فرونشست تب نوآوری؛ فرصت یا تهدید/ ماموریت‌های شرکت ملی انفورماتیک

شماره 53 بانکداری آینده، آبان 1400 منتشر شد

شماره پنجاه و سوم ماهنامه بانکداری آینده، آبان ماه 1400 در 5 پرونده و 112 صفحه به سردبیری محمود فراهانی منتشر شد. در این شماره پرونده‌های« بانکداری، ناکارآمدی تولید»، « کسب و کار؛ هوش مصنوعی و مدیریت و استفاده از داده»، «نوآوری؛ فرونشست تب نوآوری؛ فرصت یا تهدید»، «تحلیل؛ وضعیت ترازنامه بانک‌های دولتی و زیان انباشته آن‌ها »که اخیراً در کدال قرار گرفته است و «بین‌الملل؛ روابط ایران با افغانستان» مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

به گزارش پايگاه خبري بانكداري الكترونيك، عدم وجود شفافیت و انتشار آمارهای عملکرد سازمان‌ها، نهادها و حتی دولت منجر شده تا شفافیت معنی خود را از دست داده و ناکارآمدی سراسر اکوسیستم مالی کشور را فرا گیرد.

از سوی دیگر، کاهش تب نوآوری در کشور باعث شده کسب‌وکارها بیش از این رشدی نداشته باشند و عملاً عملکرد آن‌ها با بروز تورم و افزایش هزینه‌ها منفی شود؛ زیرا بازدهی کنونی سیستم‌ها کفاف درآمدزایی را نمی‌دهد. از سوی دیگر، آنچه آمارها نشان می‌دهد، زیان انباشته بانک‌های دولتی در سال‌های گذشته است، به گونه‌ای که جبران این زیان‌ها حتی در شرایط اقتصادی مناسب نیز چندین سال به طول می‌انجامد.

بخش سرمقاله و مقاله از دکتر اسماعیل لله‌گانی

در بخش سرمقاله این شماره از بانکداری آینده، یادداشتی از دکتر اسماعیل لله گانی، مدیر عامل بانک رفاه کارگران با عنوان « تأمین مالی اسلامی با تأکید بر ظرفیت فین‌تک اسلامی» می‌خوانیم؛ همچنین محمود فراهانی؛ سردبیر، سرمقاله خود را به تحلیل روابط مثلث « وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس» با عنوان «راه‌هاي رسيدن به وحدت راهبردي» اختصاص داده است. حسین غیوری نیز در خصوص سه دهه فعالیت شرکت‌های زیرمجموعه بانک مرکزی با محوریت شرکت ملی انفورماتیک و چشم‌انداز ده ساله این شرکت‌ها مقاله «سياست هاي حاكميتي يك هلدينگ» را رشته تحریر درآورده است. همچنین حسن خضوعی آینده نظام بانکی و زیان نزدیک 200 هزار میلیارد تومانی را به صورت آماری تحلیل کرده است.

گفت‌وگوی ویژه، ماموریت‌های شرکت ملی انفورماتیک؛ به وقت ملی

گفت‌وگوی ویژه این شماره با علیرضا عیدی مراد، مدیرعامل گروه ملی انفورماتیک حول مأموریت این شرکت انجام شده است. وی در این گفت‌وگو به تحلیل عملکرد گروه و شرکت‌های زیر مجموعه از جمله شرکت خدمات انفورماتیک، شاپرک و کاشف پرداخته است. در اشاره این گفتگو می خوانیم: شرکت ملی انفورماتیک را که بهتر است گروه ملی انفورماتیک بخوانیم؛ تنها یک شرکت نیست؛ بلکه تاریخچة بانکداری الکترونیک در ایران و تداوم آن در عرصه بانکداری دیجیتال است. شرکتی که تشکیلاتی خصوصی دارد؛ اما مأموریتش حاکمیتی است.

