تبدیل یارانه دلاری به ریال کمرنگ شد ؟

رمز گشایی از توئیت بانک مرکزی

آیا دولت ابراهیم رئیسی بی خیال تبدیل یارانه ارزی به ریال شده است و قصد دارد کل مجوز را استفاده کند؟

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مدیر جدید روابط عمومی بانک مرکزی خبر داده در روز شنبه 22 آبان یک میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی تخصیص داده شده است. به گفته مصطفی قمری وفا بخشی از این رقم از محل منابعی است که به تازگی در دسترس بانک مرکزی قرار گرفته است. اگر اولین توئیت قمری وفا در قامت مدیر روابط عمومی بانک مرکزی کاملا دقیق باشد دنباله آن قابل تامل است.

یک: بر اساس بودجه 1400 دولت سقف قانونی برای واردات کالاهای اساسی و ضروری بر پایه دلار با قیمت 4200 را پر کرده است. سقف این مجوز 8 میلیارد دلار بود که به این میزان کالا وارد کشور شده است. دولت ابراهیم رئیسی در 5 آبان با قید دو فوریت لایحه تامین مطمئن کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست‌های جبرانی برای معیشت اقشار آسیب‌پذیر را به تصویب رساند و در 19 آبان برای تصویب و تایید نهایی به مجلس ارسال کرد.

لایحه دو ماده دارد:به‌منظور جبران آثار منفی ناشی از افزایش قیمت جهانی نهاده‌های دامی و کشاورزیِ وارداتی و بروز خشکسالی در سال جاری و جهت اطمینان از تامین کافی کالاهای اساسی، نهاده‌های دائمی، دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی، سقف اعتبار موضوع جزء 3 بند «ب» تبصره یک ماده واحده قانون بودجه 1400 کل کشور به 12 میلیارد و 600 میلیون دلار افزایش می‌یابد. 

بر اساس این جزء دولت در سال جاری حق دارد فقط 8 میلیارد دلار کالا بر مبنای نرخ ارز ترجیحی یا همان دلار 4200 وارد کشور کند. بنابراین در این ماده دولت ابراهیم رئیسی مجوز گرفته 4 میلیارد و 600 میلیون دلار به سقف ارزی 4200 اضافه کند. با این حساب دولت ابراهیم رئیسی در یک روز 20 درصد مجوز را پیش خور کرده است.(صرف نظر از مباحث حقوقی)

دوم:در ماده دو درخواست شده به دولت اجازه داده شود در صورت تغییر نرخ ارز نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی از محل درآمدهای حاصل از تغییر نرخ کالاهایی که با ارز ترجیحی تامین می‌شود، تا مبلغ 270،000،000،000،000 ریال (27 هزار میلیارد تومان) به حساب خاص سازمان هدفمند‌سازی یارانه‌ها نزد خزانه‌داری کشور کشور واریز کند. این مبلغ تا پایان سال صرف پرداخت یارانه به افراد مشمول قانون «الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی» مصوب 1399 خواهد شد.

به زبان ساده یعنی دولت با حذف یارانه دلاری ابتدای زنجیره مابه التفاوت رقم 4200 با نرخ سامانه معاملات الکترونیکی را که نزدیک به قیمت بازار است بین مردم توزیع کند.

دیروز مدیر روابط عمومی بانک مرکزی توئیت زده یک میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی در یک روز تخصیص داده شده است یعنی بیش از 20 درصد از مجوز درخواستی برای اضافه سقف 4200. پرسش مهم این است که وقتی 20 درصد ارز درخواستی دولت برای واردات کالاهای اساسی بر پایه 4200 فقط در یک روز(اگر دقیق باشد)تخصیص داده می شود برای مابقی سال قرار است چه تصمیمی بگیرد؟ آیا دولت ابراهیم رئیسی بی خیال تبدیل یارانه ارزی به ریال شده شده است و قصد دارد کل مجوز را استفاده کند؟

اگر دولت به جمع بندی نرسیده و هنوز پرونده تبدیل یارانه دلار 4200 باز است پس چرا در یک روز یک میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی تخصیص داده است؟

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  +  3  =