ضریب فزاینده نقدینگی در شهریور به ۷/۸درصد رسید

ضریب فزاینده نقدینگی در شهریور ماه سال جاری به به بیش از 8/ 7 درصد رسیده است.اضافه شدن این ضریب به این معناست که خلق پول توسط بانک‌ها از سرعت خلق پول توسط بانک مرکزی فراتر رفته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، روز گذشته بانک مرکزی جزئیات آمارهای پولی شهریور ماه سال جاری را منتشر کرد. بر این اساس نقدینگی در شهریور ماه 5/ 40درصد رشد نقطه به نقطه را تجربه کرد. به این ترتیب سطح کل نقدینگی در شهریور ماه سال به بیش از 4هزار هزار میلیارد تومان رسیده است.

این آمارها حکایت از آن دارد که در شهریور ماه سال جاری رشد نقطه به نقطه پول و شبه‌پول به ترتیب 9/ 35 و 6/ 41درصد رسیده است. اگرچه رشد نقطه به نقطه شبه پول از پول پیشی گرفته است، اما نسبت به اسفند ماه سهم پول از نقدینگی اندکی افزایشی بوده است سهم پول از نقدینگی در شهریور ماه به 1/ 20 درصد رسیده که در مقایسه با اسفند ماه سال گذشته 2/ 0واحد درصد افزایش داشته است.

در حالی سهم شبه‌پول از نقدینگی نسبت به اسفند ماه سال گذشته 2/ 0 درصد کاهش داشته است. این امر به آن معناست که انتظارات تورمی در شهریور نسبت به اسفند ماه اندکی افزایشی بوده است از سهم 1/ 20درصدی پول از نقدینگی 8/ 1درصد آن به اسکناس و مسکوکات و 3/ 18درصد آن به سپرده‌های دیداری متعلق است.

از طرفی آمارهای مربوط به شهریور حاکی از آن است که در سومین ماه تابستان سال جاری رشد نقطه به نقطه پول و شبه پول به ترتیب به 9/ 35 و 6/ 41درصد رسیده است. از طرفی دیگر آمارها نشان‌دهنده آن است که این دو متغیر از اسفند ماه سال گذشته تا پایان ماه شهریور ماه سال به ترتیب 2/ 18 و 7/ 16درصد افزایش را تجربه کرده‌اند. این دو موضوع در کنار یکدیگر موجب شده در ماه آخر فصل تابستان سهم پول از شبه‌پول افزایشی شده است.

ضریب فزاینده همچنان افزایشی

ضریب فزاینده نقدینگی همچنان در حال افزایش است. ضریب فزاینده نقدینگی در شهریور ماه سال جاری به به بیش از 8/ 7 درصد رسیده است. این در حالی است که این ضریب در اسفند و شهریور ماه سال گذشته به ترتیب 5/ 7 و 7/ 7درصد بوده که این امر نشان‌دهنده شیب افزایشی این ضریب از ابتدای سال جاری دارد.

منظور از ضریب فزاینده، نسبت نقدینگی به پایه پولی است و اضافه شدن این ضریب به این معناست که خلق پول توسط بانک‌ها از سرعت خلق پول توسط بانک مرکزی فراتر رفته است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

82  −    =  80