نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۱۳ آذر | توزیع کوپن بنزین در شعب بانک ملی

مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 13 آذر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
توزیع کوپن بنزین در شعب بانک ملی

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

تاریخ و چگونگی توزیع سهمیه 6 ماهه کوپن بنزین اتومبیل‌های سواری شخصی اعلام شد.

سهمیه جدید برای دی‌ماه 1361 تا خردادماه 1362 در نظر گرفته شده است و توزیع آن از روز سه‌شنبه 16 آذر در کلیه شعب بانک ملی در سراسر کشور آغاز می‌شود.

دارندگان اتومبیل‌های سواری شخصی برای دریافت سهمیه 6 ماهه بنزین خود باید با در دست داشتن یکی از اسناد مالکیت خودرو و اسناد هویت معتبر (شناسنامه – کارت المثنی شناسنامه – دفترچه اقامت برای اتباع بیگانه و فتوکپی سند هویت) به شعب بانک ملی مراجعه کنند.

اسناد مالکیت معتبر عبارت است از:

1- سند محضری (بنچاق) 2- دفترچه مالکیت اتومبیل 3- کارت مشخصات خودرو که هویت مالک در پشت آن قید شده باشد. 4- در مورد کارت مشخصات خودرو که فاقد هویت مالک می‌باشد برگ خرید کمپانی ارائه شود.

13 آذر 1381؛ موفقیت دولت در مهار تورم
رئیس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: اقتصاد ایران در فضای باثبات سال 1380، عملکرد نسبتا متعادل و مثبتی را سپری کرد.

دکتر محسن نوربخش افزود: به‌رغم نوسانات بهای نفت خام در بازارهای جهانی به‌ویژه پس از حادثه 11 سپتامبر، مازاد قابل‌توجه حساب ذخیره ارزی و پایبندی دولت به اجرای سیاست‌های مالی غیرانبساطی، اعتماد عمومی به سیاست‌های دولت را تداوم بخشید و زمینه رشد 4.7 درصدی تولید کشور را فراهم کرد.

وی افزود: همچنین بدهی‌های خارجی کشور نیز در چهار سال گذشته با کاهش متوسط سالانه 19.8 درصد از 13 میلیارد و 999 میلیون دلار در سال 1377 به هفت میلیارد و 214 میلیون دلار در پایان سال 1380 تقلیل یافت.

براساس این گزارش، مجموع اقدامات سیاستی و تدابیر اتخاذشده، ثبات و استحکام بیشتر وضعیت داخلی و افزایش استحکام بخش خارجی اقتصاد را در سال 1380 به‌دنبال داشت.

13 آذر 1391؛ احتمال تشکیل وزارت امور زیربنایی
محمود احمدی‌نژاد در تداوم جابه‌جایی‌های اخیر در دولت علی نیکزاد را با حفظ سمت در وزارت راه و شهرسازی، به‌عنوان سرپرست وزارت ارتباطات منصوب کرد.

به‌دنبال این تصمیم رئیس‌جمهور، وزیر سابق ارتباطات نیز از وزارت به جایگاه مشاورت احمدی‌نژاد تغییر سمت پیدا کرد.

تصمیمات تازه محمود احمدی‌نژاد در این زمینه در شرایطی صورت می‌گیرد که بیش از یکسال پیش شایعاتی مبنی‌بر ادغام وزارت ارتباطات با وزارت کار مطرح بود، اما به‌دلیل عدم سنخیت کارکرد این وزارتخانه منتفی شد.

در آن زمان دولت موفق به ادغام وزارتخانه‌های مسکن با راه و وزارتخانه‌های بازرگانی با صنایع و تعاون با رفاه و کار در یکدیگر شد. این ادغام‌ها در راستای کوچک شدن دولت و رسیدن به رقم 17 وزارتخانه که در قانون برنامه پنج ساله توسعه پیش‌بینی شده بود، صورت می‌گرفت.

با این وجود، مجلس با ادغام وزارت ارتباطات در وزارت راه و شهرسازی مخالفت کرد، اما حالا به‌نظر می‌رسد که با قرار گرفتن وزیر راه در راس وزارت ارتباطات و تمایل به ادغام وزارتخانه‌های دیگر مجموعه‌های دیگری ازجمله وزارت نیرو در معرض ادغام قرار بگیرند. در این راستا نیکزاد به «اعتقاد برخی» اشاره کرده است که «می‌گویند وزارت ارتباطات، راه و شهرسازی و یک وزارتخانه دیگر باید ادغام شوند تا وزارتخانه امور زیربنایی تشکیل شود.

وی همچنین درباره یکی شدن چند وزارتخانه با هم از مدلی که در ترکیه پیاده شده یاد کرده است.

در همین شرایط نیکزاد زاویه دیگری با این تغییرات روبه‌رو شد و در سخنانش گمانه اراده دولت برای ادغام وزارتخانه‌ها را تقویت کرد.

وزیر راه و شهرسازی درباره وضعیت سرپرستی‌اش در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: باید معارفه انجام شود تا من برنامه‌ها را اعلام کنم اما این تصمیمی است که دولت گرفته و من به‌عنوان سرباز نظام، آرزوی خدمت به کشور بزرگ ایران را دارم.

از نیکزاد سوال شد چقدر در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات تخصص دارد، گفت: بالاخره من مهندس عمران هستم، فوق‌لیسانس مدیریت دارم، ضمن آنکه در دنیا بحث حمل‌و‌نقل و ارتباطات یک وزارتخانه است.

وی ادامه داد: در ترکیه حمل‌و‌نقل و ارتباطات یک وزارتخانه است اما در ایران وزارت مسکن و راه و ترابری یکی شد. وزیر راه و شهرسازی از اعتقاد به ایجاد وزارتخانه زیربنایی یاد کرد و افزود: برخی معتقدند وزارت ارتباطات، راه و شهرسازی و یک وزارتخانه دیگر باید ادغام شده و وزارتخانه زیربنایی تشکیل شود.

دلایل مبادله گاز ایران با طلای ترکیه

مدیرعامل و نایب‌رئیس هیات‌مدیره صندوق توسعه صادرات طلا و جواهر ایران به دلایل تجارت گاز با طلا ازسوی ایران پرداخت.

علی فخر موحدی با اشاره به اقدام برخی گروه‌ها به واردات طلا با ارز مرجع و فروش آن با ارز مرجع اظهار کرد: بیش از سه میلیارد دلار ثبت‌سفارش شمش طلا فقط در سال 1390 انجام شده است.

وی افزود: در شرایط موجود، چاره‌ای جز معاملات پایاپای یا تهاتر نداریم. به گفته موحدی، اگر شرایط عادی باشد، بهترین روش، دریافت ارز در ازای صادرات و خرید کالای موردنیاز از هر محل و هر کجای جهان است؛ اما در شرایط فعلی، از جمله کارهای هوشمندانه برای جلوگیری از توقف فعل و انفعالات تجاری (صادرات و واردات) دریافت شمش طلا است.

همچنین به اعتقاد وی، اگر فعالان عرضه اقتصادی در بخش‌های دولتی و خصوصی بتوانند با یکدیگر تعامل درستی داشته باشند، واردات شمش طلا نه‌تنها بلوکه شدن منابع را دربر نخواهد داشت، بلکه می‌توان از آن به‌عنوان فرصتی طلایی برای فعال کردن تمام بخش‌های تولید استفاده کرد.

منبع : اقتصاد نیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

90  ⁄    =  9