تفاوت های آیفون ۱۳ با آیفون ۱۲

اپل ساعاتی پیش طی رویداد California Streaming از سری آیفون ۱۳ رونمایی کرد. آیفون ۱۳ و ۱۳ مینی نسبت به نسل قبل چه پیشرفت‌هایی داشته‌اند؟

به گزارش بانکداری الکترونیک، سال گذشته اپل سری آیفون ۱۲ را در حالی معرفی کرد که پیشرفت‌ها و تغییرات چشمگیری را نسبت به سری آیفون ۱۱ در سری جدید گوشی‌های پرچم‌دار خود گنجانده بود. حالا بعد از گذشت یک سال، همان‌طور که از شایعات انتظار داشتیم، مدل‌های پایه آیفون یعنی آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ مینی با حفظ بخش اعظمی از مولفه‌های طراحی نسل قبل و تغییر و پیشرفت در بخش‌هایی همچون باتری، نمایشگر، ناچ و تراشه، معرفی شده‌اند.

 

آیفون ۱۳ در واقع نقش مدل‌های S را در سال‌های گذشته بازی می‌کند و بدون اینکه تغییرات بنیادینی در قابلیت‌ها ایجاد کرده باشد، حکم یک مدل بهبودیافته را برای مدل سال گذشته دارد. در ادامه با هم نگاهی به این تغییرات و پیشرفت‌ها خواهیم داشت.

طراحی

برخلاف آیفون ۱۲ که در زمینه طراحی، تغییرات فراوانی را به خود دیده بود، آیفون ۱۳ از همان شکل و شمایل نسل قبلی خود استفاده می‌کند و تنها در بخش ناچ، محل قرارگیری فیس آی‌دی معروف اپل، با بهبود همراه شده است. ناچ آیفون ۱۳ به اندازه ۲۰ درصد از آیفون ۱۲ کوچکتر شده و این تغییر ابعاد را مدیون کاهش در عرض و نه ارتفاع است.

ناچ کوچکتر آیفون ۱۳

البته هنوز طراحی ناچ اپل با آن طراحی مینیمال مورد انتظار که در گوشی‌های اندرویدی به دیدن آن‌ها عادت داریم فاصله زیادی دارد، با این حال پیشرفت خوبی محسوب می‌شود و نوید آینده بهتری را برای ناچ نمایشگر آیفون‌ها می‌دهد.

نمایشگر

همان‌طور که انتظار داشتیم، مدل‌های استاندارد و مینی در بخش ابعاد و نوع نمایشگر با تغییری همراه نشده‌اند و شاهد حضور نمایشگر ۶٫۱ اینچی در آیفون ۱۳ و نمایشگر ۵٫۴ اینچی در آیفون ۱۳ مینی هستیم. پنل این نمایشگرها نیز همچنان از نوع OLED موسوم به Super Retina XDR است. خبری از نرخ نوسازی پویای ۱۲۰ هرتز در این دو مدل نیست و این قابلیت فقط برای مدل‌های پرو و پرومکس لحاظ شده است.

روشنایی نمایشگر در آیفون‌های ۱۳ و ۱۳ مینی بهبود قابل توجه ۲۸ درصدی را به خود دیده است که در فضای بیرون روشنایی بیشینه ۸۰۰ نیت و در زمان تماشای محتوای HDR نیز روشنایی بیشینه ۱۲۰۰ نیت را در اختیار می‌گذارد.

دوربین

شاید بتوان گفت آیفون ۱۳ بزرگ‌ترین تغییر را در ماژول دوربین تجربه کرده است. اپل تصمیم گرفته مدل پایه سری آیفون ۱۳ را با نسخه بهبودیافته دوربین آیفون ۱۲ پرو مکس همراه کند. درواقع، حسگر دوربین عریض (واید) آیفون ۱۳ به صورت فیزیکی ۴۷ درصد از نسل قبل بزرگ‌تر شده تا بدون نیاز به افزایش نویز عکس، نور بیشتری را در محیط‌های تاریک جذب کند.

دوربین جدید واید آیفون ۱۳ به لنز ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی دریچه دیافراگم f/1.6 مجهز شده است. در سوی دیگر، دوربین ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض (اولتراواید) با لنز سریع‌تر با f/2.4 و میدان دید ۱۲۰ درجه قرار گرفته است.

ماژول دوربین آیفون ۱۳

آیفون ۱۳ از تکنولوژی لرزشگیر سنسور-شیفت که سال قبل به همراه آیفون ۱۲ پرومکس معرفی شده بود نیز بهره‌مند شده است. تکنولوژی سنسور-شیفت با حرکت‌ دادن حسگر واید، از لرزش‌های به وجود آمده می‌کاهد.

آیفون ۱۳ و ۱۳ مینی قابلیت‌های جدیدی را در بخش فیلم‌برداری ارائه می‌کنند که شامل فیلم‌برداری 4K HDR با نرخ نوسازی ۶۰ فریم‌برثانیه و حالت فیلم‌برداری Cinematic Mode قدرت گرفته از هوش مصنوعی می‌شود که می‌تواند محل فوکوس را به صورت خودکار با سوژه جابه‌جا کند و حالت سینمایی جذاب‌تری به ویدیوها ببخشد.

