گزارشی از عملکرد سامانه پنجره واحد درمان فناوران خبره

پنجره واحد درمان سامانه‌ای است که خدمات صدور برخط (Online) معرفی‌نامه بیمه درمان تکمیلی و استعلام آن را برای همه شرکت‌های بیمه‌یِ متصل به این راهکار به صورت یکپارچه فراهم می‌آورد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، یکی از دستاوردها و نوآوری‌های موفق شرکت فناوران اطلاعات خبره که در سال‌های اخیر برای طیف گسترده‌ای از مخاطبان و ذینفعان در صنعت بیمه، به خلق ارزش پرداخته و نقش پررنگی در تسهیل ارائه خدمات به بیمه‌گران و رفاهِ حالِ بیمه‌شدگان داشته، سامانه پنجره واحد درمان است که استفاده از آن در مراکز درمانی و در امور بیمه تکمیلی درمان، تاثیر بسیار مثبت و شایان توجهی در نظام سلامت کشور دارد.

پنجره واحد درمان سامانه‌ای است که خدمات صدور برخط (Online) معرفی‌نامه بیمه درمان تکمیلی و استعلام آن را برای همه شرکت‌های بیمه‌یِ متصل به این راهکار به صورت یکپارچه فراهم می‌آورد و این امکان را محقق ساخته‌است که مراکز درمانی بتوانند از یک درگاه واحد و به صورت برخط معرفی‌نامه بیمه تکمیلی مراجعان را –که ممکن است بیمه‌شدگان شرکت‌های بیمه مختلفی باشند- دریافت کنند و به سرعت در فرآیندهای اداری و مالیِ درمان نظیر پذیرش، تسویه هزینه‌های درمان از محل معرفی‌نامه و ترخیص مورد استفاده قرار دهند.

اینک قصد داریم در این گزارش فراتر از معرفی این راهکار و ذکر مزایا و ارزش افزوده‌های ایجاد شده ناشی از آن برای صنعت بیمه و حوزه درمان کشور، نگاهی بیندازیم به روند رشد و فراگیر شدن اقبال به آن در مراکز درمانی و شرکت‌های بیمه و همچنین سیر افزایش کاربران آن.

گزارش عملکرد

این گزارش بر اساس داده‌های ثبت شده از تیر ماه 1399 تا تیر ماه 1400 تدوین شده و سعی برآن بوده که افزایش نقش و جایگاه این راهکار در حوزه بیمه‌های تکمیلی درمان به روایت آمار مورد بررسی قرار گیرد.

مسعود پیریایی، مدیر پروژه‌های وب و API شرکت فناوران می‌گوید: با توجه به مزیت‌های پنجره واحد درمان اکثر شرکت‌های بیمه از روز اولِ اجرایی شدن این سامانه، علاقه‌مندی خود را برای فعال شدن اعلام کردند و سعی شد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن، این خدمت برای همه شرکت‌های بیمه و بیمه‌شدگان آنها فعال گردد.  به همین دلیل تقریبا تا آذر ماه سال 1399 بجز چند مورد از شرکت‌هایی که بیمه درمان آنها، از نرم افزارهای دیگر بهره می‌برد، تمام شرکت‌های بیمه که در حوزه بیمه درمان تکمیلی از نرم افزار بنیان فناوران استفاده می‌کنند، در پنجره واحد درمان فعال شده‌اند که از نظر آماری این تعداد بیش از 70 درصد شرکت‌های بیمه کشور را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: به صورت تدریجی و با افزایش شمار مراکز درمانی استفاده‌کننده از پنجره واحد درمان که تا زمان تحریر این گزارش 9193 مرکز درمانی را دربرمی‌گیرد، روز به روز معرفی‌نامه‌هایی که از این طریق صادر شده، افزایش چشمگیری داشته و با شیب مثبت اوج گرفته است، به نحوی که در فاصله یک سال، از تیر ماه 1399 تا تیر ماه 1400 تعداد معرفی‌نامه‌ها با افزایش بیش از 13 برابری از 44،000 معرفی‌نامه به 610،000 در ماه رسیده‌است و این جهش و استقبال از این سامانه در نوع خود بی‌نظیر است. نمودار ماهانه تعداد معرفی‌نامه صادرشده موید این مطلب است و به نظر می‌رسد افت نسبی هم که در ماه‌های آخر سال 99 و فروردین 1400 در این نمودار به چشم می‌خورد، به دلیل کاهش فعالیت مراکز درمانی و کاهش پیگیری امور درمانی توسط مردم به دلیل تعطیلات نوروز بوده‌است.

