پیش‌بینی ارزش ۶.۶میلیارد دلاری بازار پرداخت‌های دیجیتال تا پایان سال۲۰۲۱

طبق آخرین گزارش Finaria. it، انتظار می‌رود صنعت پرداخت‌های دیجیتال جهانی تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۶.۶ تریلیون دلار برسد. ارزش این صنعت درسال 2020 حدود 4.5 تریلیون دلار بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، آنچه در سال 2021 و دوران همه‌گیری کرونا در صنعت پرداخت و فین تک بیشتر مورد توجه قرار گرفته روش‌های خلاقانه است.

طبق آخرین گزارش Finaria. it، انتظار می‌رود صنعت پرداخت‌های دیجیتال جهانی در سال ۲۰۲۱ به ۶.۶ تریلیون دلار برسد. ارزش این بخش  درسال 2020 حدود 4.5 تریلیون دلار بود.

پیش از ظهور کرونا صنعت بانکداری دیجیتال، حدوداً سالانه ۱۶ درصد رشد می‌کرد، اما به یک‌باره و با شیوع کرونا، سرعت آن به بیش از ۲۲ برابر افزایش یافت. پیش‌بینی می‌شود در چهار سال آینده، ارزش بازار پرداخت‌های دیجیتال به ۱۰.۵ تریلیون دلار برسد. این رشد پایدار ناشی از نیاز به تأمین رفتار تکامل یافته مصرف‌کننده و پیشرفت‌های فناوری است. در نتیجه، صنعت پرداخت شاهد روندهای خلاقانه‌ای است که برای سال ۲۰۲۱ تعیین‌کننده خواهد بود.

در حال حاضر، شش ماه دیگر به سال ۲۰۲۱ به اتمام می‌رسد و احتمالاً متوجه شده‌اید که برخی از این روندها در صنعت افزایش یافته است. در ادامه به پنج مورد از روندهایی که می‌بایست در صنعت پرداخت مورد توجه باشد، خواهیم پرداخت.

افزایش محصولات پرداخت نوآورانه

با توجه به تمامی اتفاقاتی که در سراسر جهان در حال وقوع است، امروزه مردم سعی می‌کنند کمترین ملاقات حضوری را با یکدیگر داشته باشند. طبق اعلام فدراسیون ملی خرده‌فروشی (The National Retail Federation)، ۶۷ درصد از خرده‌فروشان آمریکایی در حال حاضر، حداقل نوعی از پرداخت‌های الکترونیک را می‌پذیرند. در اروپا، ویزا (VISA) گزارش می‌دهد که ۷۵ درصد از پرداخت‌های موجود در فروشگاه، بدون حضور است. نه تنها این، بلکه طبق آمار مستر کلاس (Masterclass) در مارس ۲۰۲۰، امارات متحده عربی رشد ۱۰۰ درصدی در پرداخت‌های بدون حضور را نسبت به سال گذشته ثبت کرده است.

در نتیجه، متوجه رونق EMV NFC (Near-field communication) -فناوری‎‌ای که پرداخت‌های بدون حضور را فراهم می‌سازد، خواهید شد. این امر، امکان پرداخت هزینه از تلفن‌های همراه هوشمند را برای کاربران عملی می‌نماید. بنابراین، استفاده از کدهای QR می‌تواند جذاب‌تر، کاربردی‌تر و بهتر شود. حتی دستگاه‌هایی مانند ساعت‌های هوشمند و بلندگوهای هوشمند -که امکان پرداخت‌ها را به همان شیوه ممکن می‌کند- می‌توانند در آینده گسترده‌تر شوند. شرکت‌های فناوری مانند اپل، سامسونگ و گوگل در گذشته پرداخت‌های بدون تماس حضور خود را برای بخش‌های مختلفی از جغرافیای دنیا آماده کرده‌اند و ممکن است به زودی همین روند به کشورهای MENA نیز برسد.

تمرکز بر امنیت بالاتر

بدون شک هر چیزی در بستر وب، مستعد تهدید سایبری است. از این رو، به نظر می‌رسد با توجه به اینکه پرداخت‌های دیجیتال راهی برای پیشرفت است، ضروری است با حجم استقبال زیاد از آن، بر امنیت نیز تمرکز کنیم. در آینده، شرکت‌های پرداختی به طور قابل توجهی بر بهبود چارچوب امنیت سایبری فعلی خود تمرکز خواهند کرد. با انجام این کار، سیستم‌های مجهز به هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) و ML (Machine Learning) می‌توانند پیش‌رو باشند. طبق آمار منتشر شده از TCS، ۴۴ درصد از شرکت‌ها از این فناوری‌ها برای تشخیص و جلوگیری از نفوذهای امنیتی استفاده می‌کنند.

علاوه بر این، فرایند CA (Customer Authentication) نیز ممکن است برای افزودن لایه‌ای متفاوت از امنیت به پرداخت‌ها ضروری باشد. تشخیص چهره، پرداخت‌های بیومتریک و فناوری استفاده از صدا از جمله عوامل ضروری در اطمینان از یک فرآیند CA قدرتمند است.

