سودخالص ۴۰هزار میلیارد ریالی بانک پاسارگاد/ صف آرایی در نیم سال

عملکرد مقایسه‌ای بانک‌ها در شش ماهه نخست سال 1400(بخش سوم)

برآیند عملکرد بانک‌ها در اقلام درآمدی و هزینه‌ای در نهایت در سود یا زیان خالص آنها منعکس می‌شود. در شش ماهه نخست سال جاری، بانک پاسارگاد با شناسایی سود خالص 40هزار میلیارد ریالی در رده نخست جاری دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، هزینه‌های عمومی و اداری بخش اجتناب‌ناپذیر از هزینه‌های بانک‌هاست که با توجه به ماهیت آن و همچنین تورم حاکم بر کشور رشد آن در هر دوره نسبت به دوره قبل بسیار قابل انتظار آن است. با این وجود، در بانک‌های خصولتی با تعداد شعبه بالا برنامه‌های برای کاهش نرخ رشد این هزینه از طریق کاهش تعداد شعب و پرسنل وجود دارد. در بین بانک‌های مورد بررسی بانک ملت، با اختلاف، رتبه نخست را دارد. نکته جالب در این زمینه رشد نزدیک به حدود دو برابری این قلم هزینه‌ای در سه بانک ملت، پارسیان و رسالت است که دلایل آن باید مورد بررسی قرار گیرد. در سوی مقابل هزینه‌های عمومی و اداری بانک سامان تنها 8 درصد رشد کرده به با توجه به نرخ تورم و افزایش حقوق کارکنان، دستاوردی قابل توجه است.

برآیند عملکرد بانک‌ها در اقلام درآمدی و هزینه‌ای در نهایت در سود یا زیان خالص آنها منعکس می‌شود. در شش ماهه نخست سال جاری، بانک پاسارگاد با شناسایی سود خالص 40.6 هز ار میلیارد ریالی در رده نخست جاری دارد. بانک ملت که به صورت معمول در سنوات گذشته پیشتاز سودآوری بود در رتبه دوم را از آن خود کرده است (هر چند که بسیاری از کارشناسان در میزان درآمدهای این بانک ابهامات فراوانی دارند). حضور بانک شهر در رده سوم بانک‌های سودآور بسیار جالب توجه است. کسب این رتبه در حالی است که این بانک در دروه مشابه سال قبل و سال‌های قبل از آن زیان‌ده بوده است. حاصل عملکرد سه بانک ایران زمین، پارسیان و سرمایه در دوره مورد بررسی شناسایی زیان بوده است. به لحاظ تغییرات در سود یا زیان خالص نسبت به دوره مشابه سال قبل، دو بانک گردشگری و بانک با تغییر فاز از زیان دهی به سوددهی، بهترین پست بانک و بانک گردشگری به ترتیب با رشد 147 و 144 درصدی بیشترین پیشرفت را نسبت به سال قبل داشته‌اند.

سود و زیان شناسایی شده در این دوره با احتساب عملکرد بانک‌ها در سال قبل در حساب سود یا زیان منعکس می‌گردد. همچون سنوات قبل بیشترین سود انباشته در بین بانک‌ها از آن بانک ملت بوده و بانک پاسارگاد نیز در این زمینه در دوره دوم جاری دارد. تبدیل زیان انباشته پست بانک به سود انباشته نیز از نکات قابل توجه در این زمینه است. در سوی مقابل طیف نیز همچون سال‌های پیشین بیشترین زیان انباشته از آن بانک‌های سرمایه، شهر، ایران زمین و پارسیان است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  ×  1  =