تأثیر شش روند کلان بر پنج سال آینده پرداخت

شش روند کلان که توسط ترکیبی از ترجیحات مصرف‌کننده، تکنولوژی، مقررات و تلفیق و ادغام به دست می‌آیند نحوه عملکرد پنج سال آینده پرداخت را تعیین می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، شش روند کلان که توسط ترکیبی از ترجیحات مصرف‌کننده، تکنولوژی، مقررات و تلفیق و ادغام به دست می‌آیند نحوه عملکرد پنج سال آینده پرداخت را تعیین می‌کند. تیم‌های مدیریتی باید هر یک از این روندها را بفهمند تا بتوانند برای آینده خود به درستی برنامه‌ریزی کنند.

اروپا

از تراکنش‌های بدون پول نقد تا ارزهای دیجیتال. یک اولویت کلیدی مدیریت انتقال به پرداخت‌های غیر نقدی است که در میان پرداخت‌های کارتی و موبایلی پذیرفتگی بسیار بیشتری دارد؛ اما برخی از اقتصادهای بزرگ‌تر (به ویژه آلمان) هنوز شاهد نقدینگی بیشتری نسبت به تراکنش‌ها غیر نقدی هستند. بانک انگلستان، Riksbank سوئد و بانک مرکزی اروپا در حال بررسی ارزهای دیجیتالی با تمرکز بر حفظ حریم خصوصی داده‌ها و شمول مالی هستند.

نبرد زیرساخت‌ها. اروپا قدم‌های جدی را برای پرداخت‌های فوری بر می‌دارد که نبرد ریل‌ها را شعله‌ور می‌کند. اتحادیه اروپا از بانک‌ها خواسته است تا پایان سال 2021 پرداخت‌های فوری را در سراسر جهان ارائه دهند و چشم‌اندازی برای فوری کردن تمامی پرداخت‌ها ارائه کنند. برخی از کشورها، همانند بریتانیا و سوئیس، در این زمینه پیشگام بوده‌اند و زیرساخت‌های پرداخت سریع، مستحکمی دارند. پرداخت‌های فوری قرار است به عنوان ستون فقرات پرداخت‌های کارتی، تلفن همراه و آنلاین مستقیماً از حساب‌ها، مبدل شوند و پرداخت‌های مبتنی بر حساب را در مرکز تکامل پرداخت‌ها قرار دهند.

راه‌حل‌های اروپایی. ساختن شماتیکی از پرداخت‌های اروپایی کارتی و آنلاین توسط European Payments Initiative از فاز مناظره به پیاده‌سازی و اجرا رفته است. این پروژه شامل ترکیبی متعادل از ملاحظات تجاری بانک‌ها و خرده فروشان، نگرانی حاکم ناظران بر پرداخت، نیازهای نوآورانه بانک‌ها و چشم‌اندازی از پرداخت‌ها، به عنوان عامل کلیدی برنامه دیجیتالی اروپا توسط سیاست‌گذاران است. ملاحظه نتایج اولیه در سال‌های 2021 و 2022 پیش‌بینی می‌شود.

بانکداری باز. انگلستان در دادن دسترسی به ارائه‌دهندگان پرداخت شخص ثالث به داده‌های مشتریان بانک‌ها از طریق رابط‌های برنامه‌نویسی اپلیکیشن‌ها (API)، با رضایت مشتریان و حفاظت بهتر از داده‌های کاربران، در اروپا پیشتاز است. اروپا به دنبال انگلستان با پیاده‌سازی Payment Services Directive در جایگاه بعدی است. استراتژی‌ها متفاوت است، اما جهت مشخصی به سمت ارائه‌دهندگان غیر بانکی، مانند کیف پول‌های دیجیتالی وجود دارد که بخش اعظم پرداخت‌ها، اطلاعات حساب و تجمیع، مقایسه محصولات، وفاداری و ادغام بازاریابی را در برمی‌گیرد.

آمریکای شمالی

پرداخت‌های زمان حقیقی (RTP). بازسازی طولانی مدت سیستم‌های پرداخت آمریکای شمالی به خوبی در حال انجام است. کانادا در حال نوسازی سیستم پرداخت خود است، از جمله از طریق ابتکار Real Time Rail که تا سال 2022 سیستم پرداخت زمان حقیقی جدید این کشور خواهد بود. در ایالات متحده، چندین ابتکار در حال انجام است، از جمله گسترش تجارت پرداخت فوری تلفن همراه Zelle، سرویس RTP Clearing House و خدمات پرداخت FedNow فدرال رزرو، که برای راه‌اندازی در 2023 برنامه‌ریزی شده است. با نگاهی به سال 2025 و پس از آن، RTP یکی از مهم‌ترین فرصت‌ها برای پرداخت در یک بازه زمانی است. همراه با پیشرفت‌های مداوم در تعاملات دیجیتالی، افزایش استفاده از RTP برای پرداخت قبوض، حواله‌های همتا به همتا و خریدهای کارتی سنتی، همگی زمینه‌های چشمگیری برای رشد هستند.

