دولت چقدر اوراق در بورس فروخت‌+ جدول

پیشنهاد انتشار اوراق به سران قوا

طبق بودجه سال 1400 دولت بیش از 95 درصد اوراق مالی اسلامی خود را در نیمه نخست سال جاری فروخته است و احتمال دارد تا پایان سال مجوز انتشار اوراق جدید از سران قوا گرفته شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، طبق قانون بودجه سال 1400، دولت مجاز است 132 هزار و 500 میلیارد تومان از محل فروش و واگذاری انواع اوراق مالی اسلامی درآمد کسب کند.

جزئیات انتشار این اوراق و کارکرد آن در جدول ذیل مشخص شده است که عمده آن فروش اسناد خزانه و اوراق مالی است.

 
جدول منابع ناشی از فروش و واگذاری اوراق مالی- ارقام میلیارد تومان عنوان درآمد

عملکرد بودجه سال 1400 در نیمه نخست نشان می‌دهد دولت 95 درصد اوراق مالی که در بودجه مصوب شده را فروخته است.

در همین باره یک مقام مسئول در سازمان برنامه و بودجه به فارس می‌گوید: در قانون مجوز فروش 132 هزار و 500 میلیارد تومان اوراق وجود دارد که در 6 ماهه امسال حدود 126 هزار میلیارد تومان آن به فروش رسید و حدود 5 هزار میلیارد تومان آن باقی مانده است.

وی ادامه داد: احتمال دارد با توجه به هزینه‌های بودجه و عدم تکافوی درآمدها، پیشنهادی به سران قوا برای انتشار اوراق جدید ارائه شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه عمده اسناد خزانه برای طلب پیمانکاران واگذار شد، تاکید کرد: پیشنهادات مختلفی در مورد رقم انتشار اوراق مطرح است و از 50 تا 150 هزار میلیارد تومان مطرح است.

به گزارش خبرگزاری فارس، یکی از انتقادات این روزهای کارشناسان بورس متوجه فروش اوراق مالی دولت است که نقدینگی بازار بورس را به خود اختصاص داده و چراغ قرمز بورس را روشن کرد، با این وجود مسئولان دولتی و بورس معتقدند که از مهرماه تاکنون اوراقی از سوی دولت منتشر نشده است.

مجید عشقی در واکنش به این مباحث گفته بود: انتشار اوراق برای تامین مالی دولت سال گذشته هم وجود داشت و بالغ بر 190 هزار میلیارد تومان اوراق منتشر شد. امسال نیز از اوایل سال این روند شروع شد و ادامه پیدا کرده است. بخشی از این اوراق برای بازپرداخت اوراق قبلی است و پولی از بازار خارج نمی‌شود. در واقع صندوق پول اوراق سررسید شده را پس می‌گیرد و اوراق جدید دریافت می‌کند.

رئیس سازمان بورس تاکید کرد: توجه کنید اوراق را براساس کشش بازار منتشر می‌کنیم. اشتباهات و شایعاتی که در اطلاع رسانی رخ داد که اوراق معامله شده میان سیستم بانکی را اوراق منتشر شده دولت تلقی کردند که مقداری همه را نگران کرد. در چند روز گذشته در تالار فرابورس 60 هزار میلیارد تومان اوراق بین بانکی معامله شده و ربطی به دولت ندارد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  18  =  20