امکان اخذ شناسه کالا برای گروه اقلام الکترونیکی در سامانه تجارت فراهم شد

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی دستورالعمل اجرایی ثبت شناسنامه، اخذ و نصب شناسه کالا برای گروه کالایی اقلام الکتریکی و الکترونیکی را ابلاغ کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، محمدصادق مفتح، قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی، دستورالعمل اجرایی ثبت شناسنامه، اخذ و نصب شناسه کالا برای گروه کالایی اقلام الکتریکی و الکترونیکی را ابلاغ کرد. ارائه ساختار شناسه کالا، ارایه راهکار ثبت شناسنامه، اخذ و نصب شناسه کالا، تعریف فرآیند اجرایی و تعیین اولویت‌ها از اهداف ابلاغ این دستورالعمل اجرایی بوده است.

کالاهای مشمول این ابلاغیه کلیه کالاهای الکتریکی و الکترونیکی است و بر این اساس تمامی تولیدکنندگان و واردکنندگان اقلام کالاهای مشمول، ملزم به ثبت شناسنامه و اخذ شناسه کالا برای کلیه سطوح محصول تا انتهای زنجیره فروش و نصب شناسه کالا تا کوچک ترین سطح بسته بندی کالاهای خود هستند. همچنین تمامی متقاضیان از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل باید جهت ثبت نام، احراز صلاحیت و انجام عملیات شناسه کالا به سامانه جامع تجارت مراجعه کنند.

در این ابلاغیه همچنین گمرک به دریافت و ثبت گواهی ها و شماره شناسه کالا از سامانه جامع تجارت به استناد ماده ۸ آیین نامه ملزم شده است. همچنین اتاق اصناف ایران، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و سازمان حمایت موظفند گزارش فرآیند اجرایی این دستورالعمل در سطح بازار و همچنین مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (تتا) گزارش استفاده از سامانه شناسه کالا را به دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت ارسال کنند.

این دستورالعمل شامل کالاهایی است که بعد از الزام شناسه کالا تولید یا وارد می‌شوند، بنابراین تعیین تکلیف کالاهای موجود در کشور و ترخیص سفارشات قبل از الزام، به ترتیب مشمول ماده ۷ آیین‌نامه و ماده ۱۱ آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات خواهد بود.

شناسه کالا چیست؟

آئین‌نامه اجرایی شناسه‌های کالا و رهگیری کالا موضوع ماده (۱۳) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اواخر شهریور ماه ۱۳۹۵ از سوی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، برای اجرا ابلاغ شد. ماده ۲۰ این آئین‌نامه مسئولیت اجرای آن‌را به وزارت صنعت، معدن و تجارت محول کرده و طبق ماده ۱۲ آن وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) موظف است "امکان ثبت شناسه رهگیری و دریافت گواهی الکترونیکی را در سامانه جامع تجارت فراهم کند و یکتا بودن شناسه‌های رهگیری را در سطح تمامی کالاهای مشمول، تضمین کند".

سال گذشته مدیرکل دفتر صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت گفته بود که شناسه کالا یک شناسه کلی برای کالا است و کد رهگیری، بارکدی است که مشخص می‌کند کالا در کدام کارخانه، چه روز و ساعتی و چگونه تولید شده است. درباره کالاهای وارداتی نیز شناسه کالا مبدا آن را مشخص می‌کند و می‌تواند تا حد زیادی جلوی کالای قاچاق را بگیرد؛ اما به نظر می‌رسد در بعضی بخش‌ها از جمله لوازم خانگی به اندازه کافی اثربخش نبوده و برخی کارشناسان معتقدند حلقه مفقوده مبارزه با کالای قاچاق نظارت در سطح عرضه است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  8  =  8