مبادله و نبرد زیرساخت‌ها (تا کنون). برخلاف سایر مناطق جهان که مبادلات نظارت می‌شوند، اکثر مبادلات کارتی در آمریکا بر اساس اصول بازار آزاد به کار خود ادامه می‌دهند. با توجه به میراث قوی استفاده از کارت در آمریکای شمالی و استفاده فراگیر از اعتبار (و برای برخی، نیاز به) به عنوان نوعی از پرداخت، پیش‌بینی می‌شود نسبت به سایر مناطق جهان، تغییر کندتر و به تدریج به سمت روش‌های پرداخت جایگزین صورت پذیرد. موانع اضافی بر سر راه این تغییر شامل برنامه‌های پاداش قوی در پرداخت و بازار به شدت رقابتی میان صادرکنندگان کارت‌های بانکی برای جذب مصرف‌کنندگان به منظور جلوگیری از تغییر کارت است.

پرداخت‌های یکپارچه. آمریکای شمالی پیشرو رشد راه حل‌های پرداخت یکپارچه شده است. ظهور فروشندگان نرم‌افزاری یکپارچه، قابلیت‌های مدیریت یکپارچه کسب و کار را با راه حل‌های پرداخت برای شرکت‌های کوچک و متوسط به همراه آورده‌‌اند و نحوة خدمات پرداخت را با تأثیرات قابل توجهی برای سال 2025 و پس از آن تغییر داده‌اند. همچنان که نرم‌افزار از اهمیت بیشتری نسبت به سخت‌افزار برخوردار می‌شود، ارائه‌دهندگان سنتی دستگاه‌های (POS) به حاشیه رانده می‌شوند و ذی‌نفعان اصلی را درگیر ادغام و ترکیب و افزایش بودجه نوآوری به منظور گسترش دامنة راه حل‌های موجود برای POS می‌کند.

ارزهای دیجیتالی. سال 2020 سالی بود که ارزهای دیجیتال به درجه‌ای از مشروعیت در آمریکای شمالی دست یافتند. شبکه‌های پرداخت و کیف پول‌های دیجیتالی، مانند Mastercard، Visa و PayPal، امکان تراکنش با رمز ارز را آغاز کرده‌اند و فیس بوک پروژه جهانی Diem را دنبال می‌کند. برخی از شرکت‌ها همچنین گفته‌اند که ارزهای دیجیتالی را به عنوان نوعی از پرداخت (یا خرید ارزهای دیجیتال و ارائه بازده سهامداران در شرایط نرخ بهره کم) می‌پذیرند. با وجود چشم‌اندازها و با توجه به رویکرد نظارتی محتاطانه و رقابتی در بین گزینه‌های پرداخت مصرف‌کننده ارزهای دیجیتال احتمالاً درصد کمی از هزینه‌های شخصی مصرف‌کننده را تا سال 2025 تشکیل خواهند داد.

آفریقا

شمول و اعتماد. در آفریقا، بانک‌ها، اپراتورهای تلفن همراه و خرده‌فروشان در تجهیز مشتریان به ابزارهای پرداخت غیر نقدی پیشرو هستند. آنها همچنین نقش کلیدی در ایجاد مشارکت مالی و اعتماد در پرداخت‌های دیجیتال ایفا می‌کنند. نهادهای نظارتی نیز برای پیشبرد مشارکت مالی وارد عمل می‌شوند. این امر به دلیل نیاز بسیاری از کارگران مهاجر آفریقایی برای ارسال پول به خانه از طریق پرداخت‌های فرامرزی مقرون به صرفه، در حال تقویت شدن است. برای مثال راه‌حل‌های پولی موبایلی مانند Mama Money، یک برنامه پرداخت بین‌المللی در آفریقای جنوبی است که توسط دیگر خرده‌فروشان ارائه شده است که پرداخت‌های فرامرزی را مقرون به صرفه و راحت می‌کند. برای ادامه دادن به این رقابت، بانک‌ها به طور فزاینده‌ای بر روی تحول از طریق موبایل برای دستیابی به جمعیت‌های محروم از تراکنش‌های مالی، تمرکز می‌کنند.

