تشریح وضعیت گردش چک در ۳۱ استان

بانک مرکزی آمار چک‌های مبادله‌ای، وصولی و برگشتی به تفکیک استان‌ها را منتشر کرد که طی آن استان تهران بالاترین و غیر از مناطق آزاد، کهگیلویه و بویراحمد و ایلام کمترین میزان مبادله را به ثبت رساندند.

به گزارش بانکداری الکترونیک، براساس گزارش بانک مرکزی، بیش از ۶ میلیون و ۹۰ هزار فقره چک در تیرماه ۱۴۰۰ در کل کشور مبادله شد که بیشترین میزان مبادله چک متعلق به استان تهران به تعداد یک میلیون و ۷۳۵ هزار فقره چک و کمترین میزان هم در استان کهگیلویه و بویراحمد با تعداد ۴۵۰۰ فقره چک مبادله شد. البته این میزان در مناطق آزاد نیز ۳۱۰۰ فقره بود.  

در تیرماه سال جاری، بعد از تهران، استان های اصفهان، خراسان رضوی و یزد بیشترین تعداد مبادله چک را داشتند که به ترتیب ۶۸۲ هزار و ۴۰۰، ۴۸۶ هزار و ۷۰۰ و ۴۱۲ هزار فقره بود.  

چک‌های وصولی 

حدود ۵ میلیون و ۵۳۰ هزار فقره چک وصول شد که بیشترین تعداد چک های وصول شده برای استان تهران با رقم یک میلیون و ۵۹۶ هزار فقره به ثبت رسید. استان های اصفهان، خراسان رضوی، یزد و آذبایجان شرقی نیز بالاترین تعداد چک های وصول شده را داشتند. اصفهان با ۶۱۵ هزار و ۶۰۰ فقره، خراسان رضوی با ۴۳۹ هزار و ۱۰۰ فقره، ۳۷۷ هزار و ۵۰۰ فقره و آذربایجان شرقی با ۳۴۵ هزار و ۵۰۰ فقره چک وصول شده در رتبه دوم تا پنجم قرار گرفتند.

کمترین سهم در چک های وصولی نیز به ترتیب برای مناطق آزاد با ۲۸۰۰ فقره، کهگیلویه و بویراحمد با ۳۴۰۰ هزار فقره و ایلام با ۴۰۰۰ هزار فقره چک به ثبت رسید.  

چک‌های برگشتی

براساس گزارش بانک مرکزی، حدود ۵۶۰ هزار و ۲۰۰ فقره چک در تیرماه امسال در کل کشور برگشت داده شده که در این بخش نیز سهم تهران با ۱۳۹ هزار و ۵۰۰ فقره چک بیشتر از دیگر استان ها بود. بعد از آن نیز استان های اصفهان با ۶۶ هزار و ۸۰۰ فقره، خراسان رضوی با ۴۷ هزار و ۶۰۰ فقره و یزد ۳۴ هزار و ۵۰۰ فقره بیشترین سهم را در چک های برگشتی این ماه داشتند.

همچنین مناطق آزاد با ۳۰۰ فقره چک، استان ایلام با ۵۰۰ فقره چک و استان کهگیلویه و بویراحمد نیز با ۷۰۰ فقره چک کمترین تعداد چک های برگشتی را در امارهای رسمی تیرماه ۱۴۰۰ به ثبت رساندند.  

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  8  =  1