الگوی نوسان محدود در بازار سهام؛۳ سناریوی سهامداران حرفه ای بورس

معاملات روز چهارشنبه بازار سهام در دامنه نوسان محدودی فعلا دنبال می شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، ارزش معاملات بازار سهام در روز پایانی هفته به احتمال قوی در همان الگوی روزهای قبل تکرار شود؛ بدین ترتیب دامنه نوسان در شرایط محدودی دنبال می شود. به نظر می رسد شاخص سازها در محدودیت دامنه نوسان، سهم بیشتری داشته باشند. 

با توجه به روز پایانی معاملات و فشار عرضه ها، بازار دوباره در یک محدوده مشخص با فشار سمت عرضه و مقاومت تقاضا روبه رو خواهد بود. با توجه به نتایج اولیه از مذاکرات برجامی وین به نظر می رسد معاملات سهام در روز چهارشنبه همچنان نوسان داشته باشد. با این وصف، بازار از دلار و کامودیتی ها به طور مشابه نوسان لحظه ای می گیرد. 

تازه ترین نظرسنجی هم نشان می دهد که مختصات کنونی بازار، شانس برابری برای برتری سمت عرضه یا تقاضا قائل است. با توجه به شرایط انتظار ناشی از مذاکرات برجامی وین به نظر می رسد که نوسانات دامنه دار با فشار بیشتر را برای هفته بعد باید منتظر بود. هر چند که در شرایط برابر فعلی عرضه و تقاضا، احتمال انتخاب هر مسیری برای بورس بازان در شرایط هیجانی ممکن و محتمل است.

نگاه کارشناس | بازار حرف تازه ای ندارد
امیرحسین واعظ، تحلیلگر بازار سرمایه

در سه روزی که از معاملات این هفته گذشته است، بازار حرف تازه‌ای برای گفتن نداشته است. مذاکرات وین همچنان برای سهامداران نقش برجسته‌ای در تحلیل‌ها و ترسیم چشم‌انداز آینده دارد. سهامداران حرفه‌ای سبدهای خود را در سه سناریو (نتیجه بخش بودن مذاکرات، تداوم شرایط فعلی، نتیجه بخش نبودن مذاکرات) تدوین کرده‌اند. 

از سوی دیگر دید سهامداران تازه‌وارد و هیجان زده، تعدیل شده است و حالا آنها نیز از بازار سرمایه انتظار سود رویایی همانند نیمه دوم 98 و نیمه اول 99 ندارند. دلار همچنان پشت سد 30 هزار تومان قرار دارد و نوسان اندک آن باعث شده وزن دلار در تحلیل‌ها تقلیل یابد. 

سرمایه‌گذاران برای تخمین نتیجه مذاکرات وین، به بازار ارز چشم دوخته‌اند. افزایش اختلاف نرخ دلار در صرافی بانک ملی و بازار آزاد، سختگیری برای اختصاص ارز دولتی و افزایش گمانه‌زنی‌ها برای حذف ارز 4200 تومانی میتواند نشان‌دهنده این باشد که دولت نیز انتظار ندارد در کوتاه مدت به منابع ارزی قابل توجهی دست یابد. رییس سازمان برنامه و بودجه نیز تاکید داشته که لایحه بودجه ۱۴۰۱ با فرض ادامه تحریم‌ها بسته شده است

در شرایط فعلی و با توجه به اینکه ارزش معاملات خرد روزانه در مسیر کاهشی قرار دارد، تداوم شرایط فعلی در بازار سرمایه محتمل‌ترین گزینه است. اما ارسال سیگنال‌های مثبت از سمت وین یا عبور نرخ دلار از مرز 30 هزار تومان می‌تواند محرکی برای حرکت شاخص‌کل باشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  3  =  12