ثبت ۱۳ میلیون برگ چک جدید در سامانه صیاد

معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی خبر داد:

آمنه نادعلی زاده، معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: از ابتدای امسال ۶۹ میلیون چک توزیع شده که ۱۳ میلیون آنها در سامانه صیاد ثبت شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از بانک مرکزی، «آمنه نادعلی زاده» افزود: ۱۷ درصد چک‌های توزیع شده از ابتدای امسال در سامانه صیاد ثبت شده‌اند و از این تعداد ۸۲ درصد آنها در سامانه توسط گیرندگان تأیید شدند.

وی با بیان اینکه روزانه بیش از دو هزار فقره چک در سامانه صیاد ثبت می‌شود، گفت: آمارها نشان می‌دهد که تعداد چک‌های برگشتی در چک‌های جدید نسبت به چک‌های قدیمی نصف شده به گونه‌ای که میزان برگشتی چک‌های قدیمی تا پایان تیرماه ۸.۷ درصد و در چک‌های جدید چهار درصد بود.

معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی درباره استعلام سوابق اعتباری صادرکننده چک تصریح کرد: در گذشته سامانه پیامکی ۷۰۱۷۰۱ برای این منظور وجود داشت و در حال حاضر نیز دارندگان چک‌های جدید می‌توانند از درگاه بانکی اینترنت بانک یا موبایل بانک و پیامک موبایل‌های بانک مرکزی برای استفاده از سرویس استعلام استفاده کنند .

بر اساس این گزارش، قانون جدید چک در سال ۱۳۹۷ در مجلس شورای اسلامی با هدف کاهش آمار چک‌های برگشتی و بازگرداندن اعتماد به چک در بازار تصویب شد و پس از تعطیلات فروردین ماه ۱۴۰۰ چک‌های بنفش رنگ به متقاضیان تحویل داده شد.

در چک‌های جدید شناسه یکتای ۱۶ رقمی در سمت چپ بالای هر برگ چک دیده می‌شود و عبارت «کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است» نیز درج شده است.

در قانون جدید، علاوه بر آنکه تمامی چک‌ها باید در سامانه صیاد ثبت شوند، امکان صدور چک در وجه ذینفع مشخص و وجه حامل نیز وجود ندارد. از سوی دیگر دارندگان چک برگشتی که سوءاثر نشده باشد، امکان صدور چک ندارند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

26  +    =  33