ظرفیت‌های اکوسیستم استارتاپی برای بازار سرمایه

در نشست خبری سکوهای تأمین مالی جمعی بررسی شد؛

مدیر نهادهای مالی فرابورس ایران افزایش دسترسی عادلانه به منابع مالی را یکی از ویژگی‌های مهم روش کرادفاندینگ معرفی و عنوان کرد: با توجه به اینکه این روش مبتنی برای فضای الکترونیک است، توزیع طرح‌ها عادلانه‌تر شده و فرصتی را در اختیار کسب و کارهای خارج از تهران قرار می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از فرابورس، نشست خبری طرح‌های تأمین مالی جمعی سکوهای کارن کراد، دونگی و ققنوس ویژه برنامه تلویزیونی کارویا در فرابورس برگزار شد.

در این نشست مدیر نهادهای مالی فرابورس ایران، مدیر امور مجامع و صندوق‌های صندوق سرمایه‌گذاری نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، مدیرعامل سامانه تأمین مالی و سرمایه‌گذاری کارن، مدیرعامل پلتفرم دونگی و قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ققنوس به تشریح سیاست‌ها، اهداف و عملکرد مجموعه خود در ارتباط با طرح تأمین مالی جمعی پرداختند.

عارف علیقلی‌پور مدیر نهادهای مالی فرابورس ایران با ارائه‌ آماری از طرح‌های تأمین مالی شده به روش کرادفاندینگ عنوان کرد: تاکنون 11 طرح روی سکوها تأمین مالی شده‌اند و از میان این طرح‌ها، 10 طرح در دریافت منابع موفق بوده و یک طرح ناموفق عمل کرده‌ است..

او با اشاره به اینکه به‌این‌ترتیب 18-17 میلیارد تومان سرمایه به سمت اقتصاد شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) هدایت‌ شده است، گفت: از طرفی اهمیت دارد که سرمایه‌گذاران به ریسک هر طرح نیز توجه کنند از این رو به همه توصیه می‌کنیم که حتما طرح را مطالعه کرده و نسبت به ریسک‌ها اشراف داشته باشند.

مدیر نهادهای مالی فرابورس ایران در ادامه افزایش دسترسی عادلانه به منابع مالی را یکی از ویژگی‌های مهم روش کرادفاندینگ معرفی و عنوان کرد: با توجه به اینکه این روش مبتنی برای فضای الکترونیک است، توزیع طرح‌ها عادلانه‌تر شده و فرصتی را در اختیار کسب و کارهای خارج از تهران قرار می‌دهد.

نگران اصل سرمایه نباشید!

سپس سیاوش صمیمی مدیر امور مجامع و صندوق‌های سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در بخش دیگری از این نشست، صحبت‎‌هایش را با اشاره به اهمیت تأمین مالی در فلسفه شکل‌گیری این صندوق آغاز کرده و گفت: از آنجا ‌که پروژه‌ها در روش تأمین مالی جمعی الزاما تضمین موفقیت ندارند، ما اصل سرمایه‌ سرمایه‌گذارها را بیمه می‌کنیم.

او در ادامه عنوان کرد: اگر پروژه‌ای به سود رسید، سود تقسیم می‌شود، در غیر این حالت ما وارد عمل می‌شویم و با چند روش اقدام به پرداخت سرمایه اولیه می‌کنیم.

مدیر امور مجامع و صندوق‌های سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری با اشاره به اینکه ما باری را روی دوش متقاضی نینداخته‌ایم گفت: اگر متقاضی در پروژه شکست خورد و شکست ناشی از تخلف نبود بار مالی متوجه این شرکت نخواهد بود.

او با توجه به تخصص نیروهای فعال در سکوها ابراز امیدواری کرد که سود به حوالی همان رقمی که روی سکو اعلام ‌شده است، برسد.

صمیمی با اشاره به اینکه در طرح‌های مسابقه کارویا بیشترین رقمی که جمع شده است 4 میلیارد تومان و کمترین رقم 300 میلیون تومان بوده است برآورد کرد که در مجموع در این برنامه بیش از 50 میلیارد تومان تأمین مالی صورت بگیرد.

فرصت اکوسیستم دانش بنیان برای بازار سرمایه

سخنران بعدی این نشست علی عمیدی مدیرعامل سامانه تأمین مالی و سرمایه‌گذاری کارن بود. عمیدی با اشاره به تاریخچه فعالیت این سامانه از سال 1397 عنوان کرد: تاکنون بالغ بر 150 مورد سرمایه‌گذاری را انجام داده‌ایم و با 5000 کارآفرین در ارتباط بوده و 1800-1700 کسب و کار را ارزیابی صلاحیت کردیم.

طبق گفته‌ مدیرعامل کارن نتیجه‌ این فعالیت‌ها 300 میلیارد تومان تأمین مالی استارتاپی بوده است.

