهای اساسی و ضروری، گاهی یا در نقطه‌ای از کشور یا در کل ایران کمیاب می‌شود. در این شرایط بخش تنظیم بازار به دلیل نداشتن اطلاعات کافی در بحث ارسال کالا از نقطه اولیه، چه محل تولید و چه واردات به نقاط مختلف کشور، یا در مرحله انتقال به انبارها یا عمده‌فروش‌ها و خرده‌فروش‌ها، به دلیل نبود اطلاعات موجود نیست، توزیع عادلانه و تنظیم بازار را با دشوار مواجه می‌کند.

وی ادامه داد: در راستای همین موضوع جلسات متعددی با وزارت صمت از خردادماه برگزار کردیم که با استفاده از شبکه پست که یک شبکه سیستمی و هوشمند و مبتنی بر کد پستی یا سیستم جامع جی‌نف است و به واسطه آن نشانی مکانی در اختیار شرکت ملی پست قرار دارد، می‌تواند به بانک اطلاعاتی وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی یا سایر دستگاه‌ها کمک کند که این بانک اطلاعاتی برای تنظیم‌ بازار در اختیار این دستگاه‌ها قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی پست بیان کرد: نکته بعدی بحث رهسپاری است که گاهی یک کالا که جزو کالاهای ضروری است، از نقطه‌ای حرکت می‌کند و باید به نقطه‌ای در استان دیگر برسد، ولی به نقطه اشتباه ارسال می‌شود و این بازار را از نظم خودش خارج می‌کند. این سیستم می‌تواند کمک کند که کالا از نقطه تولید یا واردات با دریافت شناسه ارسال کالا و مبتنی‌بر کد پستی موجود به آدرس مورد نظر  ارسال شود. با کد شناسه شناسایی می‌شود که کالایی تولید و ارسال شده و در کجا با چه تعداد و حجم و حتی قیمت و تاریخ ارسال و اسم دریافت‌کننده وجود دارد و امکان ارائه رسید آن هم فراهم است و همچنین امکان ارسال به  عمده‌فروشی یا فروشگاه‌ها و خرده‌فروشی و مقصد نهایی وجود دارد و از آنجا رصد می‌شود که چه حجمی به خرده‌فروشی ارسال شده است. 

سبحانی‌فر با اشاره به شبکه توزیع مرغ توسط شرکت پست بیان کرد: در شرکت پست، به صورت پایلوت شبکه توزیع مرغ را از خرداد ماه پیاده‌سازی کردیم تا چند روز گذشته که در کل کشور پیاده‌سازی و مشکلات آن مشخص شد. طی جلساتی با وزارت صمت در هفته‌های گذشته برای کالاهای دیگر، بحث ارسال پتروشیمی مطرح شد و از این هفته جلسه نهایی را داشته باشیم که بتوانیم پتروشیمی و بخش کالاهای ضروری که جزو مواد اولیه تامین‌کننده تولیدات کارخانجات دیگر است و حساسیت بیشتری دارد را روی این شبکه پیاده‌سازی کنیم.

وی ادامه داد: در این شبکه شرکت ملی پست هیچ دخالتی در بحث لجستیک، ناوگان حمل و نقل، نیروی انسانی و جابه‌جایی ندارد و صرفا شبکه هوشمند رصد در اختیار دستگاه‌ها قرار می‌گیرد و با توجه به آدرس مبدا و مقاصدی که داده شده توسط وزارت صمت بر اساس مختصات جغرافیایی کدگذاری می‌شود، بارکد تولید می‌شود و این اطلاعات در اختیار سامانه جامع تجارت الکترونیک قرار می‌گیرد که می‌تواند اطلاعات را برای رصد آنلاین در اختیار دستگاه‌های نظارتی خود قرار دهد.

به گزارش ایسنا، شرکت ملی پست با استفاده از امکانات و ظرفیت‌های الکترونیکی رهگیری و رهسپاری خود و بدون استفاده از تجهیزات حمل و نقل و یا نیروی انسانی، امکان رصد برخط کالا در شبکه توزیع را فراهم آورده است. از این رو مقرر شده طرح رصد و توزیع هوشمند کالا برای مواد پتروشیمی، به‌منظور افزایش دقت در نظارت و کاهش هزینه‌ها و تخلفات احتمالی، به‌صورت آزمایشی با همکاری پُست و وزارت صمت اجرا ‌شود.

بهره‌گیری از سامانه "رصد هوشمند توزیع کالا" که توسط شرکت ملی پست ارائه شده است، علاوه بر افزایش دقت در نظارت بر شبکه توزیع موجب کاهش هزینه‌های نظارت خواهد شد. مقرر شد این طرح به صورت آزمایشی عملیاتی و پس از مرتفع کردن مشکلات احتمالی، به‌صورت ملی در سراسر کشور اجرا شود. اجرای این طرح در کنار سایر برنامه‌ها و روش‌هایی نظارتی موجب تسهیل نظارت و کاهش تخلفات احتمالی در نظام توزیع می‌شود.

منبع: ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×  1  =