جلوگیری از افتادن سنگ نما

همواره در ساختمان و ساختمان سازی چالش‌های مهم بسیاری وجود دارد. یکی از مهم‌ترین چالش‌ها برای ساختمان داران افتادن سنگ نما است.با شناخت عوامل موثر می‌توان جلوگیری از افتادن سنگ نما را به درستی انجام داد. در ادامه به بیان دلایل و راه‌های پیشگیری از افتادن سنگ نما اشاره خواهیم کرد؛ پس همراه ما باشید.

جلوگیری از افتادن سنگ نما روش و اصول خاصی دارد و در بیشتر موارد از پیچ و رولپلاک و چسب استفاده میشود.

پیچ و رولپلاک سنگ نما باعث جلوگیری از افتادن همیشگی سنگ میشود و استفاده از چسب و روش های دیگر به صورت موقتی است.

جهان فرود متخصص در اجرای جلوگیری از افتادن سنگ نمای ساختمان میباشد.

عوامل موثر در ثبات سنگ نما

مجموعه عوامل مشخص در کنار یکدیگر نمای یک ساختمان را تشکیل می‌دهند. بدیهی است که برای جلوگیری از افتادن سنگ نما توجه به تمامی عوامل ضرورت دارد.اما در ادامه ما به بیان اجزای ضروری یک نما و تاثیر آن‌ها خواهیم پرداخت.

سیمان

پیش از دانستن راه‌های جلوگیری از افتادن سنگ نما خوب است که ابتدا لوازم مورد نیاز نما را بررسی کنیم. یکی از عوامل مهم مورد استفاده در نما سیمان است.

امروزه در رنگ‌ها و جنس‌ها و کیفیت‌های متفاوت در بازار سیمان داریم. همانطور که می‌دانید ساختار سیمان‌ها کیفیت آنها را تعیین می‌کند.

درست است که ابتدا سیمان با آب ترکیب می‌شود و خاصیت چسبندگی پیدا می‌کند؛ اما بعد از آن خشک و سفت می‌شود و در مقابل رطوبت مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهد. به همین سبب است که مهم‌ترین رکن ساختمان سازی را سیمان تشکیل می‌دهد.

سیمان قوی ماده‌ای است که برای نما سازی استفاده می‌شود. سیمان‌ها با توجه به کارکردی که دارند تولید می‌شوند و متناسب با همان ساختار وظایفی را به دوش می‌کشند. به طور تخصصی پرتلند نوع ۱ و ۲ یکی از پرکاربردترین نوع سیمان برای نما است.

البته اگر در مکانی همزمان سولفات و یون کلر باشد سیمان پرتلند نوع ۲ استفاده نمی‌شود. جلوگیری از افتادن سنگ نما در پی ریختن سیمان درست و کافی در ملات می‌باشد.

ملات

در واقع ماده اصلی موادی که پشت سنگ‌ها زده می‌شود سیمان است که غالبا برای این کار از سیمان هیدرولیک و سیمان عادی استفاده می‌شود. اما عوامل دیگر از قبیل آب، ماسه، اصلاح‌کننده‌ها و… از جمله مواد ضروری یک ملات مناسب و باکیفیت هستند.

جهت ایجاد چسبندگی کامل و مناسب سیمان استفاده از ماسه خالص ضروری است. شواغل و خاک ماسه به هیچ عنوان نباید زیاد باشد تا به خوبی با سایر مواد عجین شود و چسبنده باشد.

آب یکی از عواملی است که نسبت نادرست آن با ملات می‌تواند کار را به طور کامل خراب کند.

پلیمر یا فیبر یا در واقع همان اصلاح کننده‌ها سبب اصلاح خصوصیت ملات و افزایش هر چه بیشتر استحکام و مقاومت آن خواهند بود.

در کنار تمام این مواد اصلی مواد افزودنی نیز وجود دارند. در واقع با این مواد می‌شود رنگ ملات را بر اساس نوع پروژه تعیین کرد. برای دستیابی به ملاتی با مقاومت بهینه و خاصیت مکانیکی ضروری است که حتما دستور و نسبت‌های سیمان به درستی رعایت شود.

ملات مناسب از جمله اولیه‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از افتادن سنگ نما است.

