ارزش صادرات نفت اوپک ۲۴۰میلیارد دلار کاهش یافت

آمار ارائه شده در بولتن آمار سالانه اوپک نشان داد ارزش صادرات نفت اعضای اوپک در سال ۲۰۲۰ به دلیل فروپاشی تقاضا و قیمتها در اوج شیوع ویروس کرونا، بیش از ۲۴۰ میلیارد دلار سقوط کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، طبق آماری که روز پنج شنبه منتشر شد ارزش مجموع صادرات نفت اوپک در سال ۲۰۲۰ به ۳۲۱ میلیارد دلار در مقایسه با ۵۶۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ کاهش یافت.

سال گذشته تقاضا برای نفت تحت تاثیر شیوع پاندمی کاهش پیدا کرد و قیمت‌های نفت نیز از افت تقاضا متاثر شدند. عدم توافق اوپک و متحدانش در مارس سال ۲۰۲۰ درباره نحوه واکنش به کاهش مصرف ناشی از وضع قرنطینه ها و محدودیت های سفر در سراسر جهان، ریزش قیمت‌ها را تشدید کرد. هنگامی که اوپک و متحدانش شامل روسیه به توافق رسیدند، میزان عرضه به بازار را به میزان قابل توجهی کاهش دادند که روی ارزش صادرات آنها حتی پس از آغاز بهبود قیمت‌های نفت از رکورد پایینی که در آوریل سال ۲۰۲۰ داشتند، تاثیر گذاشت.

طبق بولتن آمار سالانه اوپک، میانگین ارزش سبد نفتی اوپک از نظر اسمی در سال ۲۰۲۰ به ۴۱ دلار و ۴۷ سنت در هر بشکه رسید که کمتر از ۶۴ دلار و ۴۰ سنت در سال ۲۰۱۹ بود و ۲۲ دلار و ۵۷ سنت در هر بشکه معادل ۳۵.۲ درصد کاهش را نشان داد. سطح نوسان ۱۲ دلار و ۵۵ سنت در هر بشکه معادل ۳۰.۳ درصد نسبت به میانگین سالانه بود.

در نتیجه ارزش صادرات نفت اوپک که در بسیاری از موارد بخش مهم و حتی ضروری درآمدهای دولتی اعضای اوپک است، سال گذشته در مقایسه با سال ۲۰۱۹ به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرد.

ارزش صادرات نفت عربستان سعودی تقریبا نصف شد. سال گذشته ارزش صادرات نفت عربستان سعودی به ۱۱۹ میلیارد دلار رسید که بسیار کمتر از ۲۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ بود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، حجم صادرات نفت خام نیز افت کرد و میانگین آن ۱۹.۷۵ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۰ بود که ۱۲.۴ درصد کاهش در مقایسه با سال ۲۰۱۹ نشان داد. این چهارمین کاهش سالانه متوالی صادرات نفت اوپک است. مانند سالهای پیش عمده نفت خام اوپک معادل ۷۳.۲ درصد از صادرات این گروه به آسیا به خصوص به چین و هند روانه شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  3  =  4