ادغام استارتاپ‌های بیمیتو و ازکی وارد مرحله تازه‌ای شد

پایان بیمیتو، ادامه با ازکی

مدیران استارتاپ‌های بیمیتو و ازکی با برگزاری یک نشست خبری رسما پایان فعالیت برند بیمیتو را اعلام کردند. بیمیتو و ازکی در آخرین روزهای سال ۱۳۹۸ با هم ادغام شده بودند اما اکنون مدیران این شرکت‌ها اعلام کردند ادامه دادن با دو برند منطقی نیست و به این نتیجه رسیده‌اند که باید فقط یکی از این برندها به کارش ادامه دهد، و این انتخاب، «ازکی» است.

سهم فروش آنلاین بیمه: ۳ درصد

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، «تیم لطیف»، رئیس هیات مدیره ازکی، در این نشست خبری اعلام کرد کل سهم فروش بیمه آنلاین در ایران ۳ درصد است و ۹۷ درصد بیمه‌نامه‌ها هنوز در فضای فیزیکی/سنتی صادر می‌شوند. وی از اعلام این اعداد چنین استنباط کرد که هنوز فضای رشد بسیار زیادی برای شرکت‌های ارائه‌دهنده بیمه به شکل آنلاین وجود دارد.

لطیف همچنین مدعی شد که ۸۰ درصد از بیمه‌نامه‌هایی که آنلاین فروخته می‌شوند، توسط ازکی و بیمیتو ارائه می‌شوند. او گفت که پس از ادغام بیمیتو و ازکی، این شرکت‌ها بزرگ‌ترین فروشنده‌ی بیمه آنلاین و بزرگ‌ترین فروشنده‌ی بیمه ایران بوده‌اند.

لطیف در این میان به سرویس جدید «از‌کی وام» هم اشاره کرد و گفت این محصول قرار است در یک سال ابتدایی فعالیت خود ۷۰۰ میلیارد تومان وام بدهد. ازکی‌وام در واقع یک بازیگر جدید در حوزه لندتک است که می‌خواهد با استراتژی BNPL (الان بخر، بعدا پول بده) فعالیت کند.

جزئیات ادغام ازکی و بیمیتو

«حامد ولی‌پوری» مدیرعامل ازکی و بیمیتو، اعلام کرد که از این پس سایت و اپلیکیشن بیمیتو تبدیل به ازکی می‌شود و سایت ازکی هم به فعالیتش ادامه می‌دهد.

ولی‌پوری توضیح داد اواخر سال ۱۳۹۸ وضعیت بیمیتو از نظر مالی پیچیده شد چرا که یک جذب سرمایه که مراحلی را گذرانده بود و این تیم روی سرمایه حساب باز کرده بود لغو شد. به همین دلیل حتی در چند ماه، استارتاپ بیمیتو برای پرداخت حقوق‌های پرسنل خود نیز دچار مشکل شده بود.

به گفته او در همان زمان، استارتاپ ازکی که رقیب بیمیتو به حساب می‌آمد در حال نمایش تبلیغات خود در بیلبوردهای شهر تهران بود. ولی‌پوری گفت تصمیم گرفتند در همین نقطه زمانی با رقیب برای ادغام گفتگو کنند. گفتگویی که نهایتا ۲۵ اسفند ۹۸ تبدیل به یک خبر رسمی از ادغام دو استارتاپ شد.

او همچنین ارزش ازکی را بیش از ۱ هزار میلیارد تومان ارزیابی کرد و گفت میانگین رشد سالانه بیش از ۳ برابر بوده است. ولی‌پوری نهایتا در خصوص چرایی ادامه راه صرفا با برند ازکی اعلام کرد:

    «علاقه داشتیم دو برند بیمیتو و ازکی را کنار هم داشته باشیم. اما تجربه جالبی نبود. به این نتیجه رسیدیم که برند واحد داشتن در این فضا، جذابیت بالاتری دارد تا اینکه بخواهیم چندین برند مختلف داشته باشیم. مطمئن بودیم یک برند می‌خواهیم و بررسی بازار به ما نشان داد ازکی می‌تواند برند موفق‌تری باشد.»

حامد ولی‌پوری مدیرعامل ازکی و بیمیتو در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی انتخاب ازکی باتوجه به قدیمی‌تر بودن برند بیمیتو، گفت: «اکوسیستم و فعالان حوزه بیمه، بیمیتو را خیلی عالی می‌شناسند درحالی که مخاطبین عادی چنین رفتاری نداشتند. سنجش ما از آگاهی برند این دو مجموعه هم تفاوت معناداری را نشان نمی‌داد و اینطور نبود که بیمیتو شناخته شده‌تر باشد و ازکی شناخته شده نباشد.»

او همچنین در خصوص پاسخ به سوال دیگری درباره کافی بودن یا نبودن سطح نوآوری انجام شده در حوزه اینشورتک گفت: «بیزینس مدل صنعت بیمه با چیزی که در ذهن مردم شکل گرفته متفاوت است. فضای صنعت بیمه بیشتر مدیریت نقدینگی است. دروازه نوآوری در صنعتی که بر پایه مدیریت ریسک بنا شده، همان فروش است و کاری که ما امروز در لایه فروش انجام می‌دهیم واقعا ارزشمند است. اینشورتک امروز در ایران بسیار نزدیک به ترندهای جهانی حرکت می‌کند.»

تیم لطیف، رئیس هیات مدیره ازکی نیز در پاسخ به همین سوال گفت: «پلتفرم بازاریابی ما اکنون نزدیک ۱۰ هزار بازاریاب دارد. ما به این افراد امکان می‌دهیم تا دسترسی به محصولات شرکت‌های زیادی داشته باشند. از طرفی ابزارهای دیجیتالی در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد که خودشان توانایی تولیدش را ندارند. یکی از دعواهایی که در صنعت بیمه داریم این است که نماینده‌ها فکر می‌کنند ما داریم تبدیل به اسنپ می‌شویم سنتی‌ها را بیکار می‌کنیم درحالی که این نگاه درست نیست. ما می‌توانیم به همه نماینده‌ها کمک کنیم بیمه را آنلاین بفروشند.»

ولی‌پوری همچنین در خصوص تغییرات در ترکیب سهام‌داری گفت تغییر تازه‌ای وجود نداشته و در سال ۹۸ شرکتی تاسیس شد که سهامداران بیمیتو و ازکی هر کدام ۵۰ درصد از آن را داشتند.

 

 

منبع: دیجیاتو

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  +  5  =