چگونه طلای خود را بیمه کنیم؟

بیمه‌ای برای محافظت از طلا وجود دارد؟

طلا یکی از دارایی‌های سرمایه‌ای است که این روزها متقاضیان زیادی برای سرمایه‌گذاری دارد. اما وقتی چنین دارایی در معرض آسیب و سرقت قرار می‌گیرد باید تضمینی برایش در مقابل خطرات احتمالی وجود داشته باشد. اما بیمه پوشش خطرات ناشی از سرقت و گم شدن طلا را می‌دهد؟

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، طلا یکی از ابزارهای سرمایه‌گذاری و دارایی‌های مالی است. با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی و نوسانات قیمت ارز و ریزش شاخص بورس افراد بیشتری به سمت این بازار حرکت کردند.

گرچه طلا در اقتصاد کشور با نوسانات قیمت همراه است اما در دید افراد با زیان کمتری رو به رو است و معمولا متقاضیان این نوع دارایی سرمایه‌ای در خانه یا در صندوق‌های بانکی محافظت می‌کنند.

اما وقتی حجم بالایی از این دارایی در اختیار اشخاص حقیقی قرار بگیرد، نگرانی از سرقت و آسیب دیدن آن هم زیاد می‌شود. اما بیمه‌ای برای محافظت از طلا وجود دارد؟

محمد کشتی‌آرای، نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر  درباره علت نبود بیمه طلا در کشور گفت: به دلیل نوسانات لحظه‌ای قیمت طلا و نبود تعادل در این بازار امکان وجود بیمه طلا وجود ندارد.

کشتی‌آرای توضیح می‌دهد: در کشور سازوکاری در جهت کارشناسی این نوع از دارایی وجود ندارد و به همین دلیل بیمه‌ها ریسک چنین هزینه بالایی را نمی‌پذیرند.

حسن خوش‌پور، کارشناس صنعت بیمه  درباره علت نبودن بیمه طلا در صنعت بیمه‌ای کشور گفت: بیمه خرید یک حادثه است و این حادثه باید شرایطی را داشته باشد که بتوان با توجه به احتمال پیش‌بینی آن حق بیمه‌ای تعیین کرد.

این کارشناس بیمه توضیح می‌دهد: احتمال وقوع یک حادثه تعیین کننده حق بیمه است. از این رو اگر طلا و جواهرات با نوسانات قیمتی همراه شوند، بیمه نمی‌تواند چنین مساله‌ای را پوشش دهد زیرا تغییرات قیمت طلا ناشی از نوسانات اقتصادی است و  حادثه‌ای رخ نداده است.

از چه طریق می‌توانیم طلای خود را بیمه کنیم؟
خوش‌پور در بخش دیگری از این گفتگو می‌گوید: افراد می‌توانند طلا و جواهرات خود را از طریق بیمه دزدی و سرقت بیمه کنند. البته در این نوع از بیمه تمامی کالاها در یک سطح قرار می‌گیرند و به طور مجزا برای هر کالا بیمه‌ای تعیین نمی‌شود. بر همین اساس کارشناسان بیمه با توجه به احتمال دزدی و سرقت کالاها حق بیمه را تعیین می‌کنند.

منبع: تجارت نیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  8