پول موبایلی به جای دیگر کیف پول‌ها. سیستم‌های «حلقه بسته» جایگزین، همچون پول الکترونیکی و راه‌حل‌های پولی موبایلی تحت هدایت مخابرات، همچنان به تسلط بر بخش بزرگی از قاره آفریقا، به ویژه آفریقای جنوب صحرای آفریقا، به دلیل استقرار شبکه‌های عامل پولی موبایلی که در حال حاضر تاسیس شده‌اند، ادامه خواهند داد. این روند با ارائة خدمات مالی بیشتر، مانند موارد ارائه‌شده از طریق M-Pesa، سرویس پرداخت تلفن همراه مستقر در کنیا، همچنان ادامه خواهد داشت. افزایش پرداخت‌های با استفاده از تلفن همراه، منجر به پذیرش گسترده پرداخت‌ها توسط کد QR شده است. در سال 2020، غنا اولین کشور آفریقایی بود که یک کد QR جهانی معرفی کرد. در آفریقای جنوبی، انجمن پرداخت آفریقای جنوبی (PASA) نیاز به ساده‌سازی پرداخت‌کننده و دریافت‌کننده را تعیین کرده است و در حال استانداردسازی کدهای QR در سراسر بخش است.

نبرد زیرساخت‌ها. با توجه به بهبود زیرساختهای تسویه حساب ملی با تمرکز بر پرداخت‌های با ارزش کم و حجم بالا مانند برنامه پرداخت‌های سریع (RPP) در آفریقای جنوبی، انتقال اعتبار از طریق حساب به حساب در سراسر آفریقا به احتمال زیاد ادامه می‌یابد. تسویه حساب فوری یکی از ویژگی‌های کلیدی RPP است که ریشه در الزامات نقشه راه South African Reserve Bank’s Vision 2025  و طرح پروژه آینده PASA دارد. BankservAfrica، بزرگ‌ترین تسویه حساب خودکار آفریقایی، با همکاری صنعت پرداخت، در حال پیاده‌سازی یک بستر پرداخت برای ارائه راه‌حل پرداخت فوری در بازار، در حالی که شمول مالی دیجیتال را در بر می‌گیرد، است. غنا شاهد رشد قابل توجهی در GhIPSS Instant Pay است که سیستم پرداخت الکترونیکی می‌باشد که امکان پرداخت‌های فوری بین حساب‌های بانکی یا کیف پول را فراهم می‌کند. نیجریه و کنیا نیز پرداخت‌های فوری خود را معرفی کرده‌اند.

ارزهای دیجیتال. آفریقای جنوبی دومین پروژه CBDC خود را برای بررسی استفاده از CBDC و توکن تسویه عمده‌فروشی، برای استفاده بین بانکی آغاز کرده است.

آمریکای لاتین

شمول و اعتماد. آمریکای لاتین به لطف بانک مرکزی و رهبری دولت در ابتکارات ترویج تکنولوژی‌های جدید پرداخت، قابلیت همکاری، کاهش هزینه‌ها و رقابت باز، در صدر شمول مالی قرار دارد. پرداخت‌ها به وسیله کد QR در منطقه، به استفاده از زیرساخت‌های پرداخت‌های فوری کمک می‌کند و دسترسی آسان و ارزان به پرداخت‌های دیجیتال را از طریق یک دستگاه POS مرسوم یا یک تلفن همراه برای تجار و مصرف‌کنندگان فراهم می‌آورد.

نبرد زیرساخت‌ها. تمامی تنظیم‌کننده‌ها در ایجاد RTPها و تقویت سطوح بالاتری از قابلیت همکاری در اکوسیستم، هر چند با رویکردهای متفاوت و در سطوح مختلفی از بلوغ، در حال پیشرفت هستند. ابتکارات جدید نهادهای نظارتی ـ مانند CoDi در مکزیک، Pix در برزیل و Transferencias 3.0 در آرژانتین ـ از زیرساخت‌های جایگزین استفاده می‌کنند. این بدان معناست که اگر تراکنش‌ها از زیرساخت خود به زیرساخت‌های جدید و جایگزین منتقل شوند، اپراتورهای کارتی ممکن است طی پنج سال آینده حجم تراکنش‌های خود را از دست بدهند. با توجه به این زیرساخت‌های پرداخت جایگزین جدید و این واقعیت که ارائه‌دهندگان نو کاملاً مبتنی بر ابر (Cloud-based) هستند، بازیگران مرسوم محلی را به چالش می‌کشند و بانک‌ها در حال بررسی مجدد مدل‌های اصلی پردازش کارتی و ارائه‌دهندگان خود در سراسر منطقه هستند.

