بانک مرکزی از حالت توصیه دادن خارج شود/دغدغه اصلاح نظام بانکی باید حل شود

رئیس جمهور رئیسی:

به گفته رئیس جمهور، نظام بانکی با همکاری مجلس و صاحب نظران اقتصادی باید اصلاح شود. بانک مرکزی نیز باید از حالت توصیه دادن خارج شود و به وظیفه نظارتی خود به صورت جدی بپردازد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از خانه ملت؛ حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در نشست علنی نوبت دوم امروز (شنبه، 30 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در بخش دوم بررسی برنامه‌های کلان دولت و وزرای پیشنهادی خود در پاسخ به سوالات و برخی انتقادات ابتدا ضمن تشکر از تمامی نمایندگان، رئیس مجلس شورای اسلامی و همه موافقان و مخالفان، چه آنانی که فرمایشات خود را مطرح و چه آنانی که در جلسات بعدی نقطه نظرات خود را مطرح خواهند کرد، گفت: یکی از مشکلات کشور غیر از بحث معیشت و کسب و کار که بسیار آسیب دیده، موضوع مهم اعتماد است.

رئیس جمهور کشورمان خطاب به نمایندگان مجلس ادامه داد: این اعتماد باید بازگردد و بازسازی شود، برگشت این اعتماد در گرو عمل به وعده‌ها است. من به عنوان یک خدمتگزار و دولت هدفم آن است که به وعده‌ها عمل کنم و مجلس شورای اسلامی نیز مساعدت کند و در رسانه‌ها، صحن و کمیسیون‌ها نقطه نظرات ارزشمند خود را بیان کنند تا دولت موفق به عمل  به وعده‌های خود شود.

وی تأکید کرد: آن جلوه از صداقت را که مردم شاهد آن هستند و آنچه گفته می‌شود باید عملیاتی شود تا بار دیگر اعتماد بازسازی شود. بدانید چه در دوره انتخابات و چه در جلسات بعد از انتخابات بنای من عمل به وعده‌ها بوده است. این موضوع هم با یک ادعا نمی‌شود، اثبات کرد، جز اینکه مردم عزیز در هر کوی و برزنی عمل به وعده‌ها را توسط مسئولان و دولت ببینند. بر این اساس از خداوند متعال برای عمل به وعده‌ها مدد می‌جوییم.

وعده های من انتخاباتی نبوده است/باید این برنامه ها باور و عمل شود

رئیسی اظهار کرد: این موضوع که کسی تصور کند که این وعده تنها برای دوره انتخابات و به منظور ایجاد هیجاناتی بوده است، درست نیست، ما در محضر خداوند متعال و ارواح مطهر شهدا قرار داریم و سخنی که می‌گوییم باید با باور و بنا بر عمل باشد.

رئیس قوه مجریه در پاسخ به برخی انتقادات نسبت به برنامه دولت به ویژه از سوی حجت‌الاسلام بحرینی گفت: آنچه تقدیم مجلس کردم بر اساس اعلامی که به من مبنی بر ارائه برنامه دولت به صورت خلاصه و ارسال برنامه کلان به مجلس در آینده نزدیک بود، انجام شد بنابراین تنها برنامه دولت را در 5 الی 6 صفحه تقدیم مجلس کردم و تمامی برنامه دولت در این تعداد صفحات کم گنجانده نمی‌شد.

رئیس جمهور کشورمان تأکید کرد: تمامی برنامه دولت سیزدهم در این چند صفحه خلاصه نمی‌شد و در این 6 صفحه تنها به صورت اجمالی رویکردهای دولت گنجانده شده بود و خلاصه آن را برای شما نمایندگان قرائت کردم. دولت دارای یک برنامه کوتاه مدت شامل حدود 60 تا 65 است که این برنامه آنی و کوتاه مدت و با محوریت برنامه پیش روی دولت مانند موضوع کرونا، بازار سرمایه، کسری بودجه و …. است که این برنامه را در محضر رهبر معظم انقلاب عرض کردم.

وی ادامه داد: برنامه دولت سیزدهم با 30 مسئله کشور که برخی از این موضوعات مربوط به دستگاه‌ها نیست و فراوزارتخانه‌ای و بخشی است. در این برنامه هم نسبت به مسئله خوب پرداخته شده و هم مشکل و راهکارهای برون رفت از آن به خوبی مد نظر قرار گرفته و احصاء شده است.