مروری بر هوش مصنوعی

پرونده کسب‌وکار این شماره و اولین پرونده از این شماره در میزگردی با حضور مسعود خرقانی، مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر؛ وحید محودیان، مدیرعامل مرکز نوآوری بانک ایران زمین و هادی ویسی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم و فنون نوین، با محوریت هوش مصنوعی و اهمیت دسترسی به داده‌های دقیق و مناسب جهت انجام تحلیل‌های درست و رسیدن به نتایج واقعی در صنعت بانکداری گشوده شد. سپس در گزارشی از شرکت مکنزی در مورد هوش مصنوعی در صنعت مالی و بانکداری در جهان و توسعه بانکداری مبتنی بر هوش مصنوعی تجربه مدیران برشمرده شد. این پرونده در نهایت با گزارشی از دیلویت با محوریت آینده بانکداری خرد در جهان و اهمیت مشتری‌مداری و نقش کلیدی فناوری در این زمینه بسته شد.

کاهش تب نوآوری، فرصت یا تهدید

پرونده نوآوری از این شماره در میزگردی با حضور سرکارخانم آمنه نادعلیزاده، معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی؛ رضا بیات، مدیر اداره زیرساخت و پشتیبانی فناوری اطلاعات بانک مرکزی و مهدی فقیهی، مدیر مرکز نوآوری فینوداد حول محور خاموش شدن موتور نوآوری در کشور و تهدیدها و چالش‌های این رویداد در سال‌های اخیر گشوده شد. در این میزگرد به این پرسش‌ها که چرا روند نوآوری در کشور متوقف شده است؟ آیا تلاش‌ها به ثمر رسیده است؟ و آیا پلتفرم‌های تولید شده واقعاً کارآمد هستند و یا تنها برای پز دادن تولید شده‌اند؟ پاسخ داده شد. سپس در گزارشی به اهمیت بانکداری باز و نحوه عملکرد این شیوه از بانکداری در غالب PSD2 در جهان اشاره شد تا مشخص شود که این سیستم چگونه توانسته سیستم بانکداری و مالی جهان را متحول سازد.

در این پرونده، در گفت‌وگویی دیگر با نادر قاسمی، مدیرعامل شرکت فرادیس گستر کیش نیز به بررسی زیست‌بوم نوآوری خدمات انفورماتیک کشور و فرصت‌های ایجاد شده توسط این زیست‌بوم برای صنعت مالی و بانکداری کشور پرداخته شد. اهمیت بومی‌سازی استارت‌اپ‌ها و عدم کپی‌برداری از نسخه‌های خارجی بواسطه تفاوت زیرساخت‌های کشور ما با کشورهای پیشرفته در این گفت‌وگو مورد بحث و بررسی قرار گرفت. مکمل این گفت‌وگو، گزارشی از پلتفرم جدید خدمات انفورماتیک با نام شاهین جهت توسعه نوآوری در صنعت بانکداری ارائه شد که به تشریح ساختار، عملکردها و دست‌آوردهای این پلتفرم پرداخته است. در نهایت این پرونده با گزارشی در مورد اکوسیستم آی‌فینک در دومین برنامه شکل‌دهی و شتاب‌دهی استارت‌اپ‌ها بسته شد.

زیستن برای مشتری، مروری بر پیام‌رسان بله

پرونده سوم از این شماره با موضوع محصولات مالی در میزگردی حول محور عملکرد "بله" و تبدیل شدن این اَپ به یک پلتفرم به منظور بهبود تجربه مشتری و توسعه بانکداری دیجیتال، با حضور آقایان کاظم کیال، مدیرعامل شرکت فارس؛ امین تجملیان، قائم مقام پیام‌رسان بله و سعید باستانی، مدیر ارشد بازاریابی پیام‌رسان بله گشوده شد. در این میزگرد عملکردهای "بله" از جمله شعبه دیجیتالی بانک، قابلیت باجه و اهداف این اپلیکیشن مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

سپس در گزارشی مکمل، عملکرد اپلیکیشن "بله" در سال‌های گذشته مورد تحلیل قرار گرفت. در نهایت این پرونده با گزارشی ویژه از مکنزی در باره آینده صنعت پرداخت در منطقه خاورمیانه و شتاب این منطقه در بکارگیری ابزارهای مالی دیجیتال بسته شد.

