بانکها در پرداخت تسهیلات همکاری دارند و سامانه کارا همچنان فعال است

تازه ترین آمار پرداخت تسهیلات کرونایی

بر اساس اعلام اداره کل هدایت نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بیستم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ تاکنون ۵۲۳ هزار و ۷۷۷ فقره ثبت نام در سامانه کارا با اشتغال ۹۷۸ هزار نفر انجام شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به دنبال شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر بسیاری از کسب و کارها به ویژه صنوف خدماتی، دولت با وجود محدودیتهای مالی و کمبود منابع عمومی، برخی سیاست های مالی و پولی را برای حمایت از بنگاههای آسیب دیده از کرونا در پیش گرفت.

سیاست پرداخت تسهیلات بانکی برای حمایت از بنگاههای آسیب دیده از شیوع بیماری کرونا، با نرخ سود ۱۲ درصد در دستور کار دولت قرار گرفت و دولت تلاش کرد با استمهال بیمه ای، مالیاتی، زیرساختی انرژی و تمدید مجوزها به منظور حفظ و صیانت از بنگاهها گام بردارد.

دولت همچنین به منظور حمایت از بیکاران، پرداخت مقرری بیمه بیکاری دوران کرونا برای شاغلان بیکار شده تحت پوشش بیمه اجباری را به مرحله اجرا گذاشت که حدود ۷۹۱ هزار نفر از این طریق مورد حمایت قرار گرفتند.

حسین محمودی، مدیر کل هدایت نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گوید: تسهیلات درخواستی ثبت شده در سامانه کارا برابر ۱۸ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان است که ۱۰ هزار و ۸۲ میلیارد تومان از این مبلغ پرداخت شده است.

به گفته وی، بانکها در پرداخت تسهیلات همکاری دارند و سامانه کارا همچنان فعال است و صاحبان کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا می توانند در آن ثبت نام کنند.

آنطور که مدیرکل هدایت نیروی کار وزارت کار گفته تسهیلات کرونا برای واحدهای آسیب‌دیده در نظر گرفته شده که در این راستا ۱۴ رسته اصلی و ۸۵۰ زیررسته شناسایی شدند و در حال دریافت تسهیلات هستند.

بر اساس گزارش معاونت اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بررسی سیاست پرداخت تسهیلات حمایتی کرونا، در روند تسهیلات پرداختی به تفکیک رسته‌های  ۱۴ گانه بیشترین سهم تسهیلات پرداختی به ترتیب به سه رسته حمل و نقل عمومی برون شهری (۳۶ درصد)، رسته مراکز

مجتمع‌های فرهنگی، آموزشی و هنری (۱۹,۶) و رسته تولید و توزیع غذاهای آماده (۸.۳ درصد) تعلق دارد که جمعا حدود ۶۴ درصد تسهیلات پرداختی را تشکیل می‌دهد.

همچنین اکثریت بنگاه‌های متقاضی تسهیلات از نوع کسب و کارهای خرد و کوچک هستند که متوسط اشتغال به ازای هر بنگاه ۴,۳ نفر است.

پیش از این وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته بود در شرایط کرونا باید اعطای کمکهای مالی و پرداخت یارانه به مشاغل رسمی در حوزه کسب و کارها با جدیت بیشتری دنبال شود.

به اعتقاد عبدالملکی بیشتر اقدامات صورت گرفته در شرایط کرونا تاثیر کوتاه مدت داشته همچنان که در قالب اعطای تسهیلات وام یا بسته‌های معیشتی انجام شده است درحالی که باید در شرایط کنونی این مسأله را جدی و ریشه‌ای پیگیری کرد و نگاه بلند مدت به آن داشت.

کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا در گزارشی اعلام کرده بود که در دوره شیوع کرونا، بیش از ۴۰۰ هزار بنگاه آسیب دیده از کرونا موفق به دریافت تسهیلات ارزان شده و بیش از ۱.۸ هزار میلیارد تومان مقرری بیمه بیکاری پرداخت شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، سامانه کارا به منظور ثبت نام همچنان فعال است و متقاضیان دریافت وام کرونا می توانند به نشانی https://kara.mcls.gov.ir مراجعه و مراحل ثبت نام خود را دنبال کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  +  1  =