افزایش ۹۰درصدی جمع درآمد کارمزد بانک های خصوصی

بررسی عملکرد مقایسه ای بانک ها در سال99(بخش دوم)

بررسی ها نشان می دهد جمع درآمد کارمزد بانک‌های خصوصی و خصولتی در سال 99 حدود 96 هزار میلیارد ریال بوده که این عدد در مقایسه با سال 98 رشد حدود 90 درصدی را داشته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در بخش اول از سری گزارش های عملکرد مقایسه ای بانک ها به مقایسه مانده دارایی ها و درآمد تسهیلات بانک های خصوصی با عنوان " فاصله از لبه پرتگاه ورشکستگی تا شرايطی وخيم‌تر " پرداختیم. در ادامه این گزارش با ما همراه باشید:

فعالیت بانک‌ها در بخش کارمزد نیز یکی دیگر از اقلام مهم در عملکرد بانک‌ها به شمار می‌آید که همین اهمیت باعث شده در فرمت جدید صورت‌های مالی بانک‌ها که از سال جاری، انتشار آن رایج شده این قلم، در سرفصلی کاملاً جدا منعکس شود. جمع درآمد کارمزد بانک‌های مورد بررسی در سال 99 حدود 96 هزار میلیارد ریال بوده که این عدد در مقایسه با سال 98 رشد حدود 90 درصدی را نشان می‌دهد.

در این میان بانک تجارت با کسب خالص درآمد 20 هزار میلیارد ریالی رتبه نخست را در بین بانک‌های مورد بررسی دارد. بانک‌های صادرات، پاسارگاد و ملت نیز در رده‌های بعد جای دارند. در سوی مقابل طیف در بانک رسالت، پست بانک و مؤسسه ملل هزینه‌های کامزد بر درآمدهای آن فزونی داشته و باعث شده این سه بانک به ترتیب زیان‌بارترین عملکرد‌ها را در حوزة خالص درآمدهای کارمزد داشته باشند.

در حوزه درآمدهای عملیاتی که اقلام درآمدی همچون، درآمد سرمایه گذاری‌ها، درآمدهای ناشی از تبادلات ارزی و سایر درآمدها را در بر می‌گیرد، جمع درآمد شناساسی شده در برای کل بانک‌های مورد بررسی به عدد 1014 هزار میلیارد ریال است که این عدد نسبت به سال 98 حدود به برابر شد است. رشد قابل توجه این عدد در بانک‌های مختلف معلول علت‌های متفاوتی است که در بررسی عملکرد تفکیکی بانک‌ها به آن پرداخته خواهد شد. با وجود این در این حوزه درآمدی نیز همچنان بانک ملت نسبت به سایر بانک‌ها با فاصله بسیار زیاد پیشتاز است. از این حیث بانک‌های صادرات، پاسارگاد و تجارت و نیز در رده‌های بعدی قرار دارند. حضور بانک دی در رتبه پنجم نیز قابل توجه است. در آن سوی این طیف نیز، بانک‌های رسالت، آینده و مؤسسه ملل هستند که کمترین درآمدهای عملیاتی در بین بانک‌های مورد بررسی را به نام خود ثبت کرده‌اند.

جمع هزینه‌های دوره نیز از دیگر اقلامی است که مدیران بانک‌ها با کنترل آن زیان خود را کاهش یا سود خود را افزایش می‌دهند. بر اساس داده‌های در دسترس جمع هزینه‌های بانک‌های مورد بررسی در سال 99 رقمی بالغ بر 1100 هزار میلیارد ریال بوده که این عدد نسبت به سال قبل از آن 58 درصد رشده داشته است. در دوره مورد بررسی بانک ملت بیشترین مبلغ هزینه را متحمل شده با این وجود این میزان هزینه‌های بانک نسبت به درآمدهای آن قابل قبول است. بانک‌های صادرات و تجارت نیز همچون سال قبل در رتبه‌های بعدی را در اختیار دارند. قرار گرفتن بانک سرمایه و آینده در رتبه ششم و هفتم به لحاظ بیشترین ثبت بیشترین هزینه از نکات سؤال‌برانگیز در بررسی مقایسه‌ای جمع هزینه‌های بانک‌هاست. این در حالی است که این دو بانک به همراه بانک‌های دیگری همچون دی و شهر موفق شده‌اند جمع هزینه‌های خود را نسبت به سال 98  کاهش دهند که عمده دلیل آن کاهش هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول و هزینه‌های مالی بوده است. در نقطه مقابل بانک‌های اقتصاد نوین و خاورمیانه با رشد بیش از 130 درصدی، بیشترین نرخ رشد هزینه‌ها را داشته‌اند.

بر اساس صورت‌های مالی سال 99، برآیند عملکرد 20 بانک مورد بررسی سود خالص حدود 300 هزار میلیارد ریالی بوده این در حالی است که این عدد برای سال 98 زیان حدود 231 هزار میلیارد ریالی بوده است. کسب سود خالص 144 هزار میلیارد ریالی از سوی بانک تجارت باعث شد این بانک پس از سال‌ها عنوان نخست سودده‌ترین بانک را از بانک ملت برباید. در این رده‌بندی بانک‌های ملت، صادرات و پاسارگاد با اختلاف نسبت به رده‌های بعدی رتبه‌های دوم تا چهارم را در اختیار دارند. در این بین عملکرد چهار بانک آینده، سرمایه، ایران زمین و شهر نیز با زیان قابل توجه همراه بوده است. در مقام مقایسه با سال 98، تبدیل زیان‌دهی به سوددهی در بانک‌هایی همچون تجارت و دی و همچنین رشد قابل توجه سودآوری در بانک‌هایی همچون ملت، صادرات، پاسارگاد و کاهش زیان‌آوری در بانک‌هایی همچون پارسیان و شهر از نکات عمده است. با این همه رشد دو برابری زیان‌دهی در بانک آینده از نگران‌کننده‌ترین نکات در عملکرد بانک‌هاست.

ادامه دارد…

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

24  −  19  =