هارد فورک آلونزو کاردانو با موفقیت اجرا شد

کاردانو هارد فورک آلونزو را با موفقیت اجرا کرد. این به‌روز رسانی اسکریپت‌های قراردادهای هوشمند مجهز به پلوتوس را در شبکه اصلی کاردانو اجرایی کرد.

به گزارش بانکداری الکترونیک و به نقل از کوین تلگراف، در تاریخ ۱۲ آگوست (۲۱ شهریور) کاردانو در پیامی توییتری از اجرای موفقیت‌آمیز به‌روز رسانی آلونزو در اپیک ۲۹۰ خبر داد و اعلام کرد که قراردادهای هوشمند برای اولین بار به این شبکه وارد شده‌اند. شبکه کاردانو زمان را به بازه یا دوره هایی تقسیم می کند که به آن اپیک (epoch) می‌گویند.

 

با وجود خوشحالی طرفداران از این رویداد، کاردانو در پست وبلاگی خاطرنشان کرد که هنوز روزهای اولیه این پروژه است و ماموریت تازه آغاز شده است. در این پست وبلاگی آمده است:ماموریت تازه آغاز شده است چراکه ما (کل جامعه) چشم‌اندازی را ارائه دادیم که همه ما مدت‌هاست در جهت آن تلاش کرده‌ایم. و آن ساخت سیستمی غیرمتمرکز است که هویت اقتصادی و فرصت را برای همه و در همه‌جا گسترش دهد.

 

هارد فورک آلونزو این امکان را فراهم می‌کند تا قراردادهای هوشمند در بستر کاردانو با استفاده از اسکریپت‌های پلوتوس نوشته شود. به گفته تیم توسعه کاردانو، پلوتوس زبانی توسعه‌یافته برای قراردادهای هوشمند و پلتفرمی برای اجرای برنامه‌ها با استفاده از زبان برنامه‌نویسی هسکل (Haskell) است.

با این حال، تیم توسعه کاردانو از جامعه خواسته است تا انتظارات معقولی از آلونزو داشته باشند:انتظارات زیادی در رابطه با این ارتقاء وجود دارد. برخی از آنها بی‌دلیل است. کاربران ممکن است منتظر اکوسیستمی پیچیده از برنامه‌های غیرمتمرکز (DApp) باشند که بلافاصله پس از ارتقا در دسترس قرار بگیرد. در این مرحله انتظارات باید معقول باشد.

کاردانو بلاک چینی عمومی است که توسط چارلز هاسکینسون، هم‌بنیان‌گذار اتریوم تاسیس شده و توسط شرکت تحقیقاتی IOHK توسعه یافته است.

کاردانو قصد داشت تا با اتریوم، بزرگ‌ترین شبکه بلاک چینی مبتنی بر قراردادهای هوشمند در میزبانی از برنامه‌های اکوسیستم امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و وب ۳.۰ رقابت کند، اما این پروژه به دلیل تاخیر در راه‌اندازی قراردادهای هوشمند انتقاداتی را به دنبال داشت. کاردانو از سال ۲۰۱۷ عرضه شد و مدت زمان طولانی صرف توسعه بلاکچین شد.

دومینیک ویلیامز، بنیان‌گذار پلتفرم اینترنت کامپیوتر در انتقاد از کاردانو و مدت‌زمان طولانی برای راه‌اندازی پروتکلی برای قراردادهای هوشمند اظهار داشت:این موضوع مرا شگفت‌زده می‌کند که بلاک چینی به مدت دو سال است در بازار وجود دارد و اکنون قابلیت قراردادهای هوشمند را به شبکه خود اضافه کرده است و کاربران از این پیشرفت خوشحال هستند.

گفتنی است کاردانو در اوایل ماه سپتامبر، اولین DApp را در شبکه آزمایشی خود راه‌اندازی کرد و با مشکلاتی در رابطه با عدم‌پردازش معاملات به‌صورت هم‌زمان روبه‌رو شد.

 

آنتونی ساسانو، طرفدار سرسخت اتریوم در پیامی توییتری در واکنش به این مشکلات نوشت:به‌ طور جدی ۶ سال صرف تحقیق و بررسی شده است و اکنون ارزش بازار این ارز بالاتر از ۹۰ میلیارد دلار است اما کارانو حتی نمی‌تواند در اولین dapp خود تراکنش‌ها را به‌صورت هم‌زمان پردازش کند؛ این همان چیزی که برای دیفای بدان نیاز دارید!

 

انتقاد آنتونی ساسانو از کاردانو

انتقاد آنتونی ساسانو از کاردانو

کاردانو پس از آن به انتقادات پاسخ داد و خاطرنشان کرد که dapp های ساخته‌شده در این شبکه، به یک تراکنش در هر بلاک محدود نیستند.

علیرغم انتقاد مخالفین، هیجان پیرامون هارد فورک آلونزو باعث رکوردشکنی‌های مداوم ADA شد و آن را با ۱۹۲ درصد افزایش نسبت به کف قیمتی ۱.۰۶ دلاری، به اوج ۳.۱۰ دلاری در تاریخ ۳ سپتامبر (۱۲ شهریور) رساند. روند کاردانو در طول سال ۲۰۲۱ چشمگیر بوده به طوری که از ابتدای سال تا بدین جای کار ADA حدود ۱۶۰۰ درصد افزایش یافته است.

با این حال، در طول هفته اخیر کاردانو عملکرد چندان خوبی نداشته و هفته را در محدوده ۲.۳۰ تا ۲.۸۰ دلار گذرانده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

25  −    =  17