توزیع رفاه كالا، پرداخت تجمعی و ارائه تسهیلات ارزان قیمت/حمایت از تولید ملی

اقدامات توسعه‌ای بانک رفاه کارگران تشریح شد

دکتر اسماعیل للـه‌گانی مدیرعامل بانک رفاه کارگران در گفت و گویی برخی از اقدامات و فعالیت‌های توسعه‌ای این بانک را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از روابط عمومی بانک رفاه کارگران، مدیرعامل بانک رفاه در گفتگویی با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال تولید ، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها گفت: بانک رفاه کارگران در سه بخش به تولید کشور کمک می کند. یکی از این محورها، پرداخت تسهیلات خرد به خریداران است که تحت عنوان طرحی به نام رفاه کالا انجام می شود و در این طرح برای همه بازنشستگان و حقوق بگیران این بانک، کارت هایی صادر می شود که می توانند از واحد های تولیدی خرید کنند و این بانک، پس از پرداخت مبلغ خرید به شرکت تولیدی، مبلغ مذکور را بصورت اقساطی و در مدت 3 سال با نرخ ۱۵درصد، از بازنشستگان و حقوق بگیران دریافت می کند.

دکتر اسماعیل لله گانی دومین محور حمایتی این بانک از تولید را مبحث واریز تجمعی عنوان کرد و گفت: تمامی فروشندگانی که قصد فروش اقساطی دارند می توانند از سامانه ای به نام "بتا " بهره مند شوند، به این معنا که بانک رفاه برای همه افرادی که در این بانک حساب داشته یا حقوق دریافت می کنند، ضمانت کرده و هر ماه بر اساس خریدی که انجام می شود مبالغ به حساب فروشنده ها واریز می شود.

وی در ادامه به حمایت های این بانک  از واحد های تولیدی به خصوص در ایام شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: تلاش کردیم بحث استمهال تسهیلات و همچنین پرداخت تسهیلات ارزان قیمت با همکاری بانک مرکزی با جدیت دنبال شود.

همچنین در قالب سرمایه در گردش و  از محل منابع داخلی بانک به تولیدکنندگانی که در بانک رفاه حساب داشته و حساب آنها گردش داشته باشد، تسهیلات پرداخت می شود.

به گفته مدیرعامل بانک رفاه در حوزه گردشگری و کشاورزی نیز استمهال تسهیلات و یا پرداخت تسهیلات جدید انجام شده است.

مدیرعامل بانک رفاه با بیان اینکه در سال ۱۳۸۹ افزایش سرمایه بسیار خوبی در این بانک رخ داد افزود : این رقم در سال ۹۱ به رقم ۲۳۰۰0 میلیارد ریال و در سال ۱۳۹۸ به ۱۹2 هزار میلیارد ریال رسیده است.

لله گانی با اشاره به اینکه بانک رفاه کارگران در بخش های مختلف اقتصادی مانند صنعت و معدن، کشاورزی، خدمات و بازرگانی فعال است و تسهیلاتی که پرداخت می شود همه این حوزه ها را شامل می شود افزود: به واسطه حمایت از کارگران، این تسهیلات با رویکرد عموماً تولیدی پرداخت می شود و البته این تسهیلات شامل حوزه سلامت و پرداخت به سازمان تامین اجتماعی بابت حقوق بازنشستگان نیز می شود.

وی در ادامه افزود: بانک رفاه، بانکی سلامت محور بوده و عمده دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور با این بانک تعامل داشته و در بسیاری از بیمارستان ها، شعب این بانک فعال است.

مدیر عامل بانک رفاه کارگران به مسئله بانکداری هوشمند هم اشاره کرد و گفت: این بانک در بحث الکترونیکی کردن خدمات بخصوص در شرایط کرونا، با طراحی و اجرای سامانه، پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به بازنشستگان را کاملاً بصورت غیر حضوری انجام داده و امسال در حدود ۴۰۰ هزار فقره تسهیلات به صورت غیر حضوری پرداخت شد.

تقویت سامانه های الکترونیکی، موبایل بانک، اینترنت بانک و توسعه بستر بانکداری الکترونیکی از اولویت های مهم این بانک است که انشالله با تکمیل این پروژه ها خدمات بهتری در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت.

