بسته خبری ۱۸ آذر ۱۴۰۰

از امروز راند دوم مذاکرات وین آغاز میشود. از هفته بعد هم دولت لایحه بودجه 1401 را به مجلس میبرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بیشترین اخبار و رویدادهایی که بازارها آن را رصد میکنند یکی مربوط به دور دوم مذاکرات دولت جدید ایران با طرف های غربی و دیگری تصویب لایحه بودجه 1401 بود.

اخبار سیاسی | آغاز راند دوم مذاکرات وین از امروز
نشست کمیسیون مشترک برجام امروز پنج‌شنبه ۱۸ آذر از ساعت ۱۲ ظهر به وقت وین (۱۴:۳۰ به وقت تهران) آغاز میشود. در همین حال علی باقری، رئیس هیات مذاکره کننده ایران در مذاکرات برجامی وین در تماس تلفنی با همتای چینی با بیان اینکه پیشنهادهای ایران مستند و مستدل تدوین شده، گفت: بدیهی‌ترین اقدام طرف‌‌های مقابل در برابر این اقدام سازنده، اعلام نظر مستند و مستدل در مورد آن است. نماینده روسیه در مذاکرات وین هم گفته است: تماس‌های ما با ایالات متحده و ایران نشان می‌دهد هر ۲ طرف در خصوص احیای برجام بسیار جدی هستند، اما دیدگاه‌های آن‌ها در مورد راه‌ها و ابزارهای مربوطه متفاوت است. وظیفه مذاکره‌کنندگان غلبه بر این اختلافات است که در پرتو وحدت هدف، شدنی است.

یک روز مانده به آغاز دور جدید مذاکرات وین، آمریکا حملات سنگینی را علیه ایران آغاز کرده است. تحریم‌های جدید، ادعایی درباره مصادره چند محموله نفت و سلاح، نزدیکی آمریکا و روسیه در مذاکره بایدن و پوتین و همچنین اعلام حضور آمریکا در عربستان با هدف مقابله با اقدامات ایران، از مهم‌ترین واکنش‌های تند آمریکا علیه ایران در آستانه مذاکره مجدد بود. این اقدامات چهار‌گانه را می‌توان نوعی پیام تند و تیز از سوی آمریکا به ایران قلمداد کرد که اگر از مواضع سختگیرانه خود در مذاکرات کوتاه نیاید، آمریکا گزینه‌های دیگر را نیز مورد بررسی قرار خواهد داد. در حالی‌که ایران بارها تأکید کرده برای رسیدن به توافق بسیار جدیت دارد، «لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس به صورت غیرمستقیم به ایران هشدار داده و گفته‌: مذاکرات فردا در وین آخرین شانس ایران برای بازگشت به برجام است. در مجموع به نظر میرسد: دستیابی به نتیجه در آینده نزدیک دور از ذهن است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا شامگاه سه‌شنبه گفت خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران اشتباه بسیار بزرگی بود. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده گفت روسای جمهور ایالات متحده و روسیه – دو قدرت از شش قدرت بزرگ در توافق هسته ای به همراه بریتانیا، چین، فرانسه و آلمان – در روز سه شنبه گفتگوی سازنده ای  در مورد ایران داشتند.

اخبار اقتصادی | مجوز احتمالی بانک مرکزی به پتروشیمی ها
شنیده‌ها حاکی است، افزایش ۱۰ تا ۱۸ درصدی قیمت خودروهای پرتیراژ روی میز است تا در جلسه امروز ستاد تنظیم بازار به تصویب برسد.  در صورت نهایی شدن این قیمت‌ها، از فردا فروش جدید شرکت‌های خودروساز با قیمت‌های جدید انجام خواهد شد. البته ایران خودرو (#خودرو) رسما افزایش نرخ بین 15 تا 18 درصد را اعلام کرد. سایپا (#خساپا) از افزایش میانگین 18 درصدی قیمت ها خبر داد. پارس خودرو (#خپارس) هم از افزایش 18 درصدی قیمت پایه محصول کوئیک R خبر داد. معاونان بازاریابی و فروش هر دو خوروساز از آغاز مجدد طرح‌های مستمر فروش فوق‌العاده با قیمت های جدید خبر دادند.

در همین حال، بر اساس اخبار شنیده شده، بانک مرکزی به شرکت های پتروشیمی و فولادی این مجوز را داده نرخ ارز نیمایی را افزایش دهند. بانک مرکزی در مکاتبه ای با رییس شورای عالی کانون صرافان ایران خواستار اعلام نیازهای جدید ارزی متقاضیان واقعی به بانک مرکزی شد.

بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در دولت پایان یافت و هیات وزیران این لایحه را تصویب کرد. رئیس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت گفته است: دستگاه‌های مسئول عوامل مداخله‌گر در بازار ارز را شناسایی و با جدیت به وظیفه خود عمل کنند. ابراهیم رییسی با تاکید بر لزوم جلوگیری از مداخلات سودجویانه در بازار ارز به دستگاه‌های مسئول دستور داد در این زمینه با جدیت به وظیفه خود عمل کنند. لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در جلسه صبح دیروز دولت، تصویب و یکشنبه با حضور رئیس جمهور تقدیم مجلس میشود. سخنگوی دولت گفته است: خط قرمز بودجه ۱۴۰۱ داشتن کسری بودجه است. به ادعای او از هرگونه اقدامی که منجر به ایجاد تورم و کسری بودجه می شود، جلوگیری شده است.

همچنین جمشیدی دانا، مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران گفته است: انتقال روزانه 844 میلیون متر مکعب گاز از مبادی تولید به مصرف در آذرماه رخ داد که یک رکورد است.

مجید عشقی، رئیس سازمانبورس و اوراق بهادار از راه‌اندازی بورس کالای مشترک ایران و سوریه خبر داد.

اخبار شرکت ها | آغاز پیش فروش خودروسازان با قیمت جدید
#سامان | بانک سامان از نتایج برگزاری مزایده در فروش ملک خیابان شهید لواسانی غربی به مبلغ مورد توافق510 میلیارد تومان خبر داد.

#غدیس | پاکدیس در خصوص زمین های شرکت اعلام کرد: اسناد و قولنامه های قبلی هیچکدام دارای متراژ و مشخصات کامل نبوده و شرکت ضمن عقد قرارداد با مشاوره ثبتی و حقوقی قصد دارد برای تمام زمین های تحت تملک، سند تک برگ و دارای متراژ و مشصخات کامل اخذ کند.

#فبیرا | بسته بندی ایران از احکام رفع توقیف حسابهای بانکی -خودرو – وتلفن های ثابت شرکت خبر داد.

#شرانل | نفت ایرانول از تولید 7 محصول جدید ایرانول برای بازار خودروی ایران خبر داد. با افتتاح خطوط جدید تولید انواع روغن‌های ایرانول، استانداردهای تولید محصولات شرکت ارتقا یافته و از امروز وارد بازار شدند

#مرقام  | ایران ارقام از فسخ قرارداد بابت فروش دستگاه تبلت دانش آموزی خبر داد. ایران ارقام (سهامی عام) نسبت به استرداد مبلغ 38 میلیارد تومان دریافتی بابت پیش دریافت به علاوه 14 میلیارد تومان بابت استفاده از برند، مجموعاٌ ملزم به پرداخت مبلغ 52 میلیارد تومان تا پایان 30 بهمن به شرکت صنایع آموزشی است. در ضمن 5000 دستگاه تبلت وارد شده با برند شرکت صنایع آموزشی است که مالکیت آن طبق الحاقیه به شرکت ایران ارقام واگذار شد که شرکت بابت این 5 هزار دستگاه تبلت مبلغ 10 میلیارد تومان به شرکت ثالث پرداخت کرد ( بهای تمام شده) که انتظار می رود با توجه به نرخ برابری دلار و ریال و قیمت بازار هر دستگاه تبلت، سود فروش 5 هزار دستگاه تبلت حدوداٌ معادل 5 میلیارد تومان بخشی از هزینه 14 میلیارد تومان را جبران کند. مابقی مبلغ 9 میلیارد تومان نیز صرف هزینه طراحی دریافت مجوز و ایجاد زیرساخت گارانتی و توسعه کسب و کار تبلت شد که پس از رفع موانع ذکر شده در سبد محصولات شرکت قرار خواهد گرفت.

#رمپنا | مدیریت نیروگاهی مپنا از قرارداد EPC احداث نیروگاههای گازی مقیاس متوسط  1131 میلیارد تومان خبر داد. احداث شش نیروگاه گازی مقیاس متوسط شامل هفت واحد گازی به ظرفیت نامی هرواحد 41.6 مگاوات در شرایط ISO به همراه سیستم ها و تجهیزات جانبی مربوطه مطابق محدوده کار پروژه مبلغ قرارداد 117میلیون یورو است. قرارداد ساخت ۷ نیروگاه ۴۲ مگاواتی در ۶ استان کشور بین گروه مپنا و شرکت تولید برق حرارتی امضا شد.

#تملت | تامین سرمایه ملت از عرضه غیرمدیریتی سهام بزاگرس که به موجب تعهد پذیره نویسی سهام در افزایش سرمایه در تملک تملت امده است، خبر داد.

#خنصیر | مهندسی نصیر ماشین درباره افزایش قیمت اعلام کرد: شرکت تمامی مکاتبات خود را برای دریافت افزایش قیمت از خودروسازان (مگاموتور و ساپکو) انجام داده است و شرکت تمام تلاش خود را برای دریافت افزایش قیکن ها طبق روال سنوات قبل به کار گرفته است.

