صادرات ۵ محصول دانش بنیان ایرانی به ازبکستان

مدیر توانمند سازی صندوق نوآوری و شکوفایی زمینه همکاری میان ایران و ازبکستان را در حوزه‌های سلامت، مواد پیشرفته، گیاهان دارویی و کشاورزی و صنعت ساختمان دانست و گفت: از سوی صندوق نوآور خدمات و تسهیلاتی برای صادرات محصولات دانش بنیان ایرانی به سایر کشورها در نظر گرفته شده است.

به گزارش بانکداری الکترونیک، مرضیه شاوردی در رویداد یکشنبه‌های صادراتی با موضوع "پذیرش هیات تجاری و فناوری از کشور ازبکستان" با اشاره به رتبه ۶۰ جهانی ایران در شاخص نوآوری با تاکید بر اینکه این رتبه در ۱۱ سال اخیر بهترین رتبه ایران در این شاخص است، افزود: رتبه ازبکستان در این شاخص ۸۰ است که ایران با توجه به زیر ساخت‌هایی که دارد می‌تواند به این کشور در زمینه تولید محصولات پیشرفته و صادرات آنها کمک کند.

وی صندوق نوآوری و شکوفایی را نهاد تامین مالی برای شرکت‌های دانش بنیان دانست و اظهار کرد: این صندوق خدمات متعددی به این شرکت‌ها از قبیل تسهیلات با بهره ترجیحی نسبت به نظام بانکی، خدمات صدور ضمانت نامه برای شرکت‌های دانش بنیان از مسیر بانک‌ها و خدمات سرمایه گذاری و توانمند سازی به صورت بلاعوض ارائه می‌دهد.

شاوردی با تاکید بر اینکه در سال‌های اخیر خدمات این صندوق به سمت توسعه صادرات شرکت‌های دانش بنیان حرکت کرده است، اظهار کرد: "توانمند سازی صادراتی"، "شبکه سازی صادراتی" و "تامین مالی صادراتی" از جمله خدمات صادراتی این صندوق به شمار می‌رود. در خدمات توانمند سازی سرویس‌هایی چون آموزش و مشاوره صادراتی، استانداردها و مجوزهای تخصصی و صادراتی و حفاظت از مالکیت فکری به شرکت‌ها ارائه می‌شود.

مدیر توانمند سازی صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به تسهیلات توانمندسازی صادراتی این صندوق، خاطر نشان کرد: در بخش آموزش در داخل کشور این صندوق تا سقف ۹۰ درصد به میزان ۱۰ میلیون تومان به شرکت‌ها پرداخت خواهد کرد و برای آموزش در سایر کشورها نیز تا سقف ۵۰ میلیون تومان (۹۰ درصد هزینه‌ها) به شرکت‌ها پرداخت می‌شئد.

وی با بیان  اینکه این صندوق در بخش ارائه مشاوره کسب و کار تا سقف ۱۰ میلیون تومان (۹۰ درصد) و برای یادگیری شرکتی تا سقف ۳۰ میلیون تومان (۹۰ درصد) از شرکت‌های دانش بنیان حمایت می‌کند، یادآور شد: علاوه بر آن ۷۰ درصد هزینه‌های مربوط به استانداردهای صادراتی تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان و برای تمدید این استانداردها تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان از سوی این صندوق تامین می‌شود.

به گفته وی ۷۰ درصد از هزینه‌های تاییدیه‌های ملی تا سقف ۶۰ میلیون تومان و ۷۰ درصد هزینه‌های تمدید آن تا سقف ۳۰ میلیون تومان از سوی این صندوق به شرکت‌ها پرداخت می‌شود.

شاوردی از پرداخت ۷۰ درصد هزینه‌های خدمات آزمایشگاهی در حوزه استاندارد تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان خبر داد و گفت: ۷۰ درصد هزینه‌های مربوط به استانداردهای تخصصی-سیستمی تا سقف ۶۰ میلیون تومان و ۷۰ درصد هزینه‌ها برای تمدید این استاندارد تا سقف ۳۰ میلیون تومان به شرکت‌ها اعطا می‌شود.