فارغ از بخش فنی، چینش ماژول دوربین هم نسبت به نسل قبل دستخوش تغییر شده و اکنون شاهد قرارگیری دوربین‌ها به صورت قطری هستیم.

سخت‌افزار

اپل برای سری جدید آیفون‌ها از پردازنده A15 بایونیک استفاده کرده است که نسبت به پردازنده A14 بایونیک آیفون‌های ۱۲، سریع‌تر و البته کم‌مصرف‌تر است. پردازنده A15‌ همچنان با لیتوگرافی ۵ نانومتر تولید می‌شود و مثل نسل قبل ۶ هسته پردازشی دارد؛ با این تفاوت که دو هسته قدرتمند جدید در کنار چهار هسته کم‌مصرف جدید، وظیفه انجام پردازش‌ها را در قلب سری ۱۳ به عهده دارند.

اپل ادعا می‌کند که A15 سریع‌ترین پردازنده در دنیای موبایل به‌حساب می‌آید و ۵۰ درصد سرتر از سایر رقباست. علاوه‌براین، شرکت کوپرتینویی می‌گوید که در بخش پردازش‌های گرافیکی نیز A15 می‌تواند ۳۰ درصد سریع‌تر از سایر رقبا عمل کند؛ گرچه نمی‌دانیم که اپل در این مقایسه‌ها دقیقا به کدام شرکت‌ها و محصولات اشاره می‌کند.

هر دو مدل آیفون ۱۳ و ۱۳ مینی در زمینه حافظه ذخیره‌سازی هم پیشرفت داشته‌اند و در نسخه‌های ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت روانه بازار خواهند شد تا دیگر از حافظه ذخیره‌سازی ۶۴ گیگابایت نسل‌های قبل خبری نباشد.

شبکه 5G

اپل با افزایش باندهای فرکانسی تحت پوشش، قول بهبود در زمینه اتصال 5G را در گوشی‌های آیفون ۱۳ داده است. شرکت کوپرتینویی می‌گوید که نسل جدید آیفون تا پایان سال جاری میلادی، از ۲۰۰ اپراتور در ۶۰ کشور و منطقه جغرافیایی پشتیبانی خواهند کرد.

باتری و قیمت

اپل از باتری آیفون ۱۳ و ۱۳ مینی غافل نبوده و ادعا می‌کند که عمر باتری را در هر دو مدل نسبت به مدل‌های سال قبل افزایش داده است. بر اساس اطلاعاتی که در رویداد امشب در اختیارمان قرار گرفت، عمر باتری آیفون ۱۳ و ۱۳ مینی به‌ترتیب تا حداکثر ۲٫۵ و ۱٫۵ ساعت بیشتر از باتری آیفون ۱۲ و ۱۲ مینی خواهد بود. این بهبود عملکرد نیز به لطف باتری‌های بزرگ‌تر، عملکرد بهتر تراشه A15 بایونیک و بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری ممکن شده است.

آیفون ۱۳ و ۱۳ مینی همچون نسل قبل با قیمت پایه ۶۹۹ و ۷۹۹ دلار به‌فروش خواهند رسید.

 

