آینده تامین مالی کسب و کارها از طریق B2B BNPL

آموزش بانکداری و پرداخت الکترونیک

تعداد فزاینده‌ای از ارائه‌دهندگان خدمات مالی مبتنی بر فین‌تک اکنون در حال تلاش برای تکرار مدل پررونق B2C BNPL در دنیای B2B، با ارائه فعالانه اعتبار به تجار B2B هستند. این خطوط اعتباری به تجار این امکان را می‌دهد که بتوانند ارائه‌دهنده BNPL خودشان باشند و به مشتریان تجاری خود گزینه‌ای جدید و متفاوت برای پرداخت هزینه خرید ارائه دهند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، “اکنون بخر بعداً پرداخت کن”، حالا تبدیل به  یک انقلاب جهانی در دنیای فین‌تک شده است که خریداران را قادر می‌سازد برای محصولات روزمره به صورت اقساطی پرداخت کنند و مسلماً بزرگترین اتفاق در تامین مالی مصرف کننده از زمان ایجاد کارت‌های اعتباری است.

با این حال، در حالی که امثال Klarna دنیای مالی B2C را در راهکار “اکنون بخر و بعداً پرداخت کن” تحت تاثیر قرار داده‌اند، نوآوری یا اتفاق بسیار کمی در دنیای پرداخت های B2B تاکنون وجود داشته است.

تعداد فزاینده‌ای از ارائه‌دهندگان خدمات مالی مبتنی بر فین‌تک اکنون در حال تلاش برای تکرار مدل پررونق B2C BNPL در دنیای B2B، با ارائه فعالانه اعتبار به تجار B2B هستند. این خطوط اعتباری به تجار این امکان را می‌دهد که بتوانند ارائه‌دهنده BNPL خودشان باشند و به مشتریان تجاری خود گزینه‌ای جدید و متفاوت برای پرداخت هزینه خرید ارائه دهند.

آیا B2B BNPL می تواند موفقیت همتای B2C خود را تکرار کند؟
اعتبار B2B به خودی خود مفهوم جدیدی نیست – از طریق تامین مالی، اکثر کسب و کارها می توانند برای خرید یک کالا یا خدمات در تاریخ بعدی پرداخت کنند. با این حال، آنچه تغییر کرده است، زمینه تکنولوژیکی، مالی و اجتماعی است که کسب‌وکارهای امروزی در آن فعالیت می‌کنند . در ادامه 3 عامل کلیدی که  منجر به ظهور B2B BNPL شده است را بررسی می‌کنیم:

اولین عامل بلوغ فناوری های مالی است که B2B BNPL را ممکن می کند. پیش از این، هنگام ارائه اعتبار، مشاغل باید چک‌های محکم، دستی و عموماً آفلاین را صادر می‌کردند که ممکن بود چند روز طول بکشد.

امروزه، راه‌حل‌های دیجیتال -مانند استفاده گسترده از بانکداری باز که امکان بررسی سریع و دقیق اعتبار و KYC و AML خودکار را فراهم می‌کند، کل فرآیند را ساده کرده است، به این معنی که تصمیمات ارائه وام را می‌توان در چند دقیقه اتخاذ کرد.

عامل دوم مدل اثبات شده B2C است که به کسب و کارها و ارائه دهندگان اعتبار B2B اطمینان می دهد که این مدل می‌تواند اثربخش باشد. با تغییر بازار مصرف B2C BNPL، کسب و کارها و وام دهندگان شروع به فکر کردن در مورد چگونگی تکرار این ایده در دنیای B2B کرده‌اند و در عین حال کاستی‌های آشکاری مانند وام دادن به افراد با سابقه اعتباری ضعیف را بهبود می بخشند.

سومین و آخرین عاملی که توسعه B2B BNPL را تسریع کرده است، تأثیر اقتصادی همه‌گیری کرونا بوده است. بر اساس نظرسنجی مارس 2021 توسط اتاق بازرگانی بریتانیا، فشار مالی  به ویژه برای SME ها  منجر به فشار بر جریان نقدی شده است، به طوری که اکثر مشاغل بریتانیایی تنها سه ماه یا کمتر پول نقد ذخیره دارند.

بنابراین واضح است که همه چیز برای B2B BNPL کاملاً آماده شده است. با این حال، علی‌رغم موفقیت سرسام‌آور شرکت‌هایی مانندKlarna، نگرانی‌های قابل‌توجهی در مورد وام‌های غیرمسئولانه  B2C، ناتوانی وام گیرندگان در بازپرداخت‌های خود و خطر تبدیل شدن آنها به بدهی وجود دارد.

البته کسب‌وکارها به‌ویژه شرکت‌های کوچک  با خطرات ناشی از  بدهی‌های بیش از حد بیگانه نیستند و وام‌های  B2B BNPL  این پتانسیل را دارد که ریسک تبدیل شدن به بدهی را افزایش دهد. به همین دلیل مسئولیت باید در قلب فرهنگ B2B BNPL باشد.

البته یکی از مزیت های دنیای B2B این است که وام دهنده و وام گیرنده نسبت به دنیای B2C به احتمال زیاد یکدیگر را می شناسند و  رابطه کاری بین آنها وجود دارد. با این حال، ارزیابی کیفیت اعتباری مشتریان توسط مشاغل باید انجام شود.

با توجه به اینکه BNPL در سال‌های اخیر انقلابی در امور مالی مصرف‌کننده ایجاد کرده است، حالا نوبت به تامین مالی کسب و کارهاست که تحول مشابهی را تجربه کنند. بنابراین به لطف نوآوری فین‌تک، اکنون پتانسیل مالی BNPL برای رشد و مقیاس‌پذیری بسیار زیاد مهیا است.

 

 

منبع: عصربانک

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

65  −    =  62