بسته خبری ۷ آذر ۱۴۰۰

در مهمترین خبر، از فردا عصر کمیسیون مشترک برجام درو جدید از مذاکرات خود را آغاز میکند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مهمترین خبرها پیرامون تحولات برجامی در وین در حال وقوع است. درحالی که گمانه زنی های بسیاری حکایت از این دارد که رسیدن به توافق در یک بازه زمانی کوتاه ممکن نیست بلکه حتی معلوم نیست اختلافات دو طرف در خصوص بازگشت به برجام مورد تاکید قرار گیرد.

ایران با رویکرد جدید قدم به این مذاکرات گذاشته است، امریکا اما با پیشنهاد مذاکره مستقیم با ایران مدعی شده، اگر ایران به دنبال گذاشتن دیوار باشد، ما هم راه دیگری را می رویم. با  این وصف رایزنی های دو جانبه از دیشب آغاز شد و ایران از رایزنی های فشرده با چین، روسیه و طرف های اروپایی خبر داده است. همچنین براساس گزارش رویترز،  واشنگتن توافق ایده موقت با تهران را در نظر دارد که آن را میخواهد در این دور از مذاکرات پیشنهاد دهد. کمیسیون مشترک برجام از عصر فردا هم آغاز می شود.

خبرهای مهم از بازار انرژی
ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در سفر دیروز به ترکمنستان تاکید کرده تهران قرارداد گاز با ترکمنستان را احیا می کند. در بخش نفت، درحالی اخبار رسیده حکایت از این دارد که تولید نفت ایران به ۴ میلیون بشکه در روز می‌رسد که محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد: آمادگی داریم در فروش نفت و میعانات گازی، قراردادهای بلند مدت منعقد کنیم. قادریم با ذخایر فعلی، تا ١٠٠سال آینده نفت و گاز تولید کنیم.١٢٠٠میلیارد بشکه معادل نفت خام در زمین ذخایر هیدروکربوری داریم. ٣٤٠میلیارد بشکه از این مقدار را می توانیم با روش های اولیه تولید کنیم.

ترمز در بازار بین بانکی کشیده می شود؟
در حراجی دیروز عملیات بازار باز؛ بانک مرکزی از اجرای 24 «همت» بازار بین بانکی خبر داد. عدم تغییر حداقل نرخ توافق بازخرید (ریپو) یعنی اینکه بانک مرکزی برای تامین مالی کوتاه‌ مدت بانک‌ها ضرورتی ندیده است نرخ خود را به نرخ بازار بین بانکی نزدیک کند؛ احتمالا باید منتظر کشیده شدن ترمز سود بازار بین بانکی در محدوده 21 درصد باشیم.

افزایش ارز مسافرتی
همچنین با ابلاغیه دیروز بانک مرکزی مبنی بر خرید و فروش جدید ارز، بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز بخشنامه جدیدی صادر کرد که بر اساس آن ارز مسافرتی از ۲۰۰۰ یورو به ۲۲۰۰ یورو افزایش یافت. همچنین تاکید شده، اعلام و انتشار نرخ ارز بدون ذکر منبع و نام صرافی، رسما ممنوع شد.

مقایسه آمار هشت ماهه تجارت خارجی سال 99 و 1400
مهدی میراشرفی، رییس کل گمرک هم گفته است: در هشت ماه نخست امسال، ۱۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۶۳ میلیارد و یکصد میلیون دلار بین ایران و شرکای تجاری ما مبادله شده است. این آمار حاکی از رشد ۴۳.۵ درصدی وزنی و ۴۰ درصدی از نظر ارزش دلاری کالاها است. مقایسه آمار هشت ماهه تجارت خارجی کشور با مدت مشابه سال گذشته حاکی از رشد ۴۳.۵ درصد از نظر وزنی و ۴۰ درصدی از نظر ارزش دلاری کالاها است.

در طرح مگاپروژه مسکن ملی طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی (با شرح جزییات) 40 میلیون تن فولاد و  125 میلیون تن سیمان مصرف می شود.

بازار خودرو با افزایش روبرو می شود؟
در بخش بانک ها خبر می رسد که بانک مرکزی نحوه محاسبه و تعیین میزان بخشودگی بخشی از سود مستتر در اقساط تسهیلات در صورت بازپرداخت قبل از سررسید را ابلاغ کرد. بازپرداخت اقساط تسهیلات اعطایی قبل از سررسید صرفا در صورتی مشمول محاسبه بخشودگی بخشی از سود می‌گردد که مبلغ پرداخت شده حداقل معادل مبلغ یک قسط کامل بوده و به مدت حداقل یک ماه زودتر از سررسید قسط به بانک یا موسسه اعتباری غیربانکی پرداخت شود.