لله گانی با بیان اینکه بانک رفاه یک بانک اجتماعی است و اولویت آن کمک به مناطق محروم و اقشار آسیب پذیر است اظهار داشت: طی ۱۰۰ روز ابتدایی فعالیت دولت سیزدهم، در سفر هفته گذشته به استان هرمزگان، حمایت از زلزله زدگان این استان با پرداخت تسهیلات بابت ساخت ساختمان با استحکام های مناسب و بر اساس استاندارد و همچنین کمک های بلا عوض به این قشر از آسیب دیدگان در دستور کار قرار گرفت. همچنین در سفر به جنوب استان کرمان ، 94 پروژه محرومیت زدایی با کمک های بلاعوض در هفته گذشته افتتاح شد و این اقدامات در راستای تأکید رئیس جمهور و دولت سیزدهم بر اولویت حمایت از اقشار آسیب پذیر و محرومین است.

وی در زمینه پرداخت تسهیلات ازدواج از سوی بانک رفاه کارگران نیز گفت: کل اعتبار مصوب بانک مرکزی برای بانک رفاه کارگران جهت تسهیلات ازدواج  37 هزار میلیارد ریال بوده اما این بانک فقط در 7 ماه اول امسال رقمی حدود 40 هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه ازدواج پرداخت کرده است.

مدیر عامل بانک رفاه کارگران در ادامه و در پاسخ به پرسشی در خصوص اقدامات بانک رفاه کارگران در زمینه فاصله گرفتن این بانک از بنگاه داری گفت: بانک رفاه تقریباً در هیچکدام از بنگاه ها سهامدار نیست به غیر از شرکت هایی که جنبه عملکرد سازمانی برای بانک دارند، مانند شرکت صرافی کارگزاری و شرکت های خدمات رایانه ای که ابزار کار بانک به شمار می روند.

لله گانی افزود: حضور در سایر سرمایه گذاری ها نیز به واسطه پرداخت تسهیلات به سازمان تأمین اجتماعی صورت گرفته است  و با توجه به اینکه سازمان تأمین اجتماعی نتوانسته این تسهیلات را بازپرداخت کند، بجای آن سهم هایی را در قالب یک پرتفوی به بانک رفاه داده است.

وی با اشاره به تلاش های مدیریت بانک رفاه برای واگذاری سهام محول شده به این بانک از طریق بورس گفت: برای واگذاری پرتفوی بانک رفاه در شرکت‌های مختلف با سازمان بورس مذاکراتی داشته ایم و با توجه به شرایط فعلی بازار سرمایه امکان عرضه به صورت حجم بزرگ وجود ندارد، ولی معتقدیم فروش این سهام در اولویت این بانک باید قرار گیرد .

مدیر عامل بانک‌ رفاه کارگران افزود: در 100روز اخیر از شروع بکار دولت سیزدهم، واگذاری دو سهم را پیگیری کرده ایم یکی مربوط به سهم فولاد مبارکه که اعلام عمومی هم شده و دیگری پالایشگاه نفت اصفهان که مراحل کارشناسی آن انجام شده و در حال انجام سایر امور به منظور اعلام عمومی هستیم و پیش بینی ما این است که تا پایان سال جاری همه سهامی که بانک رفاه در اختیار دارد کارشناسی و ارزیابی شده و به عرضه عمومی می رسد، زیرا معتقدیم باید از بنگاهداری خارج شویم و رسالت بانک نیز بنگاهداری نیست و باید منابع بانک به چرخه اصلی خود که پرداخت تسهیلات به مشتریان است، بازگردد.

مدیر عامل بانک رفاه در پاسخ به سؤال دیگری در زمینه ایجاد شفافیت در این بانک نیز اظهار داشت: بعد از ابلاغ دکتر خاندوزی مبنی بر اینکه قراردادها باید در اختیار مشتریان قرار گیرد، سامانه مدیریت قراردادها در بانک رفاه، راه اندازی شد و در حال حاضر امکان گرفتن پرینت از همه قرار دادها در تمامی شعب این بانک وجود دارد و همکاران ما ملزم هستند این قراردادها را در اختیار مشتریان قرار دهند. همچنین سامانه ای به نام ساماش در بانک رفاه راه اندازی شده که تمامی قراردادهای بین بانک و مشتریان، اسکن و بصورت متمرکز در آن نگهداری می شود تا احیاناً دستکاری در قراردادها بعد از انعقاد آن انجام نشود.