دستیابی به تکامل مدل. صدور مجوز برای ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت، رقابت جدیدی را به بازار تحمیل می‌کند، چرا که بانک‌ها در مورد تنظیمات بین بانکی سابق خود در سمت صادرکننده، تجدید نظر می‌کنند. در همین حین، بانک‌ها از یک برند تجاری در حال حرکت به سمت خرید چند برند هستند.

کیف پول‌های دیجیتال. بسیاری از بازیگران عرصه کیف پول‌های دیجیتال برای به دست آوردن سهمی از پرداخت‌های مصرف‌کنندگان رقابت می‌کنند و بانک‌های دولتی کیف پول دیجیتالی مختص به خود را برای هدایت یارانه‌های اجتماعی مردم، مرتبط با پاندمی و همچنین تخفیف به کاربران خود، راه‌اندازی کرده‌اند. این امر به افزایش پذیرش پرداخت‌های دیجیتال، به ویژه در افرادی که هیچ تجربه قبلی از بانک ندارند، کمک می‌کند. بازارهایی مانند Mercado Libre، با خدمات Mercado Pago، اکوسیستم‌های خود را راه‌اندازی کرده‌اند که در آن تجار و افراد می‌توانند تجارت کنند و نیازهای شخصی مالی خود را برآورده سازند.

آسیا

شمول مالی. استفاده از پرداخت‌های دیجیتالی در تجارت الکترونیک در 10 کشور اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا، استفاده از حواله‌های دیجیتالی توسط کارگران خارج از کشور و ارسال وجوه از این طریق به کشور به فیلیپین و رشد انفجاری برنامه آسان پرداخت Grab که پایگاه آن در سنگاپور است، همگی منجر به برجسته شدن قدرت پرداخت‌ها برای توانمندسازی مردم منطقه شده است.

کیف پول‌های دیجیتال. کیف پول‌های دیجیتالی یک روند بزرگ در آسیا هستند، چرا که کیف پول نه تنها برای دسترسی به وجوه ذخیره شده در جاهای دیگر (برای مثال، روی کارت یا حساب بانکی) بلکه برای ذخیره پول استفاده می‌شود. کیف پول‌های دیجیتال اغلب در راه حل‌های گسترده‌تر و برنامه‌های فوق‌العاده‌ای مانند GrabPay یا GoPay تعبیه می‌شوند. برخی از کشورها، به ویژه اندونزی، کیف پول‌های موبایلی مبتنی بر QR را برای ترغیب مصرف‌کنندگان و تجار به استفاده از آن، تبلیغ می‌کنند.

رمزارز دیجیتال. چین در آغاز توسعة ارز دیجیتال، در سال 2020 یک رنمینبی دیجیتال را به صورت پایلوت آزمایش کرد که در چین به عنوان پرداخت‌های الکترونیکی ارز دیجیتال شناخته می‌شود. این ارز ممکن است از تکنولوژِی‌های ایمنی مانند بلاکچین، همراه با قابلیت‌های ارتباطی نزدیک به زمین استفاده کند که هنگام لمس دو کیف پول (معمولاً دستگاه‌های تلفن همراه) امکان انتقال پول را به صورت آفلاین فراهم می‌آورد. با این حال، هند در مورد ارزهای دیجیتال دچار شک شده است. قانون تصویب شده می‌تواند این مفهوم (ارز دیجیتال) را برای نزدیک به 1.4 میلیارد نفر، در این کشور ممنوع کند.

زیرساخت‌های پرداخت جدید. بر اساس تجزیه و تحلیل PwC India از داده‌های Reverse Bank هند و شرکت ملی پرداخت هند، بخش پرداخت‌های دیجیتال هند در چند سال گذشته رشد فوق‌العاده‌ای داشته است و حجم تراکنش‌ها به طور متوسط 23 درصد افزایش یافته است. رشد پرداخت‌های دیجیتالی از عوامل متعددی مانند راه‌اندازی محصولات جدید و نوآورانه پرداخت، افزایش استفاده از تلفن‌های هوشمند، نیاز روزافزون به روش‌های پرداخت سریعتر و فشار قوی دولت و نهادهای نظارتی پیروی می‌کند و منجر به پذیرش کانال‌های دیجیتالی شده است. راه‌اندازی محصولات جدید و نوآورانه پرداخت مانند رابط پرداخت‌های یکپارچه (UPI)، مجموعه عوارض الکترونیکی (NETC) و سیستم پرداخت قبوض بهارات (BBPS)، صنعت پرداخت‌های دیجیتالی را به طور محکم در مسیر رشد صعودی قرار داده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  1