عمیدی در ادامه مشارکت در تأمین مالی جمعی به عنوان یکی از ابزارهای تأمین مالی را از اهداف همیشگی کارن دانسته و گفت: با مجوزی که از کارگروه تأمین مالی اخذ کردیم این هدف محقق شد. جا دارد از سازمان بورس و فرابورس ایران بابت مهیا کردن این شرایط تقدیر کنم. کرادفاندینگ از جمله دستورالعمل‌هایی است که واقعا بی‌نظیر بوده و در مدت زمان کمی اجرایی شد.

مدیرعامل سامانه تأمین مالی و سرمایه‌گذاری کارن در ادامه به جزئیات یکی از طرح‌های تأمین مالی شده پرداخت و گفت: یکی از موارد سرمایه‎‌گذاری به بهیار صنعت سپاهان برمی‌گردد. طرح به یک میلیارد و 375 میلیون تومان سرمایه نیاز داشت و پیش‌بینی شده بود که در 4 ماه 20 درصد سود به سرمایه‌گذاران بازپس داده شود.

طبق گفته‌ عمیدی سامانه‌ی کارن در برنامه تلویزیونی کارویا 20 شرکت را تأمین مالی خواهد کرد که این مجموعه 40-50 میلیارد تومان سرمایه احتیاج خواهند داشت.

او در پایان با اشاره به اینکه اکوسیستم دانش‌بنیان فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه است، عنوان کرد: در کارن 20 شرکت متعهد سرمایه‌گذاری هستند و اگر مردم ظرف مدت معینی در تأمین مالی مشارکت نکنند این شرکت‌ها سرمایه را تأمین خواهند کرد.

تمرکز بر کسب و کارهای SME

سپس نوبت به جعفر محمدی مدیرعامل پلتفرم دونگی رسید. او در توضیح ماهیت این پلتفرم عنوان کرد: دونگی پلتفرم تأمین مالی جمعی است که روی کسب و کارهای SME و نه لزوما دانش‌بنیان تمرکز کرده است.

او در ادامه در تشریح فعالیت‌های این پلتفرم عنوان کرد: تاکنون تأمین مالی 5 طرح را منتشر کردیم که 4 طرح موفق شده و یکی از طرح‌ها ناموفق بوده است.

به گفته محمدی نخستین طرحی که توسط دونگی تأمین مالی شده طرح تجهیزات خدمات ابری بوده که طی 2 سال قرار است 60 درصد سود را محقق کند. آن طور که مدیرعامل این پلتفرم می‌گوید گزارش پیشرفت 3 ماهه این طرح نیز مثبت بوده است.

محمدی در ادامه عنوان کرد: دیگر طرح با وضعیت مشابه طرح همراه مکانیک است که قرار است در یک سال سود 36 درصدی را به همراه داشته باشد. طرح دیگر نیز طرح یک ماهه‌ زیتون سبز بود که متاسفانه فعالیت 50 روز طول کشید. در این مدت سود 16 درصدی محقق و تسویه شد.

طرح دیگری که مدیرعامل پلتفرم دونگی از آن یاد کرد طرح تولید ماشین حسابی است که به دستگاه پوز وصل می‌شود. او با اشاره به اینکه شرکت تولیدکننده این ماشین حساب، تنها تولیدکننده چنین دستگاهی در ایران است، عنوان کرد: تا کنون 50 هزار دستگاه از این ماشین حساب فروخته شده است. اکنون برای تولید 32 هزار دستگاه به مبلغ 6 میلیارد و 700 میلیون تومان سرمایه احتیاج است و این پروژه در 5 ماه سود 20 درصد را به دست می‌آورد.

فرصت سکوها برای بازار سرمایه ایران

آخرین سخنران این نشست خبری محمد جواد صمدی‌راد قائم مقام مدیرعامل شرکت ققنوس بود. او این مجموعه را نخستین تجربه ایران در ایجاد شبکه‌های بلاک‌چینی معرفی و عنوان کرد: فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) منشا خلق دارایی‌های دیجیتال است که امروزه به عنوان یک پدیده جدید مورد استقبال قرار گرفته است.

صمدی‌راد به تجارب ققنوس در عرصه‌های مرتبط با این موضوع از جمله اولین تجربه انتخابات الکترونیک غیرحضوری اشاره و اظهار کرد: در سکوی تامین مالی جمعی ققنوس مدل‌های مختلفی را از جمله تأمین مالی مبتنی بر پاداش، مبتنی بر خیریه و مبتنی بر مشارکت داریم.

او با قدردانی از فرابورس و کارگروه ارزیابی تامین مالی جمعی و دست‌اندرکارانی که در تدوین و قانونمند کردن دستورالعمل کرادفاندینگ حضور داشتند، گفت: سکوهای تامین مالی جمعی فرصت بی‌بدیلی برای بازار سرمایه ایران به منظور تجهیز منابع مالی برای کسب‌و‌کارهای دانش‌بنیان و کوچک و متوسط هستند تا با جذب سرمایه برای آنها فرصت رشد و توسعه این فعالیت‌ها در کشور به خوبی فراهم شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

80  −  70  =