وی ادامه داد: یکی از اقداماتی هم که در زمینه پیاده سازی بانکداری الکترونیک در بانک رفاه، انجام گرفته یا در دست اقدام است، بحث "نئو بانک" است که در حال طی مراحل نهایی خود است. این نوع بانکداری، می تواند، بطور غیر حضوری، احراز هویت، افتتاح حساب، پرداخت تسهیلات و … مشتریان را انجام دهد.

لله گانی با اعلام اینکه دیتا سنتر بانک رفاه در حال تکمیل است، گفت: در حوزه نرم افزار نویسی هم اداره جدیدی در بانک رفاه، بنام "تولید نرم افزار" راه اندازی شده است و سعی کرده ایم نیروهای نخبه ای را که در دانشگاه مشغول تحصیل هستند برای این حوزه جذب کنیم تا تولید بخشی از نرم افزارها را در داخل خود بانک انجام دهیم. همچنین، مشغول راه اندازی شرکتی با مشارکت شرکت داده پردازی ایران هستیم، که core banking بانک رفاه بتواند با استفاده از سخت افزار و متخصصان ایران در داخل مجموعه بانک، بروز رسانی شود.

مدیر عامل بانک رفاه، افزود: در سطح خود بانک نیز ، با وجود اینکه بانک رفاه یک بانک بورسی نیست و سهام آن متعلق به سازمان تأمین اجتماعی است ، اما نماد خود را در کدال فرابورس تحت نماد "ورفاه" وارد کرده ایم و تمام صورت های مالی بانک و گروه بانک، بعد از تلفیق ، در کدال قرار می گیرد و در فرابورس به رؤیت همه مردم می رسد. همچنین سامانه ای را طراحی کرده ایم، به نام "شفافیت" که تمام شرکت های زیرمجموعه بانک، ملزم هستند کلیه اطلاعات خود را از جمله، بحث خرید و فروش ها، دریافتی ها، قراردادها، دارایی ها و اموال وارد این سامانه کنند و واحد بازرسی بانک هم مدام آنها را کنترل می کند.

مدیر عامل بانک رفاه افزود: اتفاقاً همین موضوعی هم که اخیراً در مورد پتروشیمی امیرکبیر اعلام عمومی شد، بر اساس اطلاعات سامانه مذکور و از سوی بازرسان بانک رفاه شناسایی گردید و معلوم شد که تعدادی افراد، حقوق های بالاتر از استاندارد، دریافت کرده اند.

لله گانی با اعلام اینکه، بانک رفاه در سال 1399 و 1400 جزو شرکت ها و مجموعه های برتر در بحث شفافیت بود، گفت: درهمین راستا، ما به تازگی اداره ای تحت عنوان "نظارت بر شرکت ها" در بانک راه اندازی کرده و در ساختار شرکتی بانک گنجانده ایم که در آن حسابرسانی متخصص از بیرون بانک بکار گماشته شده اند.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص اجرای پروژه مولد سازی دارایی ها در بانک رفاه نیز اظهار داشت: در این ارتباط، دارایی های بانک به طور کامل دسته بندی و فهرست دارایی های مازاد بانک، به تفکیک هر استان و شهرستان، کاملا استخراج شده است.

لله گانی با اعلام اینکه همه مدیران بانک را ملزم شده اند، دارایی های مازاد تحت مدیریت خود را بفروشند، گفت: در سال 1400 و بویژه در این 100 روز، چندین مورد مزایده برگزار شده که تعدادی از اموال بر همین اساس به فروش رفته اند. در این راستا، حتی یکی از ملک های بزرگ ما در حاشیه بزرگراه یادگار امام هم مشمول مزایده و واگذاری شده که البته هنوز به فروش نرسیده است.

مدیر عامل بانک رفاه یادآور شد: درصد املاک مازاد بانک رفاه به لحاظ نسبت های مالی، در قیاس با برخی بانک ها، خیلی زیاد نیست و ما بیشتر با بحث سهام مازاد مواجه هستیم.
لله گانی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار شادا در خصوص اقدامات و برنامه های این بانک در زمینه تأمین مالی اسلامی اظهار داشت: در مورد مدل های تأمین مالی اسلامی، صحبت های زیادی می شود اما اینکه یک مدل بتواند هم از نظر علمی، پایه محکمی داشته باشد و هم امکان اجرایی داشته باشد و هم مورد تأیید علما قرار بگیرد، کمتر دیده ایم.