افتادن سنگ نما و ترمیم سنگ هار ریزش کرده

افتادن سنگ نما و ترمیم سنگ هار ریزش کرده

دلایل ریزش سنگ نما

۱_ در سنگ‌ کاری از سیمان خشک استفاده شود: از جمله رایج‌ترین و مهم‌ترین دلایلی که باعث ریزش نما می‌شود استفاده از سیمان نادرست است. جهت جلوگیری از افتادن سنگ نما نباید از سیمان خشک استفاده شود.

ریختن اندکی ملات پشت سنگ و استفاده از سیمان خشک روی آن سبب می‌شود که ملات پوک شود. به این ترتیب آنچنان که باید سنگ به ملات جذب نمی‌شود و جلوگیری از افتادن سنگ نما به درستی انجام نمی‌شود.

۲_ عدم اسکوپ سنگ: یکی از روش‌های حتمی برای جلوگیری از افتادن سنگ نما اسکوپ سنگ به درستی است.

این روش سبب می‌شود که نما در هر زمانی محکم‌تر و مقاوم‌تر باشد. اسکوپ ابزاری ضد زنگ و فلزی است که برای اتصال هرچه بیشتر سنگ‌ها به دیوار استفاده می‌شود.

نکته جالب این است که اسکوپ را حتی می‌توان به میلگردهایی که داخل دیوار قرار داده شده اند متصل کرد؛ این کار باعث می‌شود که استحکام نما بیش از هروقت دیگری باشد.

برای نماهای سرامیکی جهت جلوگیری از افتادن سنگ نما از اسکوپ‌های کوچک‌تر استفاده می‌شود؛ برای این کار اسکوپ با چسب پشت سرامیک متصل می‌شود و سپس در نما قرار می‌گیرد.

۳_ استفاده از سنگ نامناسب در نما: تخلخل مناسب سنگ برای کار کردن آن در نما موضوع بسیار مهمی است.

ترک خوردگی و شکستگی سنگ‌ها مانع جلوگیری از افتادن سنگ نما است. یکی از مهم‌ترین قسمت‌های ساختمان نمای آن است چرا که نه تنها سبب زیبایی ساختمان می‌شود؛ بلکه در معرض عوامل طبیعی و محیطی بسیاری نیز قرار می‌گیرد.

هرگونه شکاف و شکستگی سبب نفوذ آب باران و گرد و خاک به سنگ‌ها می‌شود؛ این دو عامل سبب فرسایش بسیار سنگ‌ها و در نتیجه پایین آمدن طول عمر نما هستند.

کار در ارتفاع

روش‌های جلوگیری از افتادن سنگ نما

جلوگیری از افتادن سنگ نما حتی با رعایت برخی نکات ساده و پیش پا افتاده ممکن است. به طور مثال پاک کردن گرد سنگ پس از برشکاری و پیش از نصب بر روی نما نکته مهمی به شمار می‌رود.

همین موضوع ثابت سبب می‌شود که سنگ چسبندگی درستی نداشته باشد. چرا که گردها باعث می‌شوند که ملات به خوبی سنگ را جذب خود نکنند. نکته دیگر روی سطح مناسب سنگ کاری کردن است.

بدیهی است که ملات سیمان روی همه سطح‌ها چسبندگی یکسانی نخواهد داشت. به طور مثال سطح فلزی و پلاستیکی مناسب ملات سیمانی نیستند. جهت استفاده از ملات ابتدا باید سطح با رابیتس به خوبی پوشانده شود.

به این صورت ملات سیمان بر روی فلز چسبندگی مناسبی خواهد داشت. جلوگیری از افتادن سنگ نما با بند کشی مناسب نیز امکان پذیر است.

شکاف‌های بین سنگ‌های نمای ساختمان پس از اتمام کار باید به خوبی بندکشی شود. بسته شدن شکاف‌ها و درزها به خوبی سبب می‌شود که راه نفوذ آب بسته شود؛ در نتیجه سنگ دیرتر فرسوده می‌شود. از عوامل مهم ریزش سنگ‌ها درزکشی نامناسب است.

لذا برای جلوگیری از افتادن سنگ‌ نما انجام این کار به درستی بسیار اهمیت دارد. مورد دیگر جهت استحکام نما استفاده نکردن از نمایی است که بیش از حد برجسته است.

استفاده بیش از حد از ابزار و سنگ‌ها در نما سبب می‌شود که اصول خاص و اصلی کار رعایت نشود؛ چرا که شلوغی سبب می‌شود برخی سنگ‌ها بدون تکیه‌گاه نصب شوند. اگر حتی علاقه زیادی به نمای شلوغ دارید توجه به رعایت قواعد را فراموش نکنید.

