حذف ارز ترجیحی می‌تواند قیمت مرغ و گوشت را سه برابر کند

نماینده بستان آباد: سیستم بانکی برای تامین مالی بیشتر بنگاه‌ها آماده نیست

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس خاطر نشان کرد: من با اینکه آزادسازی و یکسان‌سازی قیمت‌ها انجام شود و مفسده‌های مرتبط با آن از بین برود موافقم، اما با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در این شرایط تورمی موافق نیستم. اولا این یک شرایط تورم انتظاری را ایجاد می‌کند و غیر از آن در عمل هم یک تورمی خواهد داشت و در نتیجه آن قیمت تمام شده تولید محصولات پروتئینی و لبنیاتی را برای تولیدکننده افزایش می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، غلامرضا نوری قزلجه درخصوص اجرای مجدد طرح شیر مدارس در آستانه بازگشایی مدارس پس از قریب به دو سال تعطیلی به دلیل شیوع ویروس کووید ۱۹، گفت: واقعیت این است که به علت مشکلات و معضلات فراوان و متعددی که در حوزه شیر و محصولات لبنی وجود دارد و همچنین دایر نبودن مدارس این موضوع اکنون تاحدی از موضوعیت افتاده است.

وی افزود: اما این طرح یک خوبی مهمی که داشت، این بود که شیر را به آسانی در دسترس کودکان و نوجوانان قرار می داد که استفاده می‌کردند. می‌دانیم که شیر یک ماده مغزی و ضروری برای بدن است و اینکه فارغ از هزینه‌اش به آسانی در اختیار می‌گرفت برای آینده سلامت جامعه خیلی مفید بود. از سوی دیگر یک بازار مطمئنی برای تولیدکنندگان شیر بود و از این بابت هم مثبت و مناسب بود، منتها با آمدن کرونا و تعطیلی مدارس، این طرح هم متوقف شد. اکنون هم این بخش آنقدر مشکلات و موضوعات دارد که فکر می‌کنم کسی فعلا به آن اولویت نمی‌دهد.

نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس یازدهم ادامه داد: این حوزه در حال با مشکلات متنوعی رو به رو است، یکی از بحث‌ها حذف ارز ۴۲۰۰ و در نتیجه آن افزایش قیمت تمام شده تولید است، یک بحث دیگر هم کشتار دام‌های مولد به دلیل گران شدن نهاده‌هاست و… در مجموع موضوعات پیچیده‌ای در این حوزه وجود دارد که تاحدی واجب‌تر است به این جهت که اول باید اساسا شیر وجود داشته باشد که بعد برای توزیع آن روش‌های مختلف مدنظر قرار بگیرد.

عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس یازدهم در پاسخ به سوالی پیرامون مشکلات این حوزه و اینکه «موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی چه اثراتی در این بخش می‌تواند داشته باشد؟»، اظهار داشت: من با اینکه آزادسازی و یکسان‌سازی قیمت‌ها انجام شود و مفسده‌های مرتبط با آن از بین برود موافقم، اما با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در این شرایط تورمی موافق نیستم. اولا این یک شرایط تورم انتظاری را ایجاد می‌کند و غیر از آن در عمل هم یک تورمی خواهد داشت و در نتیجه آن قیمت تمام شده تولید محصولات پروتئینی و لبنیاتی را برای تولیدکننده افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه موضوع ارز در بعضی جاها مثل مرغ اثر بیشتری دارد و البته در حوزه گوشت قرمز کمتر از مرغ است، با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت متوسط تا سه برابر قیمت‌ها را بالا می‌برد که البته در بعضی جاها مانند تولید مرغ احتمالا بیشتر از این هم باشد.

نوری همچنین بیان کرد: تصور کنید این تورم بیاید روی تورم فعلی که وجود دارد و در کنار آن تورم انتظاری که تحت تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ایجاد می‌شود، خیلی برای جامعه سنگین می‌شود و از سوی دیگر تولید را هم دچار اشکال می‌کند به این خاطر که به یکباره سرمایه در گردش مورد نیاز بخش پروتئین و لبنیات سه برابر می‌شود. مثلا یک واحد مرغداری اگر اکنون ۱ میلیارد تومان برای گردش مالی یک دوره‌ای خود نیاز دارد این تبدیل به ۳ میلیارد تومان خواهد و طبیعتا سیستم بانکی هم برای تامین آن آماده نیست و این تولید را دچار مشکل می‌کند.

عضو کمیسیون کشاورزی در پایان، گفت: نظر من این است که دولت بازهم زحمت این را برعهده بگیرد، نظارت لازم را انجام دهد و یک مدت این مسیر را ادامه دهیم که شرایط اقتصادی به یک نقطه پایداری برسد و بعد بتوانیم این را اجرا کنیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ×    =  16