وی گفت: در این راستا، همایشی در پیش داریم که در دی ماه برگزار می شود که در آن سعی خواهیم کرد، از همه صاحبنظران، اندیشمندان و افرادی که در این زمینه کار کرده اند از جمله کارشناسان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد دعوت کنیم، نقطه نظرات خود را به ما بدهند تا در این مدل بتوانیم قدم برداریم و کار را عملیاتی کنیم.

مدیر عامل بانک رفاه با ابراز خوش بینی در خصوص اجرایی کردن بحث مشارکت واقعی در سود و زیان در این بانک، گفت: اگر این مدل اجرایی شود، مردم بجای آنکه پول های سرگردان خود را وارد مسکن، خودرو، ارز و سکه کنند، می توانند در پروژه هایی که در قالب این مدل برای صنایع بالادستی تعریف می شود، حضور یابند و از مزیت های نسبی و قطعی آن بهره مند شوند.

لله گانی در بخش دیگری از سخنان خود درباره "مسئولیت اجتماعی" بانک رفاه هم اظهار داشت: سعی کرده ایم در بخش های مختلف، فعال شویم و از جمله کار های انجام شده در این حوزه، بحث مدرسه سازی است و تا جایی که اطلاع دارم، احداث تعداد 22 باب مدرسه، تکمیل شده و چند مدرسه هم در دست احداث است.

وی افزود: بحث خرید آمبولانس و تجهیزات پزشکی، وسایل مورد نیاز بیمارستان ها و اقلام بهداشتی از جمله دیگر اقدامات بانک رفاه، در این ارتباط است.

وی با اشاره به اقدام بانک رفاه برای لوله کشی و یا نصب تانکر در مناطق فاقد آب آشامیدنی مناسب در سیستان و بلوچستان نیز گفت: خیلی از اقدامات را با همکاری بسیج سازندگی انجام داده ایم.
 
لله گانی با بیان اینکه در حوزه بازنشستگان هم اقدامات خوبی انجام شده است، گفت: میزان پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به بازنشستگان را، از 2300 میلیارد ریال در سال 1398 به 23 هزار میلیارد ریال در سال 1399 افزایش داده ایم و همین رقم در سال 1400 به حدود 28 هزار میلیارد ریال رسیده است.

مدیر عامل بانک رفاه با یادآوری اینکه، "جامعه هدف بانک رفاه، عمدتاً بازنشستگان، کارگران و اقشار ضعیف هستند"، گفت: با این وجود و به رغم پرداختن به کار و حیطه تخصصی خود؛ شاهد بودیم که بانک رفاه حدود هفت هزار میلیارد ریال سودآوری داشت و برای اولین سال از حالت زیان انباشته خارج شد.

لله گانی افزود: با افزایش سرمایه صورت گرفته هم، سرمایه بانک رفاه از ۲۳ هزار میلیارد ریال در سال ۱۳۹۸ به ۱۹۲ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است و مصوبه هیئت مدیره و هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی هم برای افزایش این رقم به ۴۰۰ هزار میلیارد ریال گرفته شده و در مراحل نهایی است.

مدیر عامل بانک رفاه در ادامه توضیح داد: این افزایش سرمایه از محل فروش دو فقره سهام بانک رفاه در بازار سرمایه اتفاق خواهد افتاد که این امکان را به ما می دهد تا به صورت نقدی افزایش سرمایه بدهیم که این بهترین نوع افزایش سرمایه در نظام بانکی محسوب می شود. بدین ترتیب ضریب نسبت کفایت سرمایه در بانک رفاه، رقم خوبی خواهد شد چرا که نسبت کفایت سرمایه بانک رفاه در سال 1398 در حدود 1.5 درصد بود که در سال 1399 با افزایش سرمایه ای که اتفاق افتاد، این ضریب به نرخ استاندارد هشت درصد ارتقاء یافت و با افزایش 400 میلیاردی، این ضریب به نرخ قابل قبول 15درصد افزایش خواهد یافت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  3  =  2