سرمایه‌گذاری در ETF بیت کوین منطقی است؟

با توجه به اینکه دو ETF آتی بیت کوین در آستانه آغاز به کار خود در بازار هستند، در این پست به هزینه‌های در اختیار داشتن این قراردادها می‌پردازیم. ETF آتی بیت کوین ProShares در تاریخ ۱۸ اکتبر (۲۶ مهر) و پس از آن، ETF بیت کوین Invesco در تاریخ ۱۹ اکتبر (۲۷ مهر) عرضه می‌شوند.

به گزارش بانکداری الکترونیک و به نقل از ای‌ام‌بی کریپتو، صندوق‌های قابل معامله یا ETF دارای هزینه‌های اضافی است. به غیر از کمیسیون کارگزاری، تحلیلگران هزینه بیشتری برای این صندوق‌های قابل معامله پیش‌بینی می‌کنند. طبق اعلام ProShares از هزینه مدیریت سالانه ۰.۹۵٪ ETF خود، سرمایه‌گذاران باید در هر ۱۰۰۰ دلار سرمایه‌گذاری خود ۹.۵ دلار پرداخت کنند.

 

به علاوه، این تمام ماجرا نیست و بعضی از کارگزاری‌ها، سرمایه‌گذاران را به ارائه وثیقه به صورت پول نقد موظف می‌کنند تا بتوانند وضعیت‌های معاملاتی ایجاد کنند

جیمی مک‌اویتی (Jamie McAvity) سرمایه‌گذار بازار کالا و مدیرعامل شرکت Cormint Data Systems اخیرا در توییتر نوشته است که چرا ETF آتی نمی‌تواند بهترین نوع سرمایه‌گذاری از لحاظ بازگشت سود باشد.

سرمایه‌گذاران هم‌چنین باید توجه کنند که معاملات قراردادهای آتی بیت کوین در آمریکا توسط کمیسیون معاملات آتی کالاها (CFTC) قانونگذاری شده است. هرچند، قراردادهای آتی بیت کوین در بورس کالای شیکاگو، بازار قرارداد ثبت شده در آمریکا (DCM) و سازمان پایاپای اوراق مشتقه (DCO) فهرست شده است.

بنابراین، این قرارداد، تبادل بیت کوین را کنار نمی‌گذارد. هم‌چنین کاربران برای ایجاد وضعیت معاملاتی به کیف پول دیجیتال نیاز ندارند. در عوض CME بیان کرده است که قراردادهای آتی بیت کوین با کارگزاری‌ها انجام و ثبت می‌شوند. به علاوه، مجددا باید به این نکته اشاره کرد که این قراردادها مستقیما قیمت آنی بیت کوین را رصد نمی‌کنند.

در این خصوص CME بیان کرده است به صورت شبانه‌روزی می‌توان به تراکنش قراردادهای آتی بیت کوین پرداخت. هرچند، سرمایه‌گذاران باید توجه کنند که معاملات پایاپای در CME نسبت به معاملات در عرصه غیرمتمرکز، متفاوت است. دسترسی به این معاملات تقریبا به صورت ۲۴ ساعته و در ۶ روز هفته انجام می‌شود.

چه زمانی برای ورود به ETF آتی بیت کوین مناسب است؟

سرمایه‌گذارانی که مایل به حضور در عرصه رمزارزها هستند اما دسترسی مستقیم به این دارایی ندارند می‌توانند به دنبال ETF آتی بیت کوین باشند. از آنجایی که ETF ها می‌توانند کارمزد زیاد مدیریت را جذب کنند، بسیاری از افراد و سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند حضور مستقیمی داشته باشند و در بازارهای اسپات به معاملات بیت کوین بپردازند.

این نکته نیز قابل ذکر است که بعضی از ETF ها شامل خطای مهم رصد و پیگیری هستند. هرچند، قراردادهای آتی می‌توانند از این خطاها اجتناب کنند زیرا از قیمت اسپات (spot) پیروی نمی‌کنند. اما این موضوع یکی از دلایلی است که گری گنسلر رییس کمیسیون SEC گفته است که با ETF مبتنی بر قرارداد آتی راحت‌تر از ETF مستقیم بیت کوین است.

تایید اولین صندوق مشابه صندوق قابل معامله بیت کوین ETF در آمریکا

یان ون اک (Jan van Eck) مدیرعامل یکی دیگر از شرکت‌های درخواست‌دهنده ETF بیان کرده است:گنسلر درباره نهادها و صرافی‌های قانونگذاری‌شده که کمیسیون SEC می‌تواند با آنها تعامل داشته باشد یا سایر قانونگذارهای فدرال می‌توانند با آن تعامل داشته باشند راحت‌تر است. به همین دلیل است که حرف‌های مثبتی درباره قراردادهای آتی بیت کوین گفته است.

اما تمام افراد جامعه رمز ارز ناامید نشده‌اند، زیرا ETF آتی به معنای ایجاد مسیری جدید برای ETF اسپات بیت کوین است. اخیرا مارک کوبان در مصاحبه خود گفته است که بر روی ETF سرمایه‌گذاری نمی‌کند. وی در این خصوص گفت:خیر. می‌توانم مستقیما بیت کوین بخرم.

بدین ترتیب، می‌توان انتظار داشت ETF ارائه‌دهندگانی نظیر Valkyrie Investments و VanEck می‌توانند در صف تایید قرار داشته باشند.

نظر تحلیل‌گران در خصوص ETF آتی بیت کوین چیست؟

ویلی وو تحلیلگر درون زنجیره‌ای آنچنان موافق ETF آتی نیست. وی گفته است که ETF روش گرانی برای حضور در عرصه بیت کوین است و تصدی دارایی‌ها را به دست صندوق‌های پوشش ریسک واگذار می‌کند.

وی گفته است:به نظر من، ETF آتی بیت کوین در صورت تایید شدن، روش گرانی برای نگهداری بیت کوین است. ETF از طریق زنجیره‌ای از مشوق‌های کسب سود، نگهداری می‌شود و مدیریت بیت کوین را به صندوق‌های پوشش ریسک واگذار می‌کند.

نظر ویلی وو در خصوص ETF بیت کوین

ویلی وو بیان کرده است که این موضوع منجر به اختلاف در قراردادهای آتی و قیمت آنی بیت کوین می‌شود. صندوق‌های پوشش ریسک از بازار اسپات خریداری می‌کنند و قراردادهای آتی می‌فروشند. این موضوع باعث می‌شود صندوق‌های پوشش ریسک به عنوان واسطه به نگهداری بیت کوین بپردازند و عواقب نامشخصی برای سرمایه‌گذاران خرد دارد.  دن مورهد (Dan Morehead) مدیرعامل Pantera Capital معتقد است تایید ETF بیت کوین نمونه کاملی از اصطلاح «با شایعه بخرید و با خبر بفروشید» است.  مورهد به منظور پشتیبانی از دلیل خود، به فهرست کردن قراردادهای آتی بیت کوین توسط CME در ماه دسامبر ۲۰۱۷ و فهرست شدن کوین‌بیس توسط نزدک در ماه آوریل ۲۰۲۱ اشاره کرده است که در هر دو مورد شاهد کاهش شدید قیمت بیت کوین بودیم.  هرچند، ویجی بویاپاتی (Vijay Boyapati) معتقد است این بار متفاوت است. وی گفته است که ورود سرمایه به ETF بیت کوین بسیار زیاد و چشمگیر خواهد بود و فروش بیت کوین بر روی قیمت ۶۰,۰۰۰ دلار یک اشتباه مسلم خواهد بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

88  −    =  82