در بخش خودرویی ها هم اخباری دست به دست می چرخد که نشان از موافقت احتمالی ستاد تنظیم بازار با افزایش 10 درصدی قیمت خودرو دارد. با جلسه روز چهارشنبه ستاد تنظیم بازار باید منتظر ماند که چه اتفاقی احتمالا در این روز برای قیمت خودروها میافتد.

 4 پذیره نویسی  در فرابورس
شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر با نماد #وکغدیر در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شد. فرابورس ایران با انتشار اطلاعیه‌ای از به تعویق افتادن پذیره‌نویسی شرکت‌های بیمه هوشمند فردا، بیمه زندگی کاریزما، بیمه پردیس و بیمه اتکایی تهران رواک خبر داد. قرار بود این پذیره نویسی روز شنبه ۱۳ آذر انجام میشد. عرضه عمده سهام غیرمدیریتی شرکت گسترش صنایع انرژی آذرآب (#فنرژی) در روز یکشنبه 14 آذر با قیمت هر سهم 1122.5 تومان انجام میشود.

هدف گذاری بزرگترین شرکت تولیدکننده مس ایران
دیگر اخبار مهم شرکت ها:

#شاروم | پتروشیمی ارومیه از فروش 15هزارتن کود سولفات پتاسیم خبر داد.

#کرماشا | هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه میگوید: طرح توسعه پتروشیمی اوره و آمونیاک کرمانشاه تا سال 1402 به بهره‌برداری خواهد رسید و طی آن ظرفیت تولید پالایشگاه 2 برابر خواهد شد.

#فملی | مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران از رشد چهار برابری ذخایر معدنی مس طی 9 سال خبر داد. به گفته اردشیر سعد محمدی، این صنعت بزرگ با توجه به طرح‌های توسعه در دست اجرا و رشد ذخایر معدنی، دستیابی به درآمد پنج میلیارد و 500 میلیون دلاری را تا چهار سال آینده هدف‌گذاری کرده است.

#ومشان |  س. فنی و مهندسی مشاهیر اعلام کرد: تا تاریخ تهیه صورتهای مالی سه ماهه به دلیل واگذاری و فروش سهام، سرمایه گذاری، کاهش می یابد و وجوه دریافتی در حساب کارگزاری تا زمان خرید سهام جدید، حسب اقتضاء وضعیت بازار، باقیمانده و حسابهای دریافتنی افزایش می یابد که مربوط به یک زمان محدود است. کاهش در سرمایه گذاری بلند مدت به علت فروش سهام شرکت مهندسین مشاور لار (شرکت خارج از بورس) است که به علت مشکلات اساسنامه ای و مدیریتی آن شرکت که از حوصله این نامه خارج است، و عدم تعیین تکلیف آن سنواتی شده بود، هیات مدیره شرکت با رعایت صرفه و صلاح شرکت، واگذاری آن سهم را تشخیص دادند، در ضمن حسب واگذاری موصوف، حسابهای پرداختنی سنواتی شرکت نیز تسویه شد و در نتیجه حسابهای پرداختنی تجاری شرکت کاهش قابل ملاحظه ای یافت.

#بهپاک | صنعتی بهپاک اعلام کرد: منتظر صدور برگه تشخیص حسابرسی از طرف سازمان تامین اجتماعی است.

#گکیش | توریستی و رفاهی آبادگران کیش از خرید عرصه و اعیان یک واحد آپارتمانی و 48هفته مالکیت زمانی واقع در مجموعه آبادگران در جزیره کیش خبر داد.

#پکویر | کویر تایر اعلام کرد: به موجب اعلام سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، متاسفانه قیمت محصولات تولیدی این شرکت مشمول افزایش قیمت نشده و صرفا افزایش قیمت در خصوص تایرهای وانتی و باری رادیال 15 درصد و تایرهای وانتی و باری بایاس25 درصد نسبت به نرخ های قبل تصویب شد. ضمنا شرکت در حال پیگیری و برنامه ریزی لازم جهت دریافت مجوز افزایش نرخ فروش محصولات طبق افشای الف انجام شده بوده که متعهد می شود.

#فخاس | معاون فروش فولاد خراسان در خصوص بازارهای صادراتی فولاد ایران به افغانستان گفت: از زمانی که طالبان کنترل افغانستان را به دست گرفتند هیچ صادراتی به افغانستان نداشته‌ایم. در واقع تاجرانی که از ما خرید می‌کردند دیگر این ریسک را نمی‌پذیرند که مجددا از ما خرید کنند زیرا خود آن‌ها هم از شرایط افغانستان مطمئن نیستند. شاید تا چند ماه آینده اوضاع باثبات‌تر شود و تاجران افغانی بتوانند خریدهای خود را انجام دهند.