مقایسهآیفون 13 اپلآیفون 12 اپل
اتصالات
شبکه بی‌سیمWi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6e، دو بانده، هات‌اسپاتWi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6، دو بانده، هات‌اسپات
بلوتوث5.0، A2DP، LE5.0، A2DP، LE
GPSبله، با A-GPS، GLONASS، GALILEO، BDS، QZSSبله، با A-GPS، GLONASS، GALILEO، QZSS
NFCبلهبله
رادیوخیرخیر
USBLightning، USB 2.0Lightning، USB 2.0
باتری
باتریلیتیوم یونی، ظرفیت نامشخصباتری غیرقابل تعویض لیتیوم یونی با ظرفیت 2815 میلی‌آمپر ساعت
سرعت شارژ– شارژ سریع 20 وات (فاقد شارژر درون جعبه) – USB Power Delivery 2.0 – شارژ سریع بی سیم 7.5 وات Qi و 15 وات در صورت استفاده از MagSafe– شارژ سریع 20 وات (فاقد شارژر درون جعبه) – USB Power Delivery 2.0 – شارژ سریع بی سیم 7.5 وات Qi و 15 وات در صورت استفاده از MagSafe
بدنه
ابعاد146.7 در 71.5 در 7.7 میلی‌متر146.7 در 71.5 در 7.4 میلی‌متر
وزن174 گرم164 گرم
ساختپشت شیشه‌ای (گوریلا گلس)، جلو شیشه‌ای (گوریلا گلس)، فریم آلومینیومیجلوی شیشه‌ای (محافظ سرامیک شیلد)، پشت شیشه‌ای (محافظ سرامیک شیلد)، فریم آلومینیومی
 گواهی IP68 برای مقاوت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار (تا 6 متر برای 30 دقیقه)گواهی IP68 برای مقاوت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار (تا 6 متر برای 30 دقیقه)
سیم‌کارت– تک سیم‌کارته (نانو-سیم and/or eSIM) – نسخه جهانی – دوسیم (همزمان یکی فعال (dual standby)) – نسخه چین– تک سیم‌کارته (نانو-سیم and/or eSIM) – نسخه جهانی – دوسیم (همزمان یکی فعال (dual standby)) – نسخه چین
پلتفرم
سیستم‌عامل در زمان عرضهiOS 15iOS 14
تراشهApple A15 Bionic (5 نانومتر)اپل A14 Bionic (پنج نانومتری)
پردازنده مرکزی6 هسته‌ای6 هسته‌ای
پردازنده گرافیکیApple GPU (5 هسته)پردازنده گرافیکی 4 هسته‌ای اپل
حافظه
درگاه حافظهخیرخیر
حافظه داخلی128 گیگابایت با 6 گیگابایت رم، 256 گیگابایت با 6 گیگابایت رم، 512 گیگابایت با 6 گیگابایت رم64 گیگابایت با 4 گیگابایت رم، 128 گیگابایت با 4 گیگابایت رم، 256 گیگابایت با 4 گیگابایت رم
نوع حافظهNVMeNVMe
دوربین
اصلی12 مگاپیکسل (لنز واید، فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز، لرزشگیر سنسور شیفت (IBIS) ، f/1.6) 12 مگاپیکسل (لنز 13 میلی‌متری اولتراواید با پوشش 120 درجه، f/2.4)12 مگاپیکسل (لنز واید 26 میلی‌متری، 1.7 میکرومتر سایز پیکسل، فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال تصویر، f/1.6) 12 مگاپیکسل (لنز 13 میلی‌متری اولتراواید با پوشش 120 درجه، 1/3.6 اینچ سایز سنسور، f/2.4)
قابلیت‌هافلاش دوگانه‌ی (LED (dual-tone، HDR (photo/panorama)فلاش چهارگانه دورنگ، HDR، پانوراما
فیلم‌برداری4K@24/30/60fps، 1080p@30/60/120/240fps، HDR، Dolby Vision HDR (تا XXfps)، ضبط صدای استریو.4K@24/30/60fps،1080p@30/60/120/240fps، فیلم‌برداری 4K@30fps Dolby Vision، ضبط صدای استریو.
سلفی12 مگاپیکسل (لنز 23 میلی‌متری واید، f/2.2) SL 3D (حسگر سه‌بعدی تشخیص چهره و عمق تصویر)12 مگاپیکسل (لنز 23 میلی‌متری واید، f/2.2) SL 3D (حسگر سه‌بعدی تشخیص چهره و عمق تصویر)
فیلم‌برداری سلفی4K@24/25/30/60fps، 1080p@30/60/120fps، لرزشگیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی4K@24/30/60fps، 1080p@30/60/120fps، لرزشگیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی
شبکه
فناوریGSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE / 5GGSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE / 5G
صدا
اسپیکربله، با اسپیکر استریوبله، با اسپیکر استریو
جک ۳.۵ میلی‌متریخیرخیر
عرضه
معرفی2021، سپتامبر 1413 اکتبر 2020
وضعیتعرضه در آینده نزدیک (24 سپتامبر 2021)موجود، عرضه شده در 23 اکتبر 2020
قابلیت‌ها
حسگرهاFace ID، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، سنسور مجاورت، قطب‌نما، فشارسنجFace ID، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، سنسور مجاورت، قطب‌نما، فشارسنج
 دستیار صوتی سیری با پشتیبانی از زبان محاورهدستیار صوتی سیری با پشتیبانی از زبان محاوره
متفرقه
رنگ‌هاStarlight، مشکی، آبی، صورتی، قرمزمشکی، سفید، قرمز، سبز، آبی، بنفش
حدود قیمت در زمان عرضهحدود 800 دلارقیمت پایه 800 دلاری
نمایشگر
نوعSuper Retina XDR OLEDSuper Retina XDR OLED
ابعاد6.1 اینچ (~87.1% نسبت نمایشگر به بدنه)6.1 اینچ (~86.0% نسبت نمایشگر به بدنه)
رزولوشن1170 در 2532 پیکسل، 19.5:9 (~457 پیکسل در اینچ تراکم پیکسلی)1170 در 2532 پیکسل، 19.5:9 (~460 پیکسل در اینچ تراکم پیکسلی)
محافظپوشش سرامیک گلس مقاوم در برابر خش، پوشش اولفوبیک برای کاهش بازتاب نور و لکه دستپوشش ضد خش، پوشش اولفوبیک برای کاهش بازتاب نور و لکه دست
 – پشتیبانی از Dolby Vision – پشتیبانی از HDR10 – صفحه نمایش همیشه روشن (Always-on display) – نرخ نوسازی تصویر 60 هرتز – روشنایی متوسط 800 نیت و حداکثر 1200 نیت – پشتیبانی از فضای رنگی گسترده – قابلیت True-tone– پشتیبانی از Dolby Vision – پشتیبانی از +HDR10 – پشتیبانی از فضای رنگی گسترده – قابلیت True-tone – نرخ‌نوسازی تصویر 60 هرتز
لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

56  ⁄  7  =