#کنور | صبانوردلیل اصلی افزایش 191 درصدی سود عملیاتی را ناشی از نرخ فروش محصولات این شرکت (افزایش در ضریب فروش کنسانتره و گندله و افزایش در نرخ فروش محصولات فولاد خوزستان) دانست.

#خودرو #خساپا | بابک رحمانی، معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به آزادسازی اسناد بیش از ۱۲۳ هزار دستگاه خودرو از آغاز فروش فوری هفتگی و افزایش عرضه محصولات، در پی اصلاح قیمت‌ها خبر داد. معاون بازاریابی و فروش گروه سایپا هم گفته است: قیمت‌ کارخانه‌ای سبد محصولات تولیدی سایپا اصلاح شد. همچنین تولید و عرضه محصولات گروه ‌سایپا افزایش می‌یابد. این مقام مسئول از آغاز طرح‌های مستمر فروش هفتگی از روز چهارشنبه خبر داد.

#تبرک | کارخانه تبرک مهمترین دلیل افزایش سود عملیاتی را ناشی از افزایش فروش محصول (رب گوجه فرنگی) می‌داند.

#مادیرا | قرارداد شرکت صنایع مادیران با صدا و سیما در خصوص پخش آگهی تلویزیونی در 15 دی سال 98 برای مدت سه سال (تا 14 دی 1401) منعقد و اکنون قرارداد مزبور به مدت 4 سال دیگر ( تا 31 مرداد 1405) تمدید شد.

#لپیام | بانک سامان (#سامان) مبادرت به فروش تعدادی از سهام نماد #لازما متعلق به این شرکت را بدون اطلاع قبلی از بابت تضمین مربوط به شرکت بسته بندی پارس به فروش رسانده است ضمنا بانک‌ مزبور و کارگزاری مربوطه از ارائه هر گونه اطلاعاتی خودداری نموده است مشخصات سهام فروخته شده که از سیستم سهام شرکت استخراج شده به شرح زیر: تعداد سهام فروخته شده 1.3 میلیون سهم قیمت فروش کل سهام پس از کسر کارمزد 3.9 میلیارد تومان قیمت تمام شده سهام فروش رفته مبلغ 183 میلیون تومان.

#کگل | صنعتی کل گهر اعلام کرد: گزارش توجیهی افزایش سرمایه هیات مدیره به مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام از 10 هزار میلیارد تومان به به 30 هزار میلیارد تومان جهت بررسی و اظهار نظر حسابرس و بازرس قانونی شرکت به موسسه حسابرسی بهراد مشار ارائه شد و در مرحله رسیدگی های نهایی توسط حسابرس و بازرس قانونی شرکت است.

#درازک | مجوز افزایش سرمایه  136 درصدی داروسازی رازک  از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی صادر شد

#فولادی | مجوز افزایش سرمایه  109 درصد صنایع فولاد آلیاژی یزد از محل سود انباشته صادر شد

#دالبر | مجوز افزایش سرمایه  49 درصدی البرز دارو از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی صادر شد

#نیرو | مجوز افزایش سرمایه  110 درصدی نیرو سرمایه از محل سود انباشته صادر شد

#سمازن | با عنایت به اطلاعیه پیشنهاد هیأت مدیره سیمان مازندران به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه که در سامانه کدال منتشر شد، بدینوسیله به جهت شفاف سازی در خصوص آخرین وضعیت افزایش سرمایه پیشنهادی اعلام کرد: موضوع فوق الذکر جاری بوده و در مرحله رسیدگی و اخذ گزارش حسابرس و بازرس قانونی است.

#غگرجی | جلسه مجمع عمومی بسکویت گرجی با دستورکار افزایش سرمایه در تهران (خیابان یوسف آباد خیابان فتحی شقاقی نرسیده به تقاطع بیستون پلاک 86 سرای محله جهاد) در ساعت 14 روز چهار شنبه یک دی برگزار میشود.

#وتوصا | جلسه مجمع عمومی گروه س توسعه صنعتی ایران در تهران (خیابان ولی عصر (عج) بالاتر از جام جم – خیابان استقلال – مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش – سالن کنفرانس) در ساعت 10 روز یکشنبه 12 دی برگزار میشود.

#شجم | در مجمع سالانه پتروشیمی تخت جمشید تصمیم بر تقسیم سود ۹۰ تومانی از مبلغ ۱۰۷ تومان سود به ازای هر سهم تصویب شد. همچنین اعلام شد که سود در ۳۱ فروردین ماه پرداخت خواهد شد و البته تلاش می‌کنیم تا سود سهامداران حقیقی را در اسفند ماه پرداخت کنیم.

#واحیا | مجتمع صنایع و معادن احیا سپاهان در مجمع فوق العاده از تصویب افزایش سرمایه خبر داد. بدین ترتیب سرمایه واحیا از 100 میلیارد تومان به 800 میلیارد تومان (700 درصد از ناحیه سودانباشته) در مجمع فوق العاده به تصویب رسید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

12  −  10  =