وعده وزیر ارتباطات درباره بهره‌برداری از ۳ ماهواره مخابراتی

وزیر ارتباطات در برنامه خود برای مدیریت وزارت ارتباطات اعلام کرده که تا افق ۱۴۰۴ از ۳ ماهواره مخابراتی و سنجش از دور بهره‌برداری می‌شود.

به گزارش بانکداری الکترونیک، «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات دولت سیزدهم، در برنامه‌ای که برای مدیریت وزارتخانه منتشر کرده است، حفظ حریم خصوصی و امنیت فضای تبادل اطلاعات و شتاب‌دهی به صنعت فضایی را به‌عنوان محورهای اصلی برنامه خود مدنظر قرار داده است.

شتاب‌دهی رشد صنعت فضایی

«فضا» و قرارگیری ماهواره‌ها در مدار، یکی از ارکان قدرت کشورها در دنیای معاصر است. به طور تاریخی رویکرد فضایی کشور تا سال ۸۳ نگاه به تأمین از بیرون کشور بود و نماد آن تلاش برای خرید ماهواره «زهره» از سازندگان مختلف و نهایتاً انعقاد قرارداد با روسیه بود که با کارشکنی تأمین‌کنندگان غربی روبه‌رو شد.

زارع‌پور که در روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در صحن علنی مجلس نیز به موضوع صنعت فضایی و اهمیت آن اشاره کرد، در برنامه خود، «شتاب‌دهی به رشد صنعت فضایی» را یکی از محورهای مهم برنامه خود عنوان کرده است. به گفته وی از سال ۸۵ با تدوین برنامه ۱۰ ساله در ۲ بخش توسعه ماهواره و پرتابگر، رویکردهابه اتکا به توان داخلی در کنار تأمین نیاز فوری از خارج تغییر کرد. این برنامه‌ها نه به‌صورت کامل اما تا سال ۹۳ ادامه داشت.

وزیر ارتباطات معتقد است می‌توان گام‌های خوبی در این حوزه برداشت که اهدافی نیز برای افق سال ۱۴۰۴ ترسیم شده است. از جمله آن می‌توان به افزایش توان داخلی فناوری ساخت ماهواره‌های سنجشی – مخابراتی مدار بالا به میزان ۸۰ درصد، خرید/ساخت و بهره‌برداری ۳ ماهواره مخابراتی و سنجش از دور، ارائه ۱۵ خدمت نوین و باارزش افزوده فضایی، ساخت ماهواره سنجش از دور با رزولوشن زیر ۱۰ متر، ساخت یک ماهواره عملیاتی مخابراتی و قراردادن آن در مدار، ایجاد حداقل یک اپراتور ماهواره مخابراتی اشاره کرد.

وزیر ارتباطات پایان دوره عملیاتی ظرفیت‌های مخابرات فضایی کشور تا سال ۲۰۳۰ و بروز محدودیت‌های جدی برای پخش تلویزیونی و خدمات بانکی کشور، عدم دستیابی به مدار زمین آهنگ در کنار ظهور منظومه‌های ماهواره‌ای مدار پایین، نبود دسترسی به داده‌های سنجشی مستقل و به‌روز برای مدیریت کلان کشور، نبود دسترسی به داده‌های ناوبری دقیق و بروز مخاطرات اقتصادی را از عمده تهدیداتی به شمار آورد.

ارتقا جایگاه سازمان فضایی کشور و تشکیل جلسات شورای عالی فضایی با ریاست رئیس‌جمهوری پس از ۱۰ سال، تثبیت توانمندی دستیابی به مدار پایین، ایجاد و بهره‌برداری از زیرساخت‌های دستیابی به مدار زمین آهن، توسعه توانمندی طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجشی با دقت زیر ۱۰ متر، دستیابی به توانمندی طراحی و استقرار منظومه‌های ماهواره‌ای، تقویت نقش سیاستگذاری دولت و حاکمیت در فضا به‌جای تصدی‌گری و اجرا، برنامه‌ریزی فنی و اقتصادی، توسعه شبکه آزمایشگاه‌های ملی فضایی از طریق تجمیع توانمندی‌های موجود در کشور از جمله برنامه‌های وزیر ارتباطات برای ازبین‌بردن چالش‌هایی است که صنعت فضایی را با مشکل روبه‌رو کرده است.

حفظ حریم خصوصی کاربران فضای مجازی

«عیسی زارع‌پور» افزایش حملات بی‌سابقه به زیرساخت‌های فاوای کشور در سال‌های اخیر را نقض حریم خصوصی، نشر اطلاعات محرمانه و خصوصی افراد و سازمان‌های دانسته است.

به گفته وی، افزایش قابل‌توجه جرائم سایبری مرتبط با فضای خصوصی و امنیت زیرساخت‌ها حاصل نبود متولی مشخص در نظام امنیت زیرساختی کشور است که در نهایت باعث کاهش اعتماد عمومی مردم به امنیت اطلاعات در فضای مجازی شده است.

وزیر ارتباطات در برنامه خود اذعان داشته، دوگانه «احراز هویت» در مقابل «نقض حریم خصوصی» دستاویزی برای امنیتی جلوه‌دادن فضای مجازی کشور است در حالی‌که در واقع عدم تحقق امنیت و بی‌توجهی به سند الزامات شبکه ملی اطلاعات باعث ناامن‌تر شدن این فضا و ضرر و زیان مادی و معنوی کاربران فضای مجازی شده است.

 وابستگی شدید کشور به محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خارجی، آسیب‌پذیری زیرساخت‌های حساس و حیاتی کشور و وجود انگیزه‌های قوی و برنامه‌ریزی مستمر برای از کار انداختن این زیرساخت‌ها، استفاده از تجهیزات خارجی در شبکه‌های اصلی ارتباطی عمومی و اختصاصی و دم توفیق محصولات خدمات داخلی در کسب رضایت و اعتماد فراگیر کاربران، فقدان نظام کارآمد هویت دیجیتال، عدم وجود زیرساخت لازم برای حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ضعف در قوانین و مقررات به‌منظور التزام به ارتقا امنیت زیرساخت‌های فاوا از جمله راهبردهای مهم این حوزه است.

اما وزیر ارتباطات در کنار چالش‌هایی که در برنامه او عنوان شده، به راهبردها نیز اشاره کرده است. ارتقای توان داخلی و کاهش وابستگی به خارج از کشور، بومی سازی فناوری، خدمات و تجهیزات موردنیاز کشور با استفاده از زیست‌بوم شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی فعال در حوزه فاوا، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین اطلاعات و ارتباطات، تربیت نیروهای متخصص حوزه امنیت فناوری اطلاعات در کشور، راه‌اندازی خدمات تخصصی کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، تهیه و ترویج ابزارهای حمایت از کودکان در فضای مجازی برای خانواده‌ها و فراهم‌کردن زیرساخت‌های فنی و حقوقی لازم برای حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی از جمله راهبردهای او برای حفظ حریم خصوصی کاربران در فضای مجازی است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ×    =  24