ارائه ۴۰ درصد از خدمات دستگاه‌های دولتی به طور الکترونیکی

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات اعلام کرد:

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات گفت: در حال حاضر ۴۰ درصد از دستگاه‌های دولتی روند الکترونیکی شدن خدمات خود را طی کرده‌اند و ۶۰ درصد از دستگاه‌ها هنوز خدمات خود را الکترونیکی نکرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، جلسه ارزیابی دور هشتم دولت الکترونیکی امروز با حضور رضا باقری اصل دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

رضا باقری اصل درباره این دوره ارزیابی گفت: در این دوره شاخص‌های سختگیرانه‌ای را برای ارزیابی میزان اتصال الکترونیکی شدن خدمات دستگاه‌های دولتی در نظر گرفته‌ایم تا به این واسطه تجربه دولت الکترونیکی برای کاربر بسیار ملموس شود.

وی درباره روند ارزیابی دستگاه‌ها در این دوره تصریح کرد: در این دوره ۱۶۳ دستگاه دولتی ارزیابی شده‌اند و آمار نشان می‌دهد تنها ۴۰ درصد خدمات ارائه شده از سوی دستگاه‌های دولتی روند الکترونیکی شدن خود را طی کرده‌اند. این آمار نشان می‌دهد به دلایل متنوع مانند پیچ و خم دستگاه‌های اجرایی، امضاهای طلایی و رویه‌های سنتی که هنوز در دستگاه‌های کشور وجود دارد، فناوری پشت در سازمان‌ها گیر کرده است و نتوانسته به جایگاه اصلی برسد.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رتبه برتر در زمینه ارائه خدمات الکترونیکی

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات به معرفی ۱۰ دستگاه برتر در این حوزه پرداخت و گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان فناوری اطلاعات ایران، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سازمان حج و زیارت، ‌ بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان ملی استاندارد، ستاد وزارت امور اقتصاد و دارایی و پژوهشگاه ارتباطات رتبه یک تا دهم را کسب کرده‌اند.

باقری اصل تاکید کرد: وزارت دادگستری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت امور خارجه، وزارت آموزش و پرورش، وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نفت از جمله دستگاه‌هایی هستند که در روند توسعه الکترونیکی شدن جایگاه مناسبی ندارند.

به گفته وی، در میان حدود ۶ هزار خدمتی که از سوی دستگاه‌ها به شهروندان ارائه می‌شود، تنها ۱۶۱ سرویس هستند که ۹۰ درصد شاخص‌های دولت الکترونیکی را کسب کرده‌اند. ۲ هزار و ۲۳۸ دستگاه بین ۵۰ تا ۹۰ درصد در توسعه دولت الکترونیکی پیشرفت داشته‌اند و ۳ هزار و ۳۰۹ خدمت بین صفر تا ۵۰ درصد در الکترونیکی کردن خدمات خود موفق بوده‌اند. ضمن این‌که ۲۶۰ دستگاه نیز تا کنون برای الکترونیکی کردن خدمات خود هیچ اقدامی انجام نداده‌اند.

باقری اصل تاکید کرد: از بین ۶ هزار خدمتی که دستگاه‌های دولتی ارائه می‌دهند تنها ۱۶۱ خدمت می‌توانند وارد فاز هوشمندسازی شوند. هوشمندسازی زمانی اتفاق می‌افتد که دیگر نیاز نباشد مردم در دستگاه‌ها به دنبال الکترونیکی کردن خدمات باشند، بلکه این بار این دستگاه‌ها هستند که از مردم می‌خواهند خدمات خود را به طور هوشمند دریافت کنند.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات تاکید کرد: بیش از ۲ هزار خدمت دولتی وجود دارند که اکنون بین ۵۰ تا ۹۰ درصد الکترونیکی شده‌اند، این آمار از این جهت خوشایند است که نشان می‌دهد زیرساخت‌های فنی برای ارایه سرویس کاملا الکترونیکی آماده است اما دستگاه‌ها نمی‌خواهند به این روند.

باقری اصل افزود: هوشمندسازی دولت الکترونیکی زمانی رخ می‌دهد که دیتا (اطلاعات) صرفا یکبار از شهروندان دریافت و یک جا جمع‌آوری شوند و نیاز نباشد که مدام از مردم اطلاعات یا رونوشت مدارک هویتی را دریافت کنند.

باقری اصل در انتها از برگزاری جلسه شورای اجرایی با حضور رییس جمهوری خبر داد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  ×    =  9