#خاهن | آهنگری تراکتورسازی ایران از تفاهم نامه در زمینه تهیه ماشین آلات و تجهیزات خط سوپاپ با همکاری سهامداران عمده شرکت، شرکت تدبیر فردای نیک وشرکت گروه صنعتی اشتالز فولاد خاورمیانه مبلغ تفاهم نامه 375 میلیارد تومان خبر داد.

#شپدیس #شیراز #خراسان #شفن # زاگرس | پتروشیمی های پردیس، شیراز، خراسان، فن آوران و زاگرس با محدودیت گاز رسانی روبه رو شده اند. برخی از کارشناسان صنعت پتروشیمی می گویند: هنوز به فصل زمستان نرسیده ایم، اما خوراک گاز پتروشیمی ها محدود شده است و احتمال می رود با کاهش بیشتر دما و در فصل زمستان با قطعی کامل گاز برای اوره سازها و متانول سازها روبه رو شویم که زیان قابل توجهی را به صنعت پتروشیمی وارد خواهد کرد.

#کماسه | پیرو برگزاری نوبت اول مزایده عمومی فروش بخشی از اراضی مازاد کارخانه به مساحت 60,311 متر مربع به صورت نقد و یکجا و به علت عدم حصول نتیجه در موعد مقرر و از طرفی با توجه به شرایط رکود حاکم بر بازار املاک و مستغلات، هیأت مدیره شرکت مصوب نمود تشریفات قانونی برگزاری مزایده عمومی واگذاری اراضی مزبور با شرایط پرداخت به صورت 50 درصد نقد و 50 درصد اقساط (18ماهه با اعمال نرخ سود سالانه 18%) و یا تهاتر با املاک سهل البیع انجام پذیرد.

#ولملت | بانک ملت اعلام کرد: بدهی شرکت امین تجارت ماهان ، احدی از بدهکاران سنواتی شرکت مطابق با یادداشت شماره 118 صورت های مالی میان دوره ای منتهی به 31/06/1400 ، معادل 2.7 میلیارد تومان بود. پیگیری های شرکت و اقدامات حقوی انجام شده ، منجر به صدور حکم علیه بانک ملی شعبه خرمشهر جهت پرداخت وجه ضمانت نامه های بانکی شرکت مذکور شد، که مبلغ 16 میلیارد تومان به حساب شرکت واریز شد. با توجه به مانده بدهی شرکت مذکور در دفاتر شرکت واسپاری ملت ، حدودا مبلغ 3 میلیارد ریال به عنوان درآمد عملیاتی شرکت ( سود تسهیلات ) و مبلغ 13 میلیارد توما به عنوان سود جریمه دیرکرد در طبقه سایر درآمد های عملیاتی در آذر ماه 1400 ثبت خواهد شد.

#کباده | تولید خاک نسوز استقلال آباده اعلام کرد: از تاریخ گزارشگری قبلی (صورت های مالی و گزارش تفسیری مدیریت دوره مالی 12/9/6/3 ماهه منتهی به 1400/06/31 ) تا مقطع فعلی تغییر با اهمیتی در وضعیت مالی یا عملکرد شرکت رخ نداده است. لذا به نظر می رسد تغییرات قیمت سهام شرکت طی روزهای معاملاتی اخیر ناشی از عرضه وتقاضا وشرایط حاکم بر بازار بورس می باشد.بنابراین توجه سهامداران محترم را قبل از هرگونه معامله بر آخرین اطلاعات منتشره شرکت در سامانه کدال جلب می نماید تاموجب زیان ناخواسته سهامداران نشود.

#خفولا | خدمات فنی فولاد یزد اعلام کرد: در ابتدا اینکه بازگشایی نماد خفولا در حیطه اختیارات این شرکت نبوده و دخالتی در روند آن ندارد، این امر توسط ناظر سازمان بورس انجام پذیرفته و ارتباطی با تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده نداشته و باتوجه به افزایش سرمایه اخیر توسط سازمان صورت پذیرفته و اخبار منتشر شده حاصل برداشت شخصی تهیه کننده بوده که بدین طریق این شرکت موارد فوق را تکذیب میکند. همچنین در مورد خبر منتشر شده در فضاهای مجازی بابت عدم واگذاری شرکت به هیئت مدیره جدید یادآور میشود طبق ماده 32 اساسنامه شرکت (تطبیقی سازمان بورس) و ماده 136 لایحه اصلاحی قانون تجارت مدت ماموریت هیئت مدیره تا انتشار آگهی ثبتی جدید خود به خود تمدید شده و پس از انتشار آگهی ثبتی، روزنامه رسمی و تغییر و تحول هیئت مدیره، نقل و انتقال صورت خواهد گرفت. در توضیح انتشار خبر خروج شرکت از سهم آریا پالایش ارگ، شرکت خدمات فنی فولاد یزد در افزایش سرمایه اخیر آن شرکت، مشارکت نموده، و با توجه به مشکلات نقدینگی توان پرداخت تمامی مبلغ افزایش سرمایه را نداشته، تنها بیش از 60درصد حق تقدم استفاده گردیده و شرکت همچنان سهامدار شرکت آریا پالایش ارگ بوده و هیچگونه خروجی از این شرکت نداشت.