همچنین شیبِ نماییِ نمودار تجمعی تعداد معرفی‌نامه‌های صادرشده، نمایانگر رشد مثبت و استقبال کاربران از پنجره واحد درمان است، به نحوی که در مدت یک سال تعداد کل معرفی‌نامه‌های صادره به مرز 3,500,000 معرفی‌نامه نزدیک می‌شود و قطعاً این رشد و افزایش ادامه خواهد داشت.

ارزش‌های آفریده‌شده

بی شک خلق ارزشِ واقعی و ملموس و مزیت‌های استفاده از خدمات پنجره واحد درمان مهم‌ترین عامل رشد این سامانه بوده ‌است، به نحوی که تمامی ذینفعان این سامانه، از جمله شرکت‌های بیمه، مراکز درمانی و پاراکلینیکی، بیمه‌شدگان و مراجعان به مراکز درمانی و حتی پرسنل این مراکز، در سطوح مختلف و در نقش‌های متفاوت از ارزش‌های خلق‌شده توسط آن بهره‌مند شده‌اند و  به سهم خود قطعا این سیستم را مثبت ارزیابی کرده‌اند که نتیجه آن افزایش و گسترش استفاده از آن بوده‌است.

افزایش سرعت روند صدور معرفی‌نامه‌ها، اولین مزیت پنجره واحد درمان است که هم برای شرکت‌های بیمه‌گر و مراکز درمانی، و هم برای بیمه‌شدگان مزیت‌های ثانویه بسیاری خواهد داشت. کاهش هزینه‌های ناشی از این سامانه اعم از هزینه‌های مالی، زمانی و نیروی انسانی، از مهم‌ترین دستاورد‌ها برای شرکت‌های بیمه و مراکز درمانی بوده‌است.

باید در نظر داشت که علاوه بر مزایای عمومی سامانه‌های برخط در ارائه خدمات با سرعت و سهولت بالاتر نسبت به روال‌های سنتی، در شرایط همه‌گیری کرونا، راهکارهایی نظیر سامانه پنجره واحد درمان،  به شکل بسیار موثری، از بخشی از مراجعات حضوری و ازدحام بیماران و همراهان در شرکت‌های بیمه و بخش‌های اداری مراکز درمانی می‌کاهد که این امر به نوبه خود میتواند از شیوع بیشتر بیماری‌های واگیردار جلوگیری نماید.

در انتها باید اذعان داشت که مهمترین دستاورد راهکار پنجره واحد درمان فناوران، افزایش کیفیت بیمه‌های درمان تکمیلی به عنوان یک محصول حیاتی برای بیمه‌شدگان است و با صدور لحظه‌ای، تسهیل مراحل استفاده از بیمه تکمیلی و کاهش موانع بیمه‌شدگان برای دریافت هزینه‌های درمانی خود از شرکت‌های بیمه‌گر، توانسته‌است که به جذابیت بیمه درمان تکمیلی بیفزاید. انتظار می‌رود که در آینده، نتیجه این افزایش کیفیت را در میزان استفاده عمومی از این نوع بیمه‌های تکمیلی و گسترش فعالیت شرکت‌های بیمه در این رشته مشاهده‌کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

86  −    =  80