” آنتی­ بیوتیک­ ها و پدیده­ ی مقاومت آنتی ­بیوتیکی ” بد تر از کرونا

چرا باید نگران مقاومت باکتریایی باشیم؟

داروهای آنتی ­بیوتیک که در جامعه­ ی ما تحت عنوان اشتباه “چرک­ خشک­ کن” شناخته می­ شوند، در واقع دسته­ ی دارویی مهمی هستند که علیه عفونت­ های باکتریایی در بدن مبارزه می­ کنند و یا باکتری­ها را از بین می­ برند و یا از رشد و تکثیرشان در بدن جلوگیری می کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، دکتر بهار اربابی (کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم DPIC ): هر داروی آنتی­ بیوتیک بر طیف خاصی از باکتری­ ها مؤثر است و ممکن است یک آنتی­ بیوتیک بر عفونت باکتری دیگر بی­ فایده باشد.

آنتی­ بیوتیک­ ها بر عفونت­ های ویروسی بی­ تأثیرند و منجربه بهبود نمی ­شوند؛ به همین دلیل است که در هنگامی که سرما می­ خوریم به هر میزان نیز آنتی­ بیوتیک یا به اصطلاح خودمان "چرک­ خش ک­کن" مصرف کنیم باز هم بهتر نمی ­شویم و کار اشتباه ما این است که دائم از آنتی­ بیوتیک­های متنوع استفاده کنیم.

تشخیص اینکه عفونت ویروسی است یا باکتریایی تنها بر عهده­ی پزشک است. یک سری علائم و شاخص ­ها وجود دارد که به پزشک در تشخیص کمک می­کند که متناسب با آن داروی مناسب را تجویز کند و یا حتی هیچ دارویی تجویز نکند و تنها به شما توصیه کند مراقبت خاصی انجام دهید، استراحت کنید و غذای کافی مصرف کنید.  

هر زمان که ما یک داروی آنتی­ بیوتیک را با تشخیص خودمان یا افراد غیرپزشک مصرف کنیم، یک قدم به سمت عوارض جانبی و مقاومت آنتی­ بیوتیکی پیش می­ رویم. بسیاری از عفونت­ های ویروسی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و بسیاری از گلودردها نیازی به درمان با آنتی بیوتیک ندارند.

مقاومت آنتی­ بیوتیکی به این معناست که در صورت ابتلا به عفونت باکتریایی حتی با مصرف دارو، باکتری­ها هم­چنان به رشد و فعالیت ادامه می­ دهند و دارو قادر نیست باکتری را از بین ببرد و از فعالیت بیماری­ زایی­ اش جلوگیری کند. 

چرا باید نگران مقاومت باکتریایی باشیم؟

زمانی را تصور کنید که دیگر آنتی­ بیوتیک­ها هیچ تأثیری نداشته باشند؛ یعنی زمانی که بیماریی حتی سخت به راحتی با مصرف یک دوره­ی مصرف آنتی­ بیوتیک درمان می­ شد اما اکنون با مصرف همان آنتی­ بیوتیک هرروز پیشرفت می­کند و به مرحله­ ی خطرناک می ­رسد.

زمانی که بیماری به نوع مقاوم به آنتی­ بیوتیک تبدیل می­ شود، دیگر درمان ساده نیست و پزشکان مجبور می­ شوند از چندین دارو با طیف عوارض بیشتر و گران­ قیمت­تر و پردردسرتر استفاده کنند.

اگر با روند کنونی پیش برویم دیگر با این روش نیز به نتیجه نمی­رسیم و دیگر هیچ دارویی قادر نخواهد بود برای نجات ما اقدام کند و مرگ روی خواهد داد.

چرا باکتری­ها به دارو مقاوم می­شوند؟

مصرف بیش از حد و غیراصولی آنتی­ بیوتیک­ها، به باکتری­ها فرصت می­ دهد مکانیسم­ های دفاعیشان را برای مقاومت در برابر داروها فعال­ تر کنند.

هر زمانی که هر فردی در جامعه یک آنتی­ بیوتیک مصرف می­ کند، باکتری­های حساس (که هنوز دارو بر آن­ها اثر دارد) از بین می­روند اما باکتری های مقاوم شروع به رشد و تکثیر می­ کنند؛ بنابراین با هر بار مصرف آنتی بیوتیک تعداد باکتری­های مقاوم افزایش می­یابد و به تدریج جایگزین باکتری­های حساس می­شوند.

از طرفی زمانی که ما به اشتباه آنتی­ بیوتیک را برای درمان عفونت ویروسی مانند سرماخوردگی، بسیاری از گلودردها، برونشیت، سینوزیت و یا عفونت گوش مصرف می­کنیم علاوه بر اینکه عفونت ویروسی درمان نمی­ شود بلکه به باکتری­ها زمان می­ دهیم که فعالیت شان را علیه آنتی­ بیوتیک افزایش دهند.

تنها راه مقابله با باکتری­ ها این است که مصرف آنتی ­بیوتیک ­ها را به حداقل برسانیم.

 چگونه می­ توانیم از پدیده­ی مقاومت آنتی­ بیوتیکی جلوگیری کنیم؟

از پزشک و سایر افراد کادر درمان بخواهیم روش­های غیر درمان با آنتی­ بیوتیکی که در بهبود حال ما مؤثر است پیشنهاد دهد.
دارویی که پزشک تجویز کرده دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنیم و آن را تغییر ندهیم.
داروی خود را طبق ساعت مصرف کنیم. اثربخشی داروها وابسته به زمان مصرف است.
هرگز برای مصرف آنتی­بیوتیک­ها برای عفونت­های ویروسی مانند سرماخوردگی به پزشک و داروساز اصرار نکنیم.
هرگز در دفعات جدید ابتلا به بیماری همان آنتی­ بیوتیک را تکرار نکنیم.
هرگز داروی تجویز شده توسط پزشک برای بیماری خود را به فرد دیگری پیشنهاد نکنید.
هرگز برای درمان عفونت در گروه­های حساس یعنی نوزادان و کودکان و یا در سالمندان بدون مشورت با پزشک آنتی­ بیوتیک مصرف نکنیم.

در همین راستا 

یک متخصص گفت: همه گیری پنهانی به نام «عفونت ناشی از مقاومت در برابر آنتی بیوتیک»، بدتر از کرونا است.

دکتر سوزان هاپکینز مدیر آژانس امنیت بهداشتی انگلیس مدعی است کشور نباید از یک بحران وارد بحران دیگری شود.

وی تاکید کرد برای درمان هر سرما خوردگی یا گلودرد نیازی به دریافت آنتی بیوتیک نیست.

گفتنی است مقاومت آنتی بیوتیکی به عنوان تهدیدی به اندازه تروریسم و گرمایش جهانی، سالانه جان ۷۰۰ هزار نفر را می‌گیرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  49  =  59