تخصیص ۲۱۰ میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های نوپا

عملکرد تسهیلات وجوه اداره شده وزارت ارتباطات؛

طبق گزارش عملکرد معاونت سیاستگذاری و توسعه اقتصاد دیجیتال سازمان فناوری اطلاعات، بیش از ۲۱۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل سامانه نوآفرین به شرکت‌های نوپا اختصاص یافته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، سامانه ایران نوآفرین بر اساس مصوبه هیأت وزیران در خردادماه سال ۹۸ در حمایت از شرکت‌های نوپا به عنوان درگاه واحد ارائه خدمات به زیست بوم نوآفرینی کشور توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران و با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و صندوق نوآوری و شکوفایی طراحی و پیاده سازی شده است.

چشم انداز ایجاد این سامانه، تبدیل شدن به پنجره واحد ارائه خدمات به حوزه نوآفرینی در کشور و ایجاد پایگاه داده یکپارچه و جامع، برای درج و نگهداری و تحلیل اطلاعات در جهت سیاستگذاری‌های صحیح و کلان کشور است.

از جمله اهداف این طرح نیز می‌توان به حمایت از کسب و کارهای نوپا، هموار کردن مسیر توسعه و رشد اکوسیستم نوآفرینی، توانایی ارزیابی دقیق شرکت‌های نوپا در کشور، شناسایی جامعه آماری دقیق از اکوسیستم نوآفرینی، ایجاد امنیت روانی و اقتصادی برای این شرکت‌ها اشاره کرد.

معاونت سیاستگذاری و توسعه اقتصاد دیجیتال سازمان فناوری اطلاعات ایران به تازگی در گزارشی عملکردی، آخرین وضعیت این سامانه و داده‌های ثبت شده در آن را به اشتراک گذاشته شده است. این گزارش مربوط به وضعیت تخصیص وام وجوه اداره شده از دی ماه ۱۳۹۸ تا شهریور ۱۴۰۰ است.

۳۴۱ متقاضی ۲۱۰ میلیارد تومان تسهیلات گرفتند

عملکرد سامانه نوآفرین در تسهیلات پرداختی به شرکت‌ها و تیم‌های نوپای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور از محل کمیته وام وجوه اداره شده وزارت ارتباطات نشان می‌دهد که در بازه زمانی دی ماه ۹۸ تا شهریور ۱۴۰۰ تاکنون ۱۷۷۶ درخواست به سامانه نوآفرین ارسال شده است و مبلغ ۲۱۰ میلیارد تومان تسهیلات به ۳۴۱ شرکت متقاضی از محل دبیرخانه تسهیلات وجوه اداره شده وزارت ارتباطات، اختصاص یافته است.

وجوه تخصیص یافته به تیم‌ها و شرکت‌های نوپا در بازی‌های موبایلی، اپلیکیشن، صندوق‌های جسورانه، طرح‌های ویژه ملی، عرضه کنندگان پلتفرم، کسب و کارهای نوپا و غیرنوپا، پلتفرم‌ها، شتاب دهنده‌ها، وام کرونا، صندوق کارآفرینی، بوم واره، اقتصاد دیجیتال، محتوای دیجیتال، اصناف و سرمایه در گردش، دسته بندی شده است.

اعطای تسهیلات به تولید مودم و گوشی موبایل

در همین حال دبیرخانه وام وجوه اداره شده وزارت ارتباطات در همکاری با صندوق نوآوری و شکوفایی، در حمایت از پروژه‌هایی مانند تولید مودم، تولید گوشی تلفن همراه، پروژه POTN ، تجهیزات اکتیو دیتاسنتر، تولید محتوا، پروژه ابر ایران، تجهیزات انتقال ۴۰۰ گیگ و ۲۳ مورد وام کرونا مشارکت داشته است.

همچنین در قرارداد عاملیت با یک صندوق کارآفرینی، ۷۵ مورد تسهیلات به رقم ۲۲ میلیارد و ۳۰۸ میلیون تومان پرداخت شده است.

سهم گروههای مختلف از تسهیلات پرداختی

۱۹ میلیارد برای حرکت به سمت حمایت‌های هوشمند و هدفمند

در راستای حرکت به سمت حمایت‌های هوشمند و هدفمند، کمیته تسهیلات وجوه اداره شده سازمان فناوری اطلاعات ایران، مبلغ ۱۹ میلیارد و ۵۷۴ میلیون تومان در قالب طرح بوم واره پرداخت کرده است.

در همین حال طی این مدت مبلغ ۱۷ میلیارد و ۳۸۰ میلیون تومان وام کرونا به حوزه‌هایی مانند خدمات گردشگری و تور بلیط، پلتفرم‌های غذا و ارائه خدمت در محل و تولیدکنندگان نرم افزار تخصیص یافته است.

سهم ۴ درصدی فعالان اقتصاد دیجیتال از تسهیلات

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشترین سهم گروه‌های مختلف از دریافت این تسهیلات مربوط به طرح‌های ویژه ملی است و سهم شرکت‌های مرتبط با اقتصاد دیجیتال از این تسهیلات ۴ درصد و سهم حمایت‌های هوشمند و هدفمند ۹ درصد است.

در بازه زمانی دی ماه ۹۸ تا شهریور ۱۴۰۰ بیشترین تسهیلات پرداخت شده مربوط به فروردین ۱۴۰۰ بوده و میانگین پرداخت وام تأیید شده نیز ماهانه ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعلام شده است.

جزئیات کامل از نحوه عملکرد وضعیت وام وجوه اداره شده وزارت ارتباطات (کمیته درآمد) در دریافت فایل قرار دارد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  1