چطور از زمین خاکی استارتاپ ها به یک کسب وکار جهانی برسیم

4 نکته برای بقا در 5 سال نخست زندگی

جهان در هر سال شاهد ایجاد 100 میلیون کسب وکار است. یعنی در هر ثانیه، بیش از سه استارتاپ متولد می شود. تنها در انگلستان، در هر 30 دقیقه در سال 2020، یک کسب وکار فناوری محور ایجاد شده است. متاسفانه تعداد زیادی از این استارتاپ ها در پنج سال اول فعالیت خود متوقف می شوند. نرخ شکست استارتاپ ها نزدیک به 90 درصد است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، جهان در هر سال شاهد ایجاد 100 میلیون کسب وکار است. یعنی در هر ثانیه، بیش از سه استارتاپ متولد می شود. تنها در انگلستان، در هر 30 دقیقه در سال 2020، یک کسب وکار فناوری محور ایجاد شده است. متاسفانه تعداد زیادی از این استارتاپ ها در پنج سال اول فعالیت خود متوقف می شوند. نرخ شکست استارتاپ ها نزدیک به 90 درصد است.

کارل کرامینز، موسس کسب وکار و کارآفرین، در سایت کارآفرین از تجربه خود نوشته است. او می گوید براساس تجربه من، هیچ راه مستقیمی برای رسیدن به موفقیت و جهانی شدن یک استارتاپ وجود ندارد. زمانی که نخستین استارتاپ را کلید می زنید، انجام فهرست بلندبالایی از وظایف روزانه برایتان سخت نیست. به طور حتم، انجام وظایف روزانه، اصلی ترین کاری است که باید برای حرکت کسب وکارتان انجام دهید اما این می تواند تمرکز شما بر تصویر بزرگتر و دنبال کردن استراتژی های بلندمدت و اهداف عالی تر را متاثر کند. به عنوان کسی که  در دوره بحران مالی اس ام اس گلوبال را از هیچ کلید زده، به نکاتی درباره تغییر مقیاس استارتاپ ها، سوددهی، پایداری و تاب آوری آن ها رسیدم.

*اطمینان از آینده خوب محصول یا خدمات

پیش از اس ام اس گلوبال، من بارها کسب وکارهایی که فکر می کردم موفق می شوند را کلید زدم. با تغییر تمایل مشتریان و معرفی محصولات تازه به بازار، کسب وکارهای من ارزش خود را از دست دادند. این تجربه ها هرچند سخت بود اما من را وادار کرد به عقب برگردم و همه چیز را دوباره بررسی کنم. من فهمیدم باید روی محصولی تمرکز کنم که از آزمون زمان سربلند بیرون می آید. جرقه در ذهن من زمانی زده شد که یکی از دوستانم درباره نقل قولی که یک شرکت پیام کوتاه برایش فرستاده بود، پرسید. من آن زمان درباره اینکه فرستادن این نقل قول برای تامین کننده چه هزینه ای داشته و چقدر گران تمام شده شوکه شدم. بعد به این فکر کردم که می توانم خدمات مشابهی را با هزینه کمتر پیشنهاد کنم و نکته مهم تر اینکه، فناوری پیام کوتاه می توانست برای ده ها  سال جذاب بماند. این بذری بود که برای ایجاد اس ام اس گلوبال در آن زمان کاشته شد.

درواقع، بعد از 15 سال، فناوری پیام کوتاه هنوز در ارتباطات موبایلی جذابیت خودش را دارد. باوجود ظهور طیف وسیعی از برنامه ها، پیام کوتاه هم چنان توسط بخش عمده ای از مردم جهان استفاده می شود. بسیاری از کسب و کارها هنوز پیام کوتاه را در موبایل ها، به  دیگر برنامه های پیام رسان ترجیح می دهند و استفاده از آن هنوز رایج است. علاوه بر این، برخلاف دیگر برنامه ها، پیام کوتاه برنامه همیشگی در همه تلفن هاست. هر سال فناوری های تازه ای در ارتباطات ظهور می کند، اما همه آن ها هم چنان وابسته و آشنا با فناوری پیام کوتاه است. این باعث می شود هر کسب وکاری که مربوط به پیام کوتاه است، تا سال ها جذاب بماند و هیچ پایانی برای کاربران آن نیست. میلیون ها کارآفرین در سراسر جهان، ایده های شگفت انگیزی دارند. اما برای کسب وکاری که بتواند تا سال ها زنده بماند، باید محصولی فراهم کرد که به این آسانی ها منقضی نشود.