ترافیک افزایش سرمایه ها
در خصوص افزایش سرمایه ها هم:

#وزمین | بانک ایران زمین از 81 رقبه املاک درج شده در لیست، 24 رقبه منجر به تصویب در کمیته معاملات شد و فرآیند انعقاد قرارداد در حال انجام است که به محض نهایی شدن و امضای قرارداد، مراتب افشا میشود. الباقی به دلیل عدم دریافت پیشنهاد و توافق به فروش نرسید.

#صبا |  گزارش توجیهی هیئت مدیره صبا تامین به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از 4500 میلیارد تومان به 7 هزار میلیارد تومان از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور تأمین منابع لازم جهت افزایش فعالیت ها و عدم خروج وجه نقد در رابطه با تسویه مطالبات سهامداران به تصویب هیئت مدیره رسید.

#پتایر | با توجه به بند 6 تکالیف مجمع عادی سالیانه ایران تایر به هیئت مدیره و موافقت سهامدار عمده مبنی بر افزایش سرمایه از محل سود انباشته، هیئت مدیره پس از بحث و بررسی موضوع افزایش سرمایه از محل سود انباشته به مبلغ 320میلیارد تومان را تصویب و مقرر کرد اقدامات لازم از قبیل تهیه گزارشات مربوطه و انجام مراحل قانونی صورت پذیرد.

#پارس | مفروضات پتروشیمی پارس برای افزایش سرمایه  7944درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها از محل سرمایه گذاری های بلند مدت (آریا ساسول) اعلام شد.

#شپدیس | پتروشیمی پردیس گزارش مهر را تغییر داد . دلایل اصلاح فروش اوره داخلی نسبت به گزارش قبل تغییر نرخ اوره داخلی است که مبلغ 1،808،714 میلیون ریال به فروش داخلی اضافه شد. فروش اولین ماه سال مالی 23469 میلیارد ریال شد.

#ولبهمن | گزارش توجیهی هیئت مدیره بهمن لیزینگ به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از 80 میلیارد تومان به 180 میلیارد تومان از محل سود انباشته به تصویب هیئت مدیره رسید و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شد.

#ساروم | گزارش توجیهی هیئت مدیره سیمان ارومیه به منظور پیشنهادافزایش سرمایه از 70 میلیارد تومان به 100 میلیارد تومان از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور بهسازی خط تولید یک به تصویب هیئت مدیره رسید و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شد.

#سجام | افزایش سرمایهُ مجتمع سیمان غرب آسیا از 528.3 میلیارد تومان به 666.8 میلیارد تومان  (از محل مطالبات و آورده نقدی)، مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام از 6 آذر (دیروز)  تا 5 بهمن تعیین شد.

#ولشرق | افزایش سرمایهُ لیزینگ ایران شرق از 60 میلیارد تومان به 140 میلیارد تومان (از محل مطالبات و آورده نقدی)، مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام از 6 آذر (دیروز) تا 5 بهمن خبر تعیین شد.

#شتوکا | افزایش سرمایهُ شرکت از 15 میلیارد تومان به 37.5 میلیارد تومان (از محل مطالبات و آورده نقدی و سود انباشته) ، مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام از 6 آذر (دیروز تا 5 بهمن تعیین شد.

#حپارسا | حمل و نقل ریلی پارسیان در مجمع سالانه اعلام کرد: حمل ترکیبی لوبکات پالایشگاه بندرعباس به مقصد ری برای شرکت نفت ایرانول (#شرانل) برای نخستین بار در کشور از دیگر دستاوردهای مهم حپارسا بوده است که به دنبال قرارداد بلند مدت با این شرکت نیز هستیم. برنامه جامع برای افزایش سرمایه که پوشش دهنده طرح‌های توسعه‌ای شرکت باشد در دستور کار هیئت مدیره قرار میگیرد.

#سپاها |  سیمان سپاهان در مجمع ساللانه از اخذ مجوز پذیرش محصولات و انجام کل فروش داخلی در بورس کالا و افزایش درآمدهای عملیاتی به میزان ۱۴۲ درصد خبر داد. 110 تومان سود به ازای هر سهم تقسیم شد.

#تملت | افزایش سرمایه تامین سرمایه ملت از 1100 میلیارد تومان به 1600 میلیارد تومان (45 درصد) از محل مطالبات و آورده نقدی به تصویب مجمع رسید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×    =  30