جهان درحوزه اقتصاد به سمت سکویی شدن پیش می‌رود

ابوالحسن فیروزآبادی:

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: جهانی در حال شکل‌گیری است که توسعه خدمات آن متکی بر پلتفرم‌ها است و در این پلتفرم‌های جهانی ما در معرض سلطه شرکت‌های انحصاری بزرگ در دنیا هستیم که خدماتی با کیفیت کمیت مناسب و ارزان عرضه می کنند و در واقع نه تنها ما بلکه دنیا با سیطره و سرمایه داری سکوها با رویکرد تضعیف دولت ها روبرو است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از مرکز ملی فضای مجازی، «سید ابوالحسن فیروزآبادی» دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی در نشست چالش‌ها و فرصت‌های رسانه و فضای مجازی در حوزه فرهنگ و تربیت با تاکید بر اینکه فضای مجازی یک فضای فناوری محور است، گفت: فضای مجازی تحول بزرگی را در زندگی بشر ایجاد کرده و وارد تمدن جدیدی شدیم که در تعبیر آن اختلاف نظر وجود دارد و برخی آن را ادامه عصر مدرنیته می‌دانند اما آنچه که مسلم است و براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب ما وارد عصری جدید با تحولی عمیق شدیم.

وی با اشاره به اینکه در عصر مدرن انسان محوری پایه دانش و فکر بشر بود، افزود: در عصر فضای مجازی، زیست‌بوم جای انسان قرار می گیرد و اصل زیست بوم است و با ظهور فضای مجازی در تکنولوژی که در امتداد انسان است، انفجار رخ داد و ما شاهد جهش فناوری همچون محاسبات کوانتومی و هوش مصنوعی در این عصر هستیم و ارتباطات انسان به صورت شبکه سایبر شکل گرفته و جهانی شدن که از خصایص ذاتی این عصر است، باعث ایجاد تغییرات عمیقی در حوزه اجتماع انسان‌ها شده است.

فیروزآبادی تاکید کرد: پیشتر زیست بوم انسان ها فیزیک بود اما امروز زیست بوم ما سایبر فیزیک است و مجاز قائم بر حقیقت بوده و استقلال ندارد بنابراین دنیای امروز نیاز به بازتعریف مفاهیم دارد و در صورتی که بخواهیم با مفاهیم پیشین در فضای بسط یافته امروز زیست کنیم با چالش روبرو خواهیم شد.

وی با بیان این نکته که بازتعریف مفاهیمی که در بستر تمدنی، ایدئولوژیکی و دینی ساخته شده اند دشوار است، اظهار داشت: سرعت تحولات و بسط یافتگی بسیار زیاد است و مفاهیم همچون آزادی، حریم خصوصی، آموزش و نظام رسانه نیاز به بازتعریف دارد.

فیروزآبادی درخصوص خصایص فضای مجازی افزود: این زیست بوم به شدت اجتماعی و اقتصادی است به نحوی که حوزه فرهنگی و سرگرمی اقتصاد بزرگی ایجاد کرده که هم راستای اقتصاد غیر سرگرمی سودآور است بنابراین نمی توانیم نظام تربیتی و فرهنگی طراحی کنیم اما مسائل اقتصادی و اجتماعی در آن لحاظ نشده باشد.

وی با اشاره به اینکه تکنولوژی‌های امروز نهادگریز بوده و برخلاف دوره مدرنیته که نماد نظم و نظام سازی بود سعی بر حذف نهادها دارند، گفت: حرکت بشر به سمت جهانی شدن باعث این اتفاق بوده و ما شاهد یک تحول تمدنی بزرگ هستیم و برای حکمرانی آن نیاز به بازتعریف و سازماندهی مجدد مفاهیم در تمامی حوزه ها داریم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی تاکید کرد: جهان درحوزه اقتصاد به سمت سکویی شدن پیش می‌رود و جهانی در حال شکل‌گیری است که توسعه خدمات آن متکی بر پلتفرم‌ها است. در این پلتفرم‌های جهانی ما در معرض سلطه شرکت‌های انحصاری بزرگ در دنیا هستیم که خدماتی با کیفیت کمیت مناسب و ارزان عرضه می کنند و در واقع نه تنها ما بلکه دنیا با سیطره و سرمایه داری سکوها با رویکرد تضعیف دولت ها روبرو است.

وی با تاکید بر حوزه اجتماعی در فضای مجازی تصریح کرد: در حوزه اجتماعی، جهانی شدن، شبکه ای شدن، تعاملی شدن، اطلاعاتی شدن و اقتصادی شدن مطرح است که با توجه به تحولاتی که بیشتر در حوزه سبک زندگی است، ما با جهانی شدن اکثر نظامات مهم اقتصادی و سیاسی مواجه و شاهد تحولات سریع در نظام رسانه ای خواهیم بود که در ابتدا در نظام اطلاعاتی با موتور جستجوها ایجاد شد و در حال حاضر شبکه های اجتماعی و همچنین رسانه های اجتماعی شکل گرفته است.

فیروزآبادی افزود: یکی از مباحثی که در مرکز ملی فضای مجازی با مشارکت وزارت آموزش و پرورش مطرح است حکمرانی این نظام است. در همین راستا بزرگترین سکوی ملی (شبکه شاد) شکل گرفت و باید در کنار اعمال حاکمیت برای حفظ نظام آموزش برای بخشی که تحت کنترل ما نیست، با کمک ابزارهایی همچون بازی ها، واقعیت های مجازی و واقعیت های افزوده که برای نسل امروز جاذبه دارد، حکمرانی و مدیریت نرم کنیم و نباید در برابر این ابزارها که در حال خلق جاذبه برای فرزندان ما هستند، تجاهل کنیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی تاکید کرد: مشارکت در این فضا فعال و مدل آن کاربر محور است بنابراین باید نظام تربیتی مان به شکلی بازطراحی شود که با استفاده از فرصت زبان و اعتماد به رسانه های ملی در جامعه، رسانه ای از جنس دانش آموزان شکل گرفته و خود دانش آموزان تولید کننده محتوا باشند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  5  =  50