قیمت نفت جهانی در مسیر ثبت ۴.۵ درصد رشد هفتگی

قیمت نفت در معاملات روز جمعه تحت تاثیر تقاضای بالاتر در پی گرانی کم سابقه گاز طبیعی، افزایش یافت و در مسیر ثبت ۴.۵ درصد رشد هفتگی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد شرکت OANDA با اشاره به نشانه های بهبود تقاضا برای سوخت با احیای فعالیت اقتصادی، تسهیل محدودیت های کرونایی و همچنین نگرانیها نسبت به زمستان سردتر گفت: عوامل زیادی وجود دارد که عرضه در بازار نفت را محدود نگه می دارند. انتظارات بالایی وجود دارد که در آینده نزدیک هیچ تغییری در وضعیت کمبود عرضه نسبت به تقاضا ایجاد نمی شود.

بهای معاملات نفت برنت با ۹۳ سنت معادل ۱.۱ درصد افزایش، به ۸۲ دلار و ۸۸ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و دو سنت معادل ۱.۳ درصد افزایش، به ۷۹ دلار و ۳۲ سنت در هر بشکه رسید.

وست تگزاس اینترمدیت اوایل هفته جاری به مرز ۷۹ دلار و ۷۸ سنت صعود کرده بود که بالاترین قیمت در هفت سال گذشته بود در حالی که نفت برنت تا مرز ۸۳ دلار و ۴۷ سنت پیشروی کرده بود.

ویویک دیهار، تحلیلگر بانک کامن ولث در یادداشتی اعلام کرد: قیمت های نفت پس از این که وزارت انرژی آمریکا اعلام کرد در حال حاضر هیچ برنامه ای برای برداشت از ذخایر استراتژیک نفت برای پایین بردن قیمت ها ندارد، صعود کردند.

با این حال، یک منبع آگاه در وزارت انرژی آمریکا به رویترز گفت: پست ارسال شده از سوی خبرنگار بلومبرگ در شبکه اجتماعی مبنی بر این که این وزارتخانه فعلا به فکر برداشت از ذخایر نیست، صحت ندارد و همه ابزارها برای مقابله با کمبود عرضه انرژی همیشه روی میز است.

مایکل تران، استراتژیست کالای شرکت آر بی سی کپیتال مارکتس در یادداشتی نوشت: یک صعود چشمگیر دیگر قیمت ها به خصوص اگر نفت برنت به مرز ۸۵ دلار در هر بشکه صعود کند، باعث می شود دوباره صحبت درباره برداشت از ذخایر استراتژیک نفت برای خنثی کردن رشد قیمت های انرژی مطرح شود.

افزایش قیمت های نفت هفته جاری از ادامه روند صعودی قیمت های گاز که باعث سوئیچ نیروگاه ها از این سوخت به نفت شد و همچنین تصمیم اوپک پلاس برای افزایش تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز در نوامبر و امتناع از تولید بالاتر، پشتیبانی شدند.

تحلیلگران می گویند افزایش قیمت های گاز و گستردگی سوئیچ مصرف از گاز به نفت عامل مهمی است که اکنون باید زیر نظر گرفته شود.

بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران جی پی مورگان اظهار کرده اند هنوز از سوئیچ قابل ملاحظه گاز به نفت در بخش نیروی اروپا صحبتی به گوش نمی خورد. این یعنی برآورد ما از سوئیچ ۷۵۰ هزار بشکه در روز گاز به نفت تحت شرایط زمستان عادی می تواند به میزان قابل ملاحظه ای مبالغه آمیز باشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

96  −  88  =