*رها کردن سکان و استخدام آدم های مناسب

 من خیلی زود فهمیدم که نمی توانیم  همه ابعاد کسب وکارمان را به طور جزیی مدیریت کنیم. بنابراین استخدام افراد متخصص یک الزام است. باید استخدام افراد متخصص و بهترین های در دسترس را در اولویت قرار دهید، طوری  که اگر شما دست از سکان کشتی بکشید، آن ها بتوانند مجموعه را هدایت کنند. گروه می تواند کسب وکار شما را بسازد یا بشکند. بنابراین باید از کسانی در گروه استفاده کنید که به رویکردهای شما باور دارند و در مسیر کمک به شما و رسیدن به هدف حرکت می کنند. یک نیروی کار مناسب می تواند در کسب وکار شما رشد کند و به بلوغ برسد و  به شما در هدایت کسب وکار در دریای مواج پیشرو هم کمک کند. کسانی را به کار بگیرید که قابل اتکا هستند، طوری که اگر لازم بود مدتی کنار بکشید، به آن ها برای مدیریت کسب وکار اعتماد داشته باشید.

*اعتماد به غریزه

من به غریزه و حس درونی باور راسخ دارم و می دانم که بیشتر کارآفرینان موفق هم اینطورند. زمانی که برای نخستین بار، قرار بود کسب وکارم را یک مرحله بالاتر ببرم، اطرافیانم، که تعدادشان کم هم نبود، توصیه کردن را درباره همه ابعاد کسب وکار شروع کردند. از اینکه چه محصولی را عرضه می کنم تا اهدافی که باید دنبال کرد. این توصیه ها هیچ وقت با چشم اندازی که من در ذهن داشتم سازگار نبود. من خیلی زود فهمیدم نمی توانم همیشه همه را راضی نگه دارم. وقتی یک کسب وکار را شروع می کنید، ممکن است مسیرهای متفاوتی برایتان تعریف شود. قدم برداشتن در هر کدام از این مسیرها، باید متناسب با محصول، نوآوری ها و تصمیم های سازگار با ارزش های شما انجام شود و هرکدام از مسیرها که شامل این ویژگی ها نیست، باید کنار گذاشته شود.

*سازگاری را یاد بگیرید

اگر همه گیری کرونا یک چیز را به ما یاد داده باشد، آن چیز سازگاری در فکر و عمل برای بقاست. گزارش های سال 2021 نشان می دهد بخش عمده ای از 500 شرکت برتر جهان در ده سال آینده با شرکت هایی که توان سازگاری با انقلاب دیجیتال را دارند، جایگزین می شوند. طبیعت رقابتی کسب وکار به این معناست که شرکت ها باید توان فهم تغییر اهداف براساس تغییر مشتریان و توانایی پاسخ به تقاضاهای تازه آن ها را داشته باشند. توانایی پیوند خوردن با نیازهای مشتری بدون تردید یکی از مهم ترین کلیدها برای موفقیت شرکت من بوده است. برای مثال، ما به تازگی یک نیاز تازه و درحال رشد را در مشتریان شناسایی کردیم که همان ارتباطات دوطرفه در کسب وکارها و کاربران بود. پس گروه ما ایده ایجاد قابلیتی برای شکل گیری چنین ارتباطی در پلتفرم را شکل داد. پنجره گفت وگوی اس ام اس، جایی است که به شما اجازه می دهد تا به طور نفر به نفر به دیگران پیام دهید.

شما باید  بر خدماتی تمرکز کنید که نه تنها راه حل های فوری به مشتریان ارائه می کند بلکه در آینده هم قابل توسعه است. نکته مهم در این بین، برای رقابتی بودن این است که یک کسب وکار بتواند با تغییر تقاضای مخاطبان و مشتریان، انتظارات، نظارت ها و پیشرفت های فناوری تغییراتی را در محصول و خدمات ایجاد کند. آنچه پیش روی شماست، مسیری که باید در آن با نیازهای واقعی مشتریان پیوند بخورید و سازگار شوید، درحالیکه چشم به آینده دوخته اید و به طور مداوم در این راه پیش می روید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  ×    =  36