پرداخت‌های یکپارچه

پیش از این، میان ارائه‌دهندگان خدمات مالی و تجار، تمایز آشکاری وجود داشت. امروزه تجار، خدمات پرداختی را در بسترهای مختلف ادغام می‌کنند. هدف اصلی پرداخت‌های یکپارچه، ارائه یک مرحله خرید یکپارچه برای مشتریان است. آن‌ها انتظار ندارند که پرداخت، بخشی جدا از مبادله باشد، بلکه آن را به عنوان بخشی از تجارت در نظر گرفته و بنابراین می‌خواهند از مراحل اضافی برای تکمیل آن اجتناب کنند.

از این رو، تجار، می‌توانند به راحتی PIS (Payment Initiation Services) را در بستر خود فعال کنند. PIS به آن‌ها امکان می‌دهد از طریق API باز با بانک مشتری خود ارتباط مستقیم برقرار کرده و تراکنش‌ها را با پذیرش و بررسی پیشین انجام دهند. با توجه به داده‌های آماری Accenture، ۵۰ درصد از بزرگسالان ترجیح می‌دهند از طریق روش‌های نوین پرداخت استفاده کنند.

بازتعریف پرداخت B۲B

با توجه به پیشرفت‌های فین‌تک و صنعت پرداخت -که بیشتر بر زندگی روزمره متمرکز است- بخش پرداخت B۲B عقب افتاده است. فراموش می‌کنیم که افراد B۲B همان افرادی هستند که در زندگی روزمره به خدمات مالی درجه یک دسترسی دارند و کارآیی نامناسب و ناکارآمدی B۲B آن‌ها را از فناوری دل‌زده می‌کند. از این رو، صنعت پرداخت می‌بایست روند خود را تغییر داده و کیفیت، امنیت و سرعت یکسان و متناسب‌تری را در پرداخت‌های B۲B ایجاد کند. در آینده‌ی نزدیک، با توجه به افزایش نیاز به فناوری، می‌توانیم تمرکز قابل توجهی بر شخصی‌سازی، سفارشی‌سازی و سرعت در B۲B داشته باشیم.

هم‌چنین، انتظار داشته باشیم پرداخت‌های یکپارچه رایج شود؛ چه سیستم‌عامل‌های فناوری B۲B هرساله بخش قابل توجهی از معاملات B۲B را انجام می‌دهند و هنوز از آن‌ها سود نمی‌برند. پرداخت‌های یکپارچه به آن‌ها امکان می‌دهد با تسهیل کنندگان پرداخت ارتباط برقرار کرده و درآمد حاصل از تراکنش را کاهش دهند.

تکامل پرداخت‌های P۲P

از زمان شیوع بیماری کرونا، مخاطبان پرداخت P۲P از نسل جدید و کاربران عموماً جوان فن‌آوری به نسل قدیمی‌تر گسترش چشم‌گیری داشته و بدین خاطر، محبوبیت و حجم معاملات پلتفرم‌هایی نظیر PayPal، Razorpay افزایش یافته است. با این حال، گام بعدی برای آن‌ها، گسترش پیشنهادات و افزایش درآمد است. بسیاری از سیستم‌عامل‌های پرداخت در حال حاضر خدمات اضافی مانند سرمایه‌گذاری و تجارت، معاملات ارزهای رمزنگاری شده و ارائه کارت‌های بدهی را عرضه می‌کنند. آن‌ها در حال تبدیل شدن به یک بانک هستند. این روند گسترش فین تک‌ها را در سیستم عامل‌ها بیشتر کرده و به سبب توجه گسترده کاربران، فرصت‌های تجاری برای رشد را فراهم می‌سازد.

افزایش خدمات پرداخت در MENA

با این اوصاف، صنعت پرداخت ممکن است به ویژه در خاورمیانه شاهد روند صعودی باشد، چراکه شورای همکاری خلیج فارس به شدت در حال ترویج پذیرش پرداخت‌های دیجیتالی است. علاوه بر این، به دلیل دسترسی آسان به چنین خدماتی، فرصت وسیعی در شمال آفریقا وجود دارد.

علاوه بر این، جمعیت این منطقه از فناوری آگاه بوده و حدود ۳۰ درصد آن‌ها، در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال قرار دارند. با وجود همه احتمالات، به نفع منطقه است که میلیون‌ها دلار در بودجه VC در استارتاپ‌هایی که در این منطقه فعالیت می‌کنندریال سرمایه‌گذاری شود. و ما، به عنوان شرکای برخی از شرکت‌های فین تک و پرداخت در منطقه، رشد آن را حس کرده‌ایم. بنابراین به نظر می‌رسد در آینده نزدیک پرداخت‌ها با ایده‌ها و فناوری‌های نوآورانه همراه با فرصت‌های روبه‌رشد در مناطقی مانند MENA شکل خواهد گرفت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  +  3  =