رئیسی گفت: مسئولیت هر وزارتخانه و هر وزیر مشخص است، لذا زمان بندی برای انجام همه برنامه ها نیز تبیین شده است؛ برنامه تحولی دولت سیزدهم تا چند روز آینده تقدیم نمایندگان و نخبگان خواهد شد تا پیش نویس آن پس از کسب نظرات منتخبان ملت و نخبگان نهایی شود.

وی ادامه داد: مسئله مسئولیت هر کدام از اعضای دولت به صورت عام و به صورت خاص مشخص شده، لذا همه باید پاسخگو باشند و نمی توانند رفع مسئولیت کنند. در حوزه اقتصاد، وزیر، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و… همگی در برابر خداوند، قانون، مردم و مجلس پاسخگو هستند. البته این جمع برای تحقق اهدافش نیاز به هماهنگی دارد که بنده و معاون اول در این راستا انجام وظیفه خواهیم کرد.

رئیس جمهوری تصریح کرد: در واقع برای ایجاد هماهنگی در میان اعضای تیم اقتصادی و جلوگیری از چند آهنگی که در گذشته نیز به نسبت به دولت های قبل مورد ایراد قرار می گرفت، تیم مشخصی را ایجاد کرده تا همکاری و هم افزایی تحقق یابد.

وی اظهار داشت: اصلاح نظام بانکی همواره از برنامه های دولت های مختلف بوده، زیرا مهم و محوری است؛ این دغدغه باید حل شود، لذا برای این امر خصوصاً بانک های خصوصی راهکارهایی احصا شده که لازم است دیدگاه وزیر، بانک مرکزی و تیم اقتصادی با کمیسیون های تخصصی مجلس به اشتراک گذاشته شود تا نهایتاً اقدام و عمل صورت گیرد.  به عبارتی نظام بانکی با همکاری مجلس و صاحب نظران اقتصادی باید اصلاح شود. بانک مرکزی نیز باید از حالت توصیه دادن خارج شود و به وظیفه نظارتی خود به صورت جدی بپردازد.

رئیسی بیان کرد: در حوزه صندوق های بازنشستگی که نمایندگان مجلس نسبت به آن دغدغه هایی را مطرح کردند، همگی خوب می دانیم چه وضعیتی دارند و اگر بودجه ای که برای آنها اختصاص می یابد، کم باشد یا نباشد، چه اتفاقی رخ می دهد. بنابراین برای رفع این موضوع نیاز به همکاری دولت و مجلس و برنامه ریزی وجود دارد.

بالاترین مقام قوه مجریه کشور گفت: شاخص های اقتصادی بعضا مورد ابهام و تردید قرار دارد که باید مورد بازنگری قرار بگیرند. این شاخص ها باید اصلاح و مورد راستی آزمایی قرار بگیرند، تا نهایتاً دولت، مجلس و نخبگان و دانشگاهیان بتوانند از آن استفاده کنند.

دولت به استفاده از ظرفیت ارزشمند بانوان توجه خواهد کرد

وی ادامه داد: در رابطه با مسئله حضور بانوان و استفاده از این ظرفیت ارزشمند در کشور باید اذعان کرد که حتما دولت به آن توجه خواهد داشت. این ظرفیت بزرگ در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی و تولید می تواند نقش آفرین باشد، لذا نسبت به بهره گیری از این مهم در دولت غفلت نخواهیم کرد؛ البته استفاده از بانوان صرفاً به کابینه و وزرا خلاصه نخواهد شد، بلکه در جای جای کشور به آن توجه می شود، زیرا ظرفیت اثرگذار و فرهیختگی است.

ظرفیت ارزشمندی در میان اهل سنت وجود دارد

رئیس جمهوری تصریح کرد: نسبت به استفاده اقوام، قومیت ها و گروه های مختلف همواره اعلام شده که باید از ظرفیت آنها در سراسر کشور مورد توجه قرار گیرد. ظرفیت ارزشمندی در میان اهل سنت وجود دارد و همه ما در برابر جوانان تحصیلکرده و نخبه خانواده های اهل سنت و… مسئولیت داریم. در واقع هیچ فرقی میان جوانان برومند کارآمد با مدرک تحصیلی فوق لیسانس و دکتری در کشور در یک قوم با یک گویش با قوم و گویش دیگر وجود ندارد.

رئیس دولت سیزدهم اظهار داشت: دولت مربوط به جمهور است و جمهور هم 80 میلیون نفر جمعیت با گویش های مختلف و اقوام شیعه و سنی، ترک، فارس، ترکمن و عرب و عجم است. همه آحاد این ملت هستند و ما نیز نسبت به آنها مسئولیت داریم، چه کسانی که به این دولت رأی داده اند و چه کسانی که رأی نداده اند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  ×    =  56