ارائه‌دهندگان اینترنت بی‌کیفیت به مردم معرفی می‌شوند

معاون وزیر ارتباطات:

به گفته معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، جلسات کمیته ویژه پایش و بررسی کیفیت اینترنت با هدف بررسی دقیق وضعیت موجود و احصای مشکلات و ارایه برنامه زمان‌بندی برای رفع آنها از سوی اپراتورها برگزار می‌شود و اپراتورهایی که کمترین و بیشترین میزان پیشرفت در اجرای برنامه زمان‌بندی رفع مشکلات را داشته باشند، به مردم معرفی می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، شیوع کرونا از اسفند ۹۸، بسیاری از فعالیت‌ها را مجازی و آنلاین کرد. در ابتدای مجازی شدن فرآیندهای آموزشی و اداری که اپراتورها و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی، انتظار آن حجم بالای مراجعه کاربران را نداشتند، کیفیت و سرعت اینترنت دچار اختلال بود و البته با گذشت زمان، ظرفیت‌های ارتباطی افزایش یافت اما در دو ماه گذشته و با شروع مدارس و دانشگاه‌ها و آموزش مجازی و افزایش مصرف کاربران، کیفیت اینترنت باز هم دچار اختلال شد.

تا جایی که در پی دریافت برخی گزارشات مردمی از طریق سامانه ۱۹۵ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و گلایه برخی کاربران فضای مجازی درباره کندی شبکه در ساعات پیک مصرف در برخی از نقاط کشور، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، برای پیگیری دقیق و رسیدگی سریع به موضوع دستور داد و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی موظف شد با همکاری شرکت زیرساخت، پس از بررسی دقیق گزارشات مردمی، راهکارهای رفع سریع اشکالات ارتباطی را ارائه و گزارش اقدامات اجرایی را به مردم اطلاع‌رسانی کنند.

زارع‌پور البته درباره مشکلات اینترنتی نیز اینطور توضیح داد: مشکل کلان‌تر ما این است که در چند سال گذشته سرمایه‌گذاری لازم برای توسعه ارتباطات به چند دلیل صورت نگرفته است. یکی‌ از دلایل مشکلات تحریمی و افزایش هزینه‌ها بوده که اپراتورها نتوانستند سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهند که حالا بعد از تحریم‌ها، خیلی از محصولات موردنیاز صنعت مخابرات کشور بومی‌سازی شده و این امید هست که ما بحث توسعه را به‌سرعت در کشور دنبال کنیم.

ارتقای کیفیت اینترنت مستلزم همکاری همه ذی‌نفعان است

در این راستا به نقل از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، صادق عباسی شاهکوه، رییس این سازمان در جلسه کمیته ویژه بررسی کیفیت اینترنت که با حضور مدیران عامل اپراتورهای ثابت و سیار و شرکت ارتباطات زیرساخت و مدیران رگولاتوری برگزار شد، با بیان اینکه ارایه سرویس اینترنت با کیفیت و سرعت مناسب نیازمند همراهی و همکاری همه بازیگران و اپراتورها در زنجیره تامین این سرویس به کاربران است، گفت: هر کدام از فعالان در زنجیره تامین و ارایه سرویس اینترنت شامل شرکت ارتباطات زیرساخت، شرکت مخابرات ایران، اپراتورهای ثابت و سیار مشکل یا کاستی داشته باشند، بر تجربه مشترک به‌عنوان مهمترین ذی‌نفع رگولاتوری از کیفیت سرویس دریافتی موثر خواهد بود.

وی با بیان اینکه ارتقای کیفیت اینترنت و افزایش رضایت کاربران از اولویت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، افزود: جلسات کمیته ویژه پایش و بررسی کیفیت اینترنت با هدف بررسی دقیق وضعیت موجود و احصای مشکلات و ارایه برنامه زمان‌بندی برای رفع آنها از سوی اپراتورها به صورت مستمر در رگولاتوری برگزار می‌شود و اپراتورهایی که کمترین و بیشترین میزان پیشرفت در اجرای برنامه زمان‌بندی رفع مشکلات را داشته باشند، به مردم معرفی می‌شوند.

در این نشست وضعیت شبکه شرکت ارتباطات زیرساخت، کیفیت تجهیزات سیمی شرکت مخابرات، اشباع لینک‌ها در شبکه انتقال و ضرورت جایگزینی کافوهای مسی با کافوهای نوری، مشکلات تامین منابع مالی برای خرید و جایگزینی تجهیزات به‌روز و هزینه‌های شبکه انتقال، بعنوان برخی از مشکلات دارندگان پروانه ارتباطات ثابت عنوان شد.

همچنین در این جلسه اپراتورهای سیار با اشاره به رشد ۱۰۰ در صدی مصرف اینترنت در دو سال گذشته، اشباع ظرفیت دکل‌های BTS در ساعات اوج مصرف، محدودیت در دسترسی به مکان‌های مناسب جهت نصب دکل، عدم همکاری شهرداری‌ها در استفاده از امکانات زیرساختی، عدم تامین برق مورد نیاز برخی سایت‌ها و دکل‌ها، وجود تداخل‌های فرکانسی به‌دلیل استفاده از تجهیزات تکرارکننده (repeater) غیرمجاز و … را به‌عنوان برخی از مشکلات پیش رو در ارایه سرویس اینترنت با کیفیت مناسب به کاربران اعلام کردند.

در پایان این جلسه مقرر شد به‌منظور ارتقای کیفیت سرویس اینترنت، با تدوین مشوق از سوی اپراتورها برای اصلاح الگوی مصرف، اقدام شود. همچنین اپراتورها لیست سایت‌ها و نقاطی را که با مشکلات انتقال، تامین برق، فضا و نصب تجهیزات مواجه هستند به رگولاتوری ارایه کنند. همچنین شرکت مخابرات ایران بایستی برنامه توسعه شبکه انتقال خود را در استان‌های دارای مشکل اعلام کند تا در جلسات آینده، راهکارهای رفع آن پیگیری شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  3  =  2