مدیر توانمند سازی صندوق نوآوری و شکوفایی به جزئیات خدمات حفاظت از مالکیت فکری در حوزه صادرات اشاره کرد و گفت: ۷۵ درصد از هزینه‌های تحلیل پتنت و تحلیل پتنت تا سقف ۲۰ میلیون تومان در سال و ۸۵ تا ۹۰ درصد از هزینه‌های مربوط به ثبت اختراع خارج کشور تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان در سال به شرکت‌ها اعطا خواهد شد.

شاوردی افزود: برای ثبت نشان تجاری خارج از کشور ۸۵ درصد هزینه‌ها تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان و برای ثبت طرح صنعتی خارج کشور ۸۵ درصد تا سقف ۴۵ میلیون تومان از سوی صندوق نوآوری پرداخت می‌شود.

وی، "حمایت از حضور مستقل شرکت‌های دانش بنیان در نمایشگاه‌های خارجی و پاویون نمایشگاه‌های خارجی"، "حمایت از حضور شرکت‌های دانش بنیان در نمایشگاه‌های دایمی خارجی"، اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری"، "برگزاری رویدادهای یکشنبه‌های صادراتی" و "کمک‌های توسعه‌ای" را از خدمات شبکه سازی صادراتی صندوق نام برد و یادآور شد: از سال ۹۸  تاکنون ۱۸۲ نمایشگاه خارجی در فهرست حمایتی صندوق قرار گرفته است که برای حضور شرکت‌های دانش بنیان در این نمایشگاه‌ها ۷۰ هزینه‌ها تا سقف ۱۲۰ میلیون تومان در سال به شرکت‌ها پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد از هزینه‌ها تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان در سال برای حضور شرکت‌ها در پاویون نمایشگاه‌های خارجی به شرکت‌ها اعطا می‌شود، گفت: تاکنون نمایشگاه‌های دایمی در کشورهای روسیه، آذربایجان، چین، هند، عمان، امارات متحده عربی، ارمنستان، ترکیه، سوریه، عراق،‌افغانستان و کنیا راه اندازی شده است که در کشورهای آذربایجان، ارمنستان، عراق و چین و افغانستان فعال شده است.

مدیر توانمند سازی صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه ۹۰ درصد هزینه‌های اعزام هیات تجاری تا سقف ۶۰ میلیون تومان در سال پرداخت می‌شود،‌اظهار کرد: در سال گذشته اعزام هیات تجاری به کشورهای کنیا، سوریه، ارمنستان، امارات به صورت حضوری مورد حمایت قرار گرفتندو برای سال جاری اعزام هیات تجاری به قرقیزستان، روسیه، بوسنی و هرزگوین به صورت حضوری با حمایت صندوق نوآوری بوده است.

به گفته این مقام مسوول ۹۰ درصد از هزینه‌های پذیرش هیات تجاری تا سقف ۶۰ میلیون تومان در سال از دیگر خدمات صادراتی این صندوق به شمار می‌رود.

شاوردی، برگزاری ۱۹ رویداد حضوری و مجازی، برگزاری نمایشگاه محصولات بیش از ۴۰ شرکت دانش بنیان، ارائه آموزش و مشاوره برای ورود شرکت‌ها به بازار ۱۰ کشور و ۲ اتحادیه اقتصادی اوراسیا و اروپا و برگزاری مذاکره اختصاصی میان ۲۰۰ شرکت دانش بنیان با بیش از ۲۲۰ مشتری خارجی را از خدمات صندوق نوآوری در حوزه شبکه سازی نام برد.

وی به برنامه‌های این صندوق در زمینه توسعه بازار در ازبکستان اشاره کرد و افزود: در این برنامه سعی داریم تا همکاری شرکت‌های دانش بنیان در بازار کشور ازبکستان در حوزه‌های سلامت، مواد پیشرفته، گیاهان دارویی و کشاورزی و صنعت ساختمان و زیر ساخت از طریق حضور در نمایشگاه‌های این کشور فراهم کنیم.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

55  −  46  =