عدم جلوگیری از افتادن سنگ نما چه پیامدهایی خواهد داشت؟

جلوگیری از افتادن سنگ نما به خودی خود سبب کاهش خطرات بسیار می‌شود.

این خطرات می‌تواند جانی و یا مالی باشد. بدیهی است که به سبب وجود جاذبه و ارتفاع ساختمان‌ها سنگ‌ها می‌توانند به عابران و خودروها آسیب جدی بزنند. در این باره هرکس خود مسئول نمای ساختمان خود است. عابر پیاده‌ای که در حال عبور از جلوی منزل شما است هیچ گونه مسئولیتی در قبال نمای ساختمان  شما ندارد.

امروزه به سبب هر گونه خسارتی که نما به افراد وارد کند شما مسئول هستید و این مورد قابل پیگیری است. حتی اگر شانس به شما روی آورد و هیچ‌کس و هیچ چیز به سبب ریزش سنگ نما آسیب نبیند به خود شما آسیب می‌رسد. چرا که از جمله مهم‌ترین بخش‌های ساختمان نمای آن است‌. نما بر روی ظاهر و قیمت هر ساختمان تاثیر مستقیم دارد.

شما در هر هنگام که احساس کردید نمای ساختمان با مشکل مواجه شده است؛ می‌توانید اقدامات پیشگیرانه انجام دهید. جلوگیری از افتادن سنگ نما سبب آسوده‌ خاطری شما خواهد شد.

معمولا ضرر مالی هر قدر هم که گزاف باشد باز هم قابل جبران است‌؛ اما موضوع این است که ریزش سنگ نما می‌تواند دلیل خوبی برای بروز ضررهای جانی شود‌. عدم توجه به استحکام نمای ساختمان اصلا کار درست و منطقی نیست‌.

نکات مهم درباره جلوگیری از افتادن سنگ نما

مهم‌ترین و موثرترین زمان جهت جلوگیری از افتادن سنگ نما در همان ابتدای کار است. رعایت نکات ساده که قبل‌تر به آنها اشاره کردیم تاثیر فوق‌العاده‌ای بر روی طول عمر نمای ساختمان خواهند داشت.

طبیعی است که امروزه روش‌هایی برای استحکام بخشی به نما پدید آمده است؛ اما فراموش نشود که تاثیر محکم کاری اولیه بیش از هر روش دیگری است. نکته حائز اهمیت درباره جلوگیری از افتادن سنگ‌ نما اعتماد به شرکت معتبر است؛ تنها این افراد می‌توانند به طور دقیق و تضمینی کار کنند.

لازم است که ابتدا به خوبی سایت‌های معتبر را چک کنید و در نهایت سایتی معتبر را انتخاب نمایید. اعتماد به هر سایت و شرکت و فردی جهت استحکام بخشی به نما کار درستی نیست.

هزینه جلوگیری از افتادن سنگ نما به چه صورت خواهد بود؟

جلوگیری از افتادن سنگ نما به خودی خود باعث جلوگیری از بسیاری هزینه نامترقبه است. به این صورت که اکنون برای محکم کاری هزینه می‌کنید تا دچار زیان نشوید. به همین سبب از جمله کارهای واجبی است که هزینه کردن برای آن می‌ارزد.

توجه داشته باشید که شما می‌توانید از ابتدا اقدامات لازم را جهت جلوگیری از ریزش نما انجام دهید؛ به این صورت نیاز به دوباره کاری و هزینه بیشتر نیست. اما اگر به هر دلیلی سنگ‌های نما دچار ریزش و مشکل شدند؛ در هر هنگام می‌توانید نسبت به تعمیر آنها اقدام کنید. استفاده از پیچ و رولپلاک و روش‌های نوین هزینه‌های مناسبی خواهد داشت.

سخن پایانی

رعایت اصول و قوانین در هر کاری حرف اول را می‌زند. جلوگیری از افتادن سنگ نما پیش از هر اقدام خاصی به زیرسازی قوی و مواد درجه یک نیاز دارد. توجه داشته باشید که مسئولیت نمای ساختمان با شما است و نمی‌توانید ساده از آن بگذرید.

منبع: مقالات پیچ و رولپلاک سنگ نما در سایت جهان فرود

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

29  −    =  28