سیگنال ایست دلار از نیویورک؟

روند افزایشی جدید شاخص‌های ارزی در بازار روز گذشته متوقف شد. در روزهای میانی هفته فعالان ارزی شاهد رشد ارزش شاخص‌های این بازار بودند که این روند در معاملات روز چهارشنبه به اتمام رسید. برخی از معامله‌گران معتقدند که سخنان بامداد چهارشنبه رئیس‌جمهور در توقف روند افزایشی بازار ارز بی‌تاثیر نیست. «دنیای اقتصاد» نیز این موضوع را در گزارش بازار ارز روز سه‌شنبه پیش‌بینی کرده بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از دنیالی اقتصاد،روند افزایشی بازار ارز به روز چهارشنبه نرسید. با تشدید تنش‌های نظامی در غرب آسیا، ریسک‌های جدیدی به بازار تهران اضافه شده‌ بود که به واسطه این ریسک‌های بازار ارز رشد دمای جدیدی را تجربه کرد. بر این اساس قیمت دلار آزاد که در معاملات هفته‌های انتهایی شهریورماه زیر سقف 60 هزار تومان نوسان می‌کرد در روز سه‌شنبه از این مرز عبور کرد و به نیمه کانال 60 رسید. برخی از فعالان بازار معتقد بودند که احتمال تداوم یافتن این روند افزایشی در روزهای انتهایی هفته وجود دارد، چرا که درگیری‌های منطقه‌ای همچنان درحال تشدید است و ریسک‌ گسترش آن، انتظارات تورمی فعالان بازار را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

اما احتمال دیگری نیز وجود داشت که درصورت مخابره سیگنال مثبت از نشست مجمع عمومی سازمان ملل بخشی از انتظارات تورمی از میان برود. با توقف روند افزایشی بازار در روز چهارشنبه می‌توان گفت بازار سیگنال نیویورک را دریافت کرده است. به عقیده کارشناسان سیاسی سخنرانی مسعود پزشکیان حاوی پیام‌های صریحی برای دولت‌های غربی بود. رئیس‌دولت چهاردهم در بامداد روز چهارشنبه در متن سخنرانی خود ضمن انتقال پیام صلح به جهانیان از تمایل ایران جهت بهبود روابط سیاسی از طریق دیپلماسی سخن گفت. او همچنین با محکوم کردن حملات گسترده رژیم صهیونیستی به غزه و لبنان نسبت به برقراری صلح در منطقه اظهار امیدواری کرد.

برخی از تحلیلگران عامل توقف رشد نرخ‌ها در بازار را همین موارد می‌دانند. به عقیده این افراد، سخنان رئیس‌جمهور حاکی از آن است که ایران آماده نشست بر سر میز مذاکره است. مذاکرات رفع تحریم‌ها در سال‌های اخیر از جمله مهم‌ترین منابع مخابره سیگنال مثبت به بازار بوده است. درصورت حصول پیشرفت جدی و دستیابی به توافق در این نشست‌ها از حجم تحریم‌های وضع شده علیه اقتصاد کشور کاسته شده و روابط اقتصادی با جهانیان مجددا از سر‌گرفته می‌شود.

از سوی دیگر امکان حضور شرکت‌های خارجی در کشور نیز فراهم شده و به مرور فرآیند ارزآوری کشور بهبود می‌یابد. درنتیجه درصورت شروع مجدد مذاکرات با غرب از شدت انتظارات تورمی موجود در فضای بازار کشور کاسته خواهد شد. البته باید گفت تجربه 3 سال گذشته، برخی از فعالان بازار را نسبت به اخبار مثبت بی‌اعتماد کرده است. در چندسال گذشته اخبار حصول پیشرفت در مذاکرات و دستیابی طرفین به توافقات اولیه و ثانویه بارها و بارها منتشر شد. هربار نیز پس از انتشار این اخبار بازار ارز با افت تقاضا و تغییر فاز نمودار شاخص‌‌ها مواجه می‌شد.

اما تعدد انتشار اخبار در مقابل عدم حصول نتیجه مشخص سبب شد تا برخی از فعالان بازار نسبت به اخبار این‌چنینی بی‌اعتماد شده و تا زمان انتشار سیگنال‌های قطعی و صریح در روند معاملات خود تغییر ایجاد نکنند. ازجمله سیگنال‌های این‌چنینی دیگری که در روز گذشته منتشر شد سخنان گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود. رافائل گروسی روز گذشته از تمایل ایران نسبت به افزایش سطح همکاری‌ها با آژانس سخن گفت. او همچنین از سفر خود به ایران در ماه اکتبر و گفت‌وگو با مسعود پزشکیان در حاشیه این سفر خبر داد. این سخنان نیز می‌تواند سیگنال مثبتی برای بازار تلقی شود.

مقاومت یورو در برابر عقب‌نشینی بازار

دیروز چهارشنبه 4 مهر ماه روند نرخ شاخص‌های ارزی در معاملات غیررسمی بازار تهران کاهشی بود. دلار آزاد که بازار روز سه‌شنبه را در نیمه کانال 60 هزار تومانی خاتمه بخشیده ‌بود، صبح روز گذشته فعالیت خود را با حدود 200 تومان کاهش در رقم 60 هزار و 350 تومان آغاز کرد. در برخی از ساعات روز گذشته افت نرخ شاخص‌ ارزی از این هم فراتر رفت، اما در نهایت با حدود 150تومان کاهش نسبت به نرخ روز سه‌شنبه پرونده نوسان دلار در رقم 60 هزار و 350 تومان بسته شد. پوند نیز در عصر روز گذشته با 350 تومان کاهش در رقم 80 هزار و 400تومان به‌فروش رسید. یورو اما در روز گذشته در برابر افت نرخ مقاومت کرد و بدون تغییر چشمگیر نسبت به نرخ روز پیشین در رقم 67 هزار و 200 تومان معامله شد. روز گذشته نرخ‌ها در بازار سکه و طلا اصلاح خوردند. قیمت سکه طلا طرح جدید دیروز رشد اندک 40 هزار تومانی را تجربه کرد و در رقم 46 میلیون و 165 هزار تومان معامله شد و قیمت نیم سکه 100 هزار تومان افت کرد. ربع‌سکه نیز با 50 هزار تومان کاهش در رقم 16 میلیون و 900 هزار تومان به‌فروش رسید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  +  3  =