گِردبانک؛ گردبادی که بانک‌ها را با خود خواهد برد و تحلیل عملکرد شش ماهه بانک‌ها

چهارمین پرونده از این شماره بانکداری با نگاهی به صنعت بانکداری و با گزارشی اجمالی از عملکرد بانک ملی گشوده شد. با توجه به آمارهای عملکرد بانکی، تنها دست‌آورد این بانک در حوزه سودآوری در سال 99، کاهش زیان‌دهی بانک در حساب تسهیلات و سود سپرده‌ها بوده است. در گزارش دوم از این پرونده، بررسی عملکرد بانک‌های دولتی که از سال جاری ترازنامه آن‌ها در سامانه کدال بارگذاری شده است نیز حاکی از آن است که زیان انباشته بانک‌های دولتی به حدی افزایش یافته که امکان جبران آن در کوتاه مدت میسر نخواهد بود که عامل اصلی آن دست‌اندازی دولت به منابع بانک‌های دولتی در سال‌های گذشته است.

در دو گزارش دیگر از این پرونده به بررسی عملکرد بانک‌های خصوصی در 6 ماهه نخست سال 1400 به صورت تجمیعی و تفکیکی و بحران نقدینگی صنعت بانکداری در سال آینده با توجه به عملکرد ترازنامه‌ها پرداخته شد. در نهایت این پرونده با گزارشی از کمیته بال در زمینه ابزارهای بانک‌ها در کشورهای منتخب جهت پیاده‌سازی چارچوب سیاست پولی پرداخته شد. در این گزارش چارچوب نهادی و ویژگی‌های این چارچوب در اجرای سیاست پولی در کشورهای چین، کره جنوبی، بریتانیا و هند مورد بررسی قرار گرفته است.

مرور اقتصاد بین‌الملل از این شماره: اکوسیستم ایران-افغانستان

پرونده بین‌الملل و آخرین پرونده از این شماره با محوریت روابط تجاری ایران و افغانستان در گفت‌وگویی با حضور آقای سید حسین سلیمی، رئیس اتاق مشترک ایران-افغانستان گشوده شد. در این گفت‌وگو به بررسی اکوسیستم اقتصادی افغانستان، کیفیت زیرساختی در گمرک و اتاق‌های مشترک و آینده روابط تجاری ایران و افغانستان پرداخته شد. سپس در گزارشی به بررسی وضعیت تجارت ایران و افغانستان در دهه گذشته و سهم ایران از تجارت خارجی افغانستان پرداخته شد. در نهایت این پرونده با گزارشی حول محور آینده سیاسی و اقتصادی افغانستان که در سال اخیر توسط برنامه توسعه سازمان ملل و همچنین بانک جهانی به طور مستقل تهیه شده است، بسته شد.

درباره ماهنامه

صاحب امتیاز و مدیرمسئول: محمود فراهانی
سردبیر: محمود فراهانی
نویسندگان این شماره: حسن خضوعی، احسان خدیو، سعیده فتحی مغانلو، آزاده محسنی، حسین عابدی
مدیر هنری: مهدی قربانی تبار
دبیر اجرایی: حسین غیوری
عکس: سعید عامری، زهرا رمضانی
ویراستار: فاطمه غریبی ابر
ویرایش تصاویر: علیرضا تاجیک
بازرگانی و امور مشترکین: لادن قناد
نشانی سایت: ebinews.com
ایمیل: bankdariayande@gmail.com
جهت دریافت نسخه پی‌دی‌اف این شماره و شماره‌های قبل به سایت www.bamag.ir مراجعه نمایید.
علاقه مندان جهت اشتراک ماهنامه یا درج مقاله، محتوا یا آگهی با شماره 88644303 تماس حاصل فرمایند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

85  +    =  95