بازگشت بورس به مسیر صعودی همزمان با سقوط ارز و سکه

 شاخص کل بورس تهران در حالی امروز به روند منفی دو روز گذشته خود پایان داد که روند سقوط بازارهای ارز، سکه، طلا و خودرو همچنان ادامه یافت.

به گزارش بانکداری الکترونیک، شاخص کل بورس تهران بعد از دو روز سرخپوشی، و با وجود طی کردن روندی پر نوسان، مسیر خود را تغییر داد به نحوی که در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، با یک ‌هزار و ۸۶۹ واحد افزایش در ارتفاع یک‌میلیون و ۴۵۷ هزار واحدی قرار گرفت.

 

از جمله دلایل بازگشت روند مثبت به بورس می‌توان به افزایش بهای کامودیتی‌ها(مواد پایه و معدنی) در سطح بازارهای جهانی، افزایش بهای جهانی نفت، کاهش قیمت جهانی طلا، اظهارات مقامات و مسوولان سیاست خارجی در خصوص بازگشت ایران به مذاکرات وین و کاهش فشار فروش به ویژه از سوی سهامداران حقیقی اشاره کرد.

از سوی دیگر در ماه‌های گذشته و به دلیل ناترازی در تولید و مصرف برق، برخی صنایع ناچار به فعالیت با ظرفیت کمتر بودند ولی از اول ماه جاری و به ویژه در روزهای اخیر با خنک‌ترشدن هوا و کاهش ناترازی در تولید و مصرف برق، صنایع بزرگ که عمدتا در بورس نیز حاضر هستند، میزان تولیدات خود را افزایش داده‌اند.

در این راستا پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی امروز در گزارشی اعلام کرد که بعد از کاهش رشد شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در تیرماه و مردادماه که رشد این شاخص را به محدوده صفر درصد (نسبت به مدت مشابه سال قبل) رسانده بود، رشد این شاخص در شهریورماه (نسبت به مدت مشابه سال قبل) اندکی بهبود داشته و به ۱.۹ درصد رسیده است.

بررسی وضعیت سودآوری شرکت‌های بورسی نشان می‌دهد که در نیمه اول سال ۱۴۰۰ میزان سود محقق‌شده شرکت‌ها به رقم ۴۱۵ هزار میلیارد تومان رسیده است که در نوع خود یک رکورد بی‌سابقه محسوب می‌شود و تقریبا معادل دو برابر سود محقق‌شده شرکت‌ها در کل سال ۱۳۹۹ است.

این در حالی است که امروز کاهش قیمت جهانی طلا بعلاوه افت نرخ دلار، بازار طلا و سکه را با کاهشی توامان مواجه کرده بود.

بهای دلار در صرافی‌های بانکی امروز (دوشنبه، ۱۹مهرماه) در مقایسه با روز گذشته با ۳۰۰ تومان کاهش به قیمت ۲۶ هزار و ۸۹۵ تومان داد و ستد شد.  

 

بازگشت بورس به مسیر صعودی همزمان با سقوط ارز و سکه

تغییر مسیر شاخص کل بورس

شاخص کل بازار بورس امروز (دوشنبه، ۱۹ مهرماه) با یک ‌هزار و ۸۶۹ واحد افزایش در جایگاه یک‌میلیون و ۴۵۷ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات امروز بیش از پنج میلیارد و ۱۳۵ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۵۰ هزار و ۶۵۳ میلیارد ریال داد و ستد شد.

همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۹۲۶ واحد کاهش به ۴۱۳ هزار و ۷۶۰ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۵۸۴ واحد افت به ۲۶۱ هزار و ۲۸ واحد رسید.

شاخص بازار اول سه ‌هزار و ۱۱ واحد رشد و شاخص بازار دوم یک هزار و ۳۳۶ واحد کاهش داشت.

امروز شاخص فرابورس ۵۱ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۲۰ هزار و ۸۳۴ واحد ثابت ماند.

همچنین در این بازار ۳ ‌میلیارد و ۹۲ میلیون برگه سهم و اوراق بهادار به ارزش ۵۵۵ هزار و ۸۶۲ میلیارد ریال داد و ستد شد.

بازگشت بورس به مسیر صعودی همزمان با سقوط ارز و سکه

بازگشت دلار به کانال ۲۶ هزار تومانی

نرخ دلار در صرافی‌های بانکی امروز (دوشنبه، ۱۹مهرماه) در مقایسه با روز گذشته با ۳۰۰ تومان کاهش به قیمت ۲۶ هزار و ۸۹۵ تومان داد و ستد شد.  

قیمت فروش یورو نیز در ساعت ۱۳ امروز در مقایسه با روز گذشته با ۶۰۶ تومان کاهش برابر ۳۱ هزار و ۵۷ تومان بود.

امروز قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۳۶۰ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۴۴۲ تومان بود.

علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۵۱۰ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۷۵۱ تومان اعلام شد.

نرخ خرید یورو در این بازار ۳۰ هزار و ۶۷۰ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۰ هزار و ۹۴۹ تومان اعلام شد.

همچنین در سامانه نیما در معاملات روز دوشنبه، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۱۹۲ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۳ هزار و ۵۰۷ تومان معامله شد.

بازگشت بورس به مسیر صعودی همزمان با سقوط ارز و سکه

ادامه ریزش قیمت سکه و طلا   

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران امروز (دوشنبه، ۱۹ مهرماه) با ۲۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته به ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید.

امروز ارزش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۲۰ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به روز گذشته به رقم ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد.

همچنین امروز نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت خورد.

علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۳۷ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۹۲۶ هزار تومان شد.

همچنین اُنس جهانی طلا با پنج دلار کاهش نسبت به روز گذشته به قیمت یک‌هزار و ۷۵۷ دلار و ۶ سنت قیمت خورد.

منبع